ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران: مذاکرات وین از سر گرفته می‌شود

رایزنی‌ها در پایتخت‌های سیاسی به پایان رسید. مذاکرات احیای برجام سه‌شنبه ۸ فوریه/۱۸ بهمن مجددا آغاز می‌شود. دولت اسرائیل خود را برای دو سناریو آماده می‌کند: حصول توافق یا شکست مذاکرات. با توجه به احتمال حصول توافق، قیمت نفت کاهش یافت.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ۷ فوریه/ در نشست هفتگی خود گفت:

«هیأت مذاکره‌کننده ان‌شاءالله فردا عازم وین خواهد بود و انتظار این است که تمام هیأت‌ها به وین برگردند و مذاکرات از سرگرفته شود.»

دور هشتم مذاکرات میان ایران و ۱+۴ هفته گذشته، با بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها برای رایزنی‌های بیشتر با وقفه چند روزه روبرو شد. جو بایدن، روز جمعه ۴ فوریه/ ۱۵ بهمن معافیت‌های تحریمی برای فعالیت شرکت‌های بین‌المللی در بخش هسته‌ای غیرنظامی ایران را احیا کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعتی پس از انتشار اعلامیه این وزارتخانه خطاب به کنگره در با پیامی در توییتر نوشت این اقدام به معنای کنار گذاشتن تحریم‌های ایران نیست.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دوشنبه همزمان با اعلام از سرگیری مذاکرات در توییتر نوشت:

«دستور کار مذاکره‌کنندگان ایرانی برای ادامه دور هشتم گفت‌وگوها به‌دقت مشخص شده است. توافقی که طی آن تحریم‌های شکل‌دهنده فشار حداکثری رفع نشود، موجب شرطی شدن اقتصاد کشور شده و نمی‌تواند مبنای توافق خوب باشد.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران شنبه گذشته درباره معافیت‌های اخیر آمریکا گفته بود:

 «ما به دنبال اخذ تضمین در حوزه‌های سیاسی، حقوقی و اقتصادی هستیم و این موضوع را مطالبه می‌کنیم. در برخی از بخش‌ها توافقاتی حاصل شده است و تیم مذاکره‌کننده ما با جدیت اخذ تضمین‌های ملموس از طرف‌های غربی برای اجرای تعهدات‌شان را در جریان مذاکرات وین دنبال می‌کند.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری خود درباره بازگشت معافیت تحریمی برنامه هسته‌ای ایران گفت:

«این‌ها اسقاطیه‌هایی است که دولت ترامپ در ادامه اقدامات ضدبرجامی ملغی کرده بود. این‌ها مرتبط با تعهدات هسته‌ای است و آنچه امروز انجام شده بخش بسیار کوچکی در حوزه خواست طرف آمریکایی بوده است.»

گفت‌وگوی بایدن با بنت، کاهش قیمت نفت

در همان حال رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و رئیس هیأت مذاکره‌کننده آمریکا در وین، شامگاه یکشنبه در مصاحبه با ام اس ان بی سی اعلام کرد که احیای برجام میسر است.

«پرزیدنت بایدن از ما خواسته همچنان به مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین ادامه دهیم. هفته آینده برای ادامه مذاکرات به وین باز می‌گردیم، هنوز امکان احیای توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد.»

یک مقام دیپلماتیک اروپایی که نام او افشا نشده گفته است که احتمالا سه‌شنبه ۸ فوریه/ ۱۹ بهمن مذاکرات میان ایران و ۱+۴ در هتل کوبورگ وین از سر گرفته می‌شود.

به گزارش اکسیوس همزمان با اعلام از سرگیری مذاکرات وین، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل روز گذشته برای نخستین بار بعد از سه هفته با هم تلفنی گفت‌وگو کردند. بنا به بیانیه کاخ سفید امنیت اسرائیل از محورهای این گفت‌وگو بود.  

ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل به کابینه این کشور گفت که اسرائیل در حال آماده شدن برای دو سناریو است، یک سناریو که در آن توافق هسته‌ای جدید با ایران وجود دارد که به نفع این کشور نیست و یک سناریو دیگر که توافقی در آن وجود ندارد. هولاتا در گزارش به کابینه تاکید کرد که حفظ روابط خوب با دولت بایدن ضرورت دارد.

در همان حال خبرگزاری رویترز گزارش داد که با توجه به احتمال حصول توافق در وین قیمت نفت برنت با ۵۳ سنت کاهش در روز دوشنبه به ۹۲ دلار و ۷۴ سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت با ۷۴ سنت کاهش به ۹۱ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه کاهش یافت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.