ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت لایحه همسان‌سازی را پس گرفت: بازنشستگان معترض می‌گویند «کاسه صبرمان لبریز شده است»

دولت ابراهیم رئیسی در سکوت خبری لایحه دائمی‌شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را پس گرفته است. صدها بازنشسته در شهرهای مختلف به خیابان آمدند و در بیانیه‌ای اعلام کردند کاسه صبرشان «از این همه بیداد، تبعیض، بی توجهی و شکاف طبقاتی» لبریز شده است.

بازنشستگان تأمین اجتماعی ۲۴ بهمن ماه همانند یک‌شنبه‌های گذشته در چندین شهر به خیابان آمدند و به سیاست‌های فقیرسازی و غارت اندوخته کارگران در سازمان تأمین اجتماعی اعتراض کردند.

در تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از تجمع اعتراضی بازنشستگان در شبکه‌های اجتماعی، پلاکارد و کاغذنوشته‌هایی که بر آن‌ها نوشته شده «تا حق خود نگیرم از پا نمی‌نشینیم»، «تعیین حقوق بر مبنای نرخ تورم»، «استرداد لایحه همسان‌سازی محکوم است» به چشم می‌خورد.

در یک ویدیو از تجمع بازنشستگان در خراسان رضوی، معترضان شعار می‌دهند «حقوق ما ریالیه، هزینه‌ها دلاریه».

بازنشستگان تأمین اجتماعی که از دی ماه سال گذشته به صورت پیوسته در اعتراض به تحمیل فقر به خیابان آمده‌اند، این بار نیز علاوه بر مشهد، در سنندج، شوشتر، اهواز، تهران، رشت، خرم آباد، کرمانشاه و چند شهر دیگر مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی تجمع کردند.

بازنشستگان معترض در قطعنامه‌ای اعلام کردند طبق فراخوان ۳۱ تشکل مستقل «برای دستیابی به تمامی مطالباتی که از سال ۹۹ پیگیر بوده‌اند دست به تجمع اعتراضی سراسری زده‌اند» و «در مقابل حقوق پایمال شده، سختی‌های روزافزون معیشت و یغماگری‌های دولت‌ها از صندوق، چاره‌ای ندارند تا زمانی که تمامی مطالبات‌شان تحقق نیابد به این تجمعات همواره در سراسر کشور ادامه دهند».

بازنشستگان معترض با تأکید بر اینکه «این حق مسلم ماست که پس از سی سال کار و زحمت و پرداخت به‌موقع حق بیمه مستمر و مالیات، اکنون از آسایش و آرامش و یک زندگی مناسب برخوردار باشیم»، اعلام کردند؛

جنبش معیشتی اجتماعی قدرتمند آن‌ها که «طی سال‌های اخیر خیابان‌ها را از آن خود کرده است، توان آن‌را دارد که مطالبات خود را به دولت و مجلسی که در راستای خدمت به منافع کلان سرمایه‌داران، موجبات کوچک‌تر شدن سفره بازنشستگان و تضییع حقوق آنان را رقم می‌زند، تحمیل کند».

در این قطعنامه اصلی‌ترین مطالبات بازنشستگان در ده بند اعلام شده است که عبارتند از؛

  • کوتاه شدن دست دولت از صندوق های بازنشستگی و نظارت، بازرسی و کنترل نمایندگان مستقل بازنشستگان بر صندوق‌ها
  • پرداخت بدهی‌های به‌روز شده دولت به صندوق سازمان تامین اجتماعی
  • اجرای همسان‌سازی کامل حقوق
  • تعیین حقوق مطابق با هزینه‌های واقعی زندگی و افزایش آن طبق ماده ۹۶ متناسب با نرخ واقعی تورم
  • اجرای ماده۱۱۱ قانون تامین اجتماعی؛ (مستمری از کارافتادگی و بازماندگان نباید از حداقل مزد کارگر کمتر باشد)
  • توقف طرح دوفوریتی حذف ماده ۵۰ تامین اجتماعی علیه منافع کارگران و بازنشستگان
  • اجرای ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی در مورد ارائه همه خدمات درمانی به شکل رایگان‌ و لغو قراردادها با شرکت‌های بیمه‌ای که هدفی بجز غارت اموال بازنشستگان ندارند
  • پرداخت عیدی کارگری معادل دو ماه حقوق به بازنشستگان
  • احتساب سابقه ارفاقی مشاغل سخت و زیان آور همچون سابقه استحقاقی در متناسب سازی حقوق سال ۹۹ بازنشستگان و پرداخت معوقه آن
  • آزادی بی‌قید و شرط همه فعالین از جمله کارگر بازنشسته آقای اسماعیل گرامی

بازنشستگان در بخش پایانی این قطعنامه به دولت و مجلس هشدار داده‌اند:

«ما بازنشستگان اعلام می داریم که کاسه صبرمان از این همه بیداد، بی‌توجهی و شکاف طبقاتی لبریز شده و قصد باز ایستادن و انفعال در این شرایط جهنمی را نداریم و برای برون‌رفت از این فلاکت روزافزون تا حصول نتیجه، همصدا و منسجم علیه این تبعیض ویرانگر فریاد خواهیم زد.»

دولت لایحه همسان سازی را پس گرفته است

همزمان با تجمع بازنشستگان در چند شهر، حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس از پس گرفتن لایحه دائمی شدن همسان‌سازی از سوی دولت خبر داد. او گفت:

«دولت نتوانست بر روی این لایحه بایستد اما انتظار می‌رود که جایگزینی را برای آن ارائه کند؛ البته صندوق‌های لشکری و کشوری از منابع دولت استفاده می‌کنند اما در مورد تامین اجتماعی چنین وضعیتی را شاهد نیستیم.»

لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در آخرین ماه‌های دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. پس از تغییر در قوه مجریه، رئیس سازمان برنامه و بودجه در یک برنامه تلویزیونی با دائمی‌شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مخالفت کرد.

به دنبال مخالفت مسعود میرکاظمی، نمایندگان مجلس که پیشتر وعده کرده بودند لایحه را تصویب کنند، تصویب آن‌را موجب افزایش بار مالی دولت و رشد نرخ تورم دانستند. سرانجام در سکوت خبری، همزمان با بررسی لایحه بودجه سال آینده، دولت هفتم بهمن لایحه را پس گرفته است.

بر اساس اعلام مسئولان کانون‌های بازنشستگی، از هر ۱۰ بازنشسته تأمین اجتماعی، ۶ نفر زیر خط فقر قرار دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.