ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با دستور بایدن نیمی از دارایی‌هایی مسدودشده افغانستان به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر پرداخت می‌شود

رئیس جمهوری آمریکا فرمانی اجرایی را امضا کرده است که امکان تقسیم ۷ میلیارد دلار دارایی مسدودشده بانک مرکزی افغانستان در ایالات متحده را فراهم می‌کند. نیمی از این مبلغ برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اختصاص خواهد یافت و نیمی دیگر مصادره و احتمالاً به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر تعلق می‌گیرد.

در این فرمان اجرایی که جمعه ۲۲ بهمن / ۱۱ فوریه امضا شد، آمده است که دولت «به‌دنبال تسهیل دسترسی به ۳,۵ میلیارد دلار» از دارایی‌های افغانستان «به نفع مردم و آینده» این کشور است که در حال حاضر در نیویورک مسدود شده است.

با این حال، گفته‌شده که ۳,۵ میلیارد دلار دیگر از دارایی کل «در انتظار تصمیم قضایی» می‌ماند تا در اختیار خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر قرار گیرد.

کاخ سفید به ادعاهای حقوقی خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر اشاره کرده که می‌گویند پس از احکام قبلی علیه طالبان و سایر گروه‌هایی که در پرونده‌های قضایی قبلی از آن‌ها نام برده شده‌، حق دریافت این پول را به‌عنوان غرامت دارند.

قرار است ۳,۵ میلیارد دلار از دارایی‌ها برای کمک به افغانستان به صندوق سپرده‌ای واگذار شود. براساس فرمان بایدن این صندوق «برای فراهم ساختن مسیری به‌منظور رسیدن وجوه به مردم افغانستان و در عین حال دور نگه داشتن آن‌ از دست طالبان و عوامل بدخواه طراحی شده است».

تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱ موجب شد که دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی به سرعت دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور را مسدود کنند که مجموع آن حدود ۱۰ میلیارد دلار است. حدود ۷ میلیارد دلار از آن در آمریکا نگهداری می‌شود.

طالبان بارها از ایالات متحده و سایر دولت‌ها و نهادها خواسته‌اند تا این مبلغ را آزاد کنند و گفته‌اند که برای تثبیت اقتصاد ویران‌شده افغانستان و جلوگیری از بحران انسانی این دارایی لازم است.

طالبان روز جمعه تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را «دزدی» و «زوال اخلاقی» توصیف کردند.

آمریکا حکومت طالبان در افغانستان را به‌رسمیت نمی‌شناسد و این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر نیز از ایالات متحده خواسته‌اند که دارایی مسدودشده را از طریق کانال‌های بشردوستانه که عمدتاً طالبان را دور می‌زنند، آزاد کند.

دستورات اجرایی روز جمعه در حالی صادر می‌شود که واشنگتن با ضرب‌الاجل دادگاهی مواجه است تا موضع خود را در مورد تلاش‌های خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر برای مصادره دارایی‌های افغانستان اعلام کند.

دست‌کم یک گروه از خانواده‌ها استدلال کرده‌اند که بر اساس حکمی که در سال ۲۰۱۲ علیه اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده، طالبان، ایران و سایر متهمان صادرشد، آن‌ها حق دریافت غرامت مالی از این وجوه را دارند.

گروه‌های دیگری از خانواده‌های قربانیان نیز گفته‌اند که آن‌ها نیز مستحق دریافت وجوه بر اساس احکام هستند، اگرچه این پرونده‌ها هرگز به حکم نهایی در مورد دریافت غرامت نرسیدند.

پیش از تسلط طالبان، دولت افغانستان حدود ۷۵ درصد به کمک‌های خارجی وابسته بود. با قطع این حمایت‌ها، وضعیت وخیم انسانی در این کشور دشوارتر شده و اقتصاد افغانستان بیش از گذشته رو به فروپاشی می‌رود.

سازمان ملل متحد گفته است که نرخ فقر در افغانستان در سال ۲۰۲۲ به ۹۷ درصد خواهد رسید. میلیون‌ها نفر از مردم افغانستان نیز همچنان در آستانه گرسنگی و قحطی در این کشور قرار دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    اما بایدن نمی گوید قربانیان 20 سال تجاوز آشکار به افغانستان به بهانه ی القاعده و طالبان را چه کسی پرداخت می کند ؟ و این درحالی اتفاق می افتد که هنوز افغانستان یک حکومت رسمیت یافته نداشته و مردم افغانستان نیز قربانی مذاکرات امریکا و طالبان و اسلام امریکائی هستند و نه تنها مردم افغانستان که تمام منطقه ی خاورمینه قربانی اسلام دست ساز برژینسکی از 1975 از جمهوری اسلامی پاکستان جمهوری اسلامی خمینی و خامنه ای تا جمهوری اسلامی طالبان تا کنون هستیم . و اگر افسران وطن پرست مصر هم بی توجه و متوهم بودند امروز حتی مصر هم دچار این آتش امریکائی می شدند . چه کسانی بیش از ده سال کشتار مردم لیبی سوریه عراق نیجریه کنیا ایران افغانستان و اخیرا هم کشتار مردم یمن توسط حوثی ها را می پردازد . حوثی ها قبلا بعنوان تروریست شناخته می شدند اما آقای بایدن از جیب مردم منطقه می بخشند و آنها را از لیست تروریسم دولتی خود امریکا خارج نموده است .