ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قتل منا (غزل) حیدری: پیوند کودک همسری، خشونت خانگی و زن‌کشی

هفته گذشته با خبر قتل منا حیدری، جامعه ایران بار دیگر دچار شوک شد. افکار عمومی واکنش‌ شدیدی به شیوه هولناک انجام این قتل نشان داد، اما واکنش‌های رسمی یا توجیه‌گر این جنایت بود، یا فروکاهنده آن به دلایل خانوادگی. زمانه برای بررسی این موضوع در کلاب‌هاوس اتاقی تشکیل داد که در آن کارشناسان از ابعاد مختلف به بررسی موضوع قتل‌های ناموسی و زن‌کشی پرداختند.

آمار فرزند کشی و زن کشی در ایران قابل تامل است. بر اساس برخی آمارها در سال ۱۳۸۶ از ۵/۴۱ درصد در سال به ۷/۵۱ درصد رسیده‌است. ۱۵ درصد از قتل‌های خانوادگی به فرزندکشی اختصاص دارد و ۸۰ درصد این قتل‌های خانوادگی درون خانه رخ داده‌است. بر اساس همین آمارها سالانه ۴۰۰ قتل «ناموسی» در ایران رخ می‌دهد. اغلب این قتل‌ها ریشه در مسائل خانوادگی دارد، و اعضای خانواده به ویژه مردان بر اساس حقی که شرع و عرف به آنها بخشیده، خود را محق به تشکیل دادگاه‌های خانوادگی می‌دانند و بر اساس احکامی که تحت تعالیم فرهنگ مردسالارانه صادر می‌کنند، زنان را به شدیدترین و فجیع‌ترین شکل‌های ممکن به قتل می‌رسانند. در مورد چنین قتل‌هایی نه تنها قانون تساهل و تسامح می‌کند، بلکه فرهنگ عمومی و سنتی هم این نوع قتل‌ها را مجاز می‌داند و توجیه می‌کند.

هفته گذشته با خبر قتل منا حیدری، جامعه ایران بار دیگر دچار شوک شد.قتلی که در آن زنی که قربانی کودک همسری، کودک مادری و خشونت خانگی بود، به فجیع‌ترین شکل به قتل رسید. افکار عمومی واکنش‌ شدیدی به شیوه هولناک انجام این قتل نشان داد، اما واکنش‌های رسمی یا توجیه‌گر این جنایت بود، یا فروکاهنده آن به دلایل خانوادگی.

زمانه برای بررسی این موضوع در کلاب‌هاوس اتاقی تشکیل داد که در آن کارشناسان از ابعاد مختلف به بررسی موضوع قتل‌های ناموسی و زن‌کشی پرداختند.

◼️ جلسه بحث و گفت‌وگوی زمانه با حضور نازلی کاموری، نعیمه دوستدار، بنفشه جمالی، آسیه امینی و رضوان مقدم را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.