ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنبش اعتراضی معلمان، پژواک فریاد دردمندان

اعتراضات روز سه‌شنبه (۳ اسفند) دومین حرکت سراسری معلمان در هفته جاری است و نشان می‌دهد آنان، آن گونه که در قطعنامه پایانی تجمع سه‌شنبه تاکید کرده‌اند، در پیگیری مطالبات خود مصمم‌اند و «تنها راه رهایی از وضعیت اسف بار کنونی را مطالبه گری مستمر و خستگی ناپذیر» می‌دانند.

روز سه شنبه سوم اسفند، ده‌ها هزار معلم شاغل و بازنشسته، به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان و با خواست اجرای رتبه بندی معلمان، اجرای همسان سازی بازنشستگان، آموزش رایگان، آزادی معلمان زندانی و توقف پرونده سازی برای معلمان در بیش از ۱۰۰ شهر تجمع کردند. تجمع معلمان تهران مقابل مجلس برگزار شد. در سایر شهرها معلمان مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع کردند. معلمان حق التدریسی و کارنامه سبز نیز در تجمعات این هفته معلمان شرکت داشتند و با سردادن شعار سفره ما خالیه، وعده وعید کافیه، خواستار تعیین وضعیت شغلی خود شدند.

به گزارش تشکل‌های صنفی معلمان، علی‌حسن بهامین معلم و فعال صنفی معلمان یاسوج و سولماز فیض زاده عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان البرز در جریان تجمعات امروز بازداشت شدند. سولماز فیض زاده پس از ساعاتی آزاد شد اما هنوز از وضعیت علی‌حسن بهامین خبری منتشر نشده است. بعد از ظهر سه شنبه رادا مردانی معلمی که روز شنبه ۳۰ بهمن پس از ضرب و شتم شدید بازداشت شد در زندان اعلام اعتصاب غذا کرد.

این دومین تجمع سراسری معلمان در هفته جاری است و نشان می‌دهد آنان آن گونه که در قطعنامه پایانی تجمع امروز تاکید کرده‌اند در پیگیری مطالبات خود مصمم‌اند و «تنها راه رهایی از وضعیت اسف بار کنونی را مطالبه گری مستمر و خستگی ناپذیر» می‌دانند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

معلمان: آدرس ما سر راست است!

سخنرانان تجمعات امروز معلمان در شهرهای مختلف به وعده‌های دروغین دولت و مجلس در باره رتبه بندی، عدم رسیدگی به وضعیت معیشتی بازنشستگان، احضار و سرکوب فعالان صنفی معلمان، و همچنین فقر و گرسنگی اقشار مختلف انتقاد کرده و خواستار پایان دادن به فساد و چپاول حکومتی، بهبود معیشت مردم و آموزش رایگان برای همه کودکان شدند. اعتراض به چنگ انداختن قشری محدود بر منابع کشور، و فساد و اختلاس مسئولان یکی از محورهای سخنرانی در شهرهای مختلف بود.

در انزلی، لیدا اسماعی در محکومیت اعمال فشار بر معلمان حق طلب و احضار و دستگیری آنان گفت:

«ما بانک ملی و صندوق ذخیره فرهنگیان و صندوق توسعه را چپاول نکرده‌ایم. ما در کانادا ویلا و باغ نداریم. اسناد مملکت را بیرون نبرده‌ایم. آدرس ما سرراست است: در مدرسه و کلاس درس. گریبان معلم را گرفتن، افتخار نیست.»

روز شنبه ۳۰ بهمن، ماموران امنیتی و لباس شخصی‌ها در کرج یک زن معلم را با ضرب و شتم بازداشت کردند. در تجمع سه شنبه سوم اسفند، همسر او خطاب به مسئولان گفت: «خانم من که یک دکتر با سی سال سابقه است را با ضرب و شتم بازداشت کردند، مگر دزد بوده؟ مگر ۳ هزار میلیارد اختلاس کرده؟»

محسن عمرانی از فعالان صنفی معلمان بوشهر در تجمع امروز معلمان این شهر به کودک همسری و زن کشی به عنوان یکی از نتایج فرهنگ حاکم و آموزه‌های حکومتی تاکید کرد. او در اشاره به قتل مونا حیدری، کودکی که در ۱۲ سالگی به عقد پسرعمویش درآمد و در ۱۷ سالگی توسط همسر و برادر همسرش به قتل رسید، گفت این گونه فجایع از نتایج آموزش غلط است که در کشور ما جاری است. معلمان نباید و نمی‌توانند در برابر این گونه فجایع بی تفاوت باشند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در شیراز، یک معلم که فرزندش دانش آموز است پشت تریبون قرار گرفت و در دفاع از حق آموزش رایگان برای همه کودکان گفت:

«من آمده‌ام خطاب به مدیر مدرسه دخترم بگویم شرم بر شما که برای مدیریت مدرسه‌ات دستت را کرده‌ای در جیب من و دختر من را از از مدرسه بیرون انداخته‌ای. کد کاربری دخترم غیرفعال شده به خاطر این که من، کاری را که وظیفه‌ام نیست انجام نداده‌ام و شهریه پرداخت نکرده‌ام.

او افزود: یک شرم هم برای مسئولانی که در اتاق‌های خود نشسته‌اند و به جای حمایت از معلم و دانش آموز، همه هم و غمشان این است که ما را از کف خیابان جمع کنند،. تا حق مسلم خودمان و بچه‌هایمان را نگیریم.

در اردبیل، معلمان به یاد همکاران زندانی خود، کبوتران سفید را رها کردند.

بازنشستگان در تجمع سراسری امروز حضور چشمگیری داشتند. در اصفهان، یک زن معلم بازنشسته گفت اکنون که پس از سی سال کار در آموزش و پرورش، بازنشسته شده ناگزیر است برای تامین معیشت خود مسافرکشی کند.

برخی از شعارهای امروز معلمان:
کشور شده دزدخونه، تحریم شده بهونه
این آخرین اخطاراست جنبش فرهنگیان آماده قیام است
معلم زندانی ازاد باید گردد
فریاد فریاد از اینهمه بیداد.
زنان نیمه انسان نیستند
اجرای همسان سازی بدون حقه بازی
مجلس انقلابی خجالت، خجالت
با اهل قلم هرکه درافتاد، ورافتاد
شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد
لشگری و کشوری اتحاد، اتحاد
رئیسی قالیباف این آخرین پیامه، جنبش فرهنگیان آماده قیامه
وعده‌ها پوشالیه، سفره ما خالیه
فریاد فریاد، از اینهمه بیداد
معلم به پاخیز، برای رفع تبعیض
آموزش رایگان، حق فرزندان ایران
نه تبعیض نه سازش، همسان سازی بی خواهش
شش کلاسه دروغگو، حاصل وعده‌هات کو؟

مجلس بودجه رتبه بندی را بازهم کاهش داد

همزمان با گسترش اعتراضات معلمان، مجلس روز یکشنبه اول اسفند در اقدامی دیگر علیه بهبود معیشت معلمان، لایحه رتبه بندی معلمان را به نحوی تغییر داد که «بار مالی» آن باز هم کاهش بیابد.
دور تازه اعتراض سراسری معلمان از شهریور ماه امسال، پس از آنکه دولت با لایحه رتبه‌بندی مخالفت کرد، آغاز شده است. دولت که در چند ماه گذشته لایحه رتبه بندی معلمان (دولت روحانی) را غیرکارشناسی می‌خواند و بارها از نبود منابع لازم برای اجرای آن سخن می‌گفت، زمانی که در منگنه اعتراضات سراسری معلمان قرار گرفت اعلام کرد بار مالی آن را می‌پذیرد.

گرچه این لایحه به این خاطر که بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای رتبه بندی ۵۰ درصد کاهش یافته بود، با مخالفت معلمان روبرو شد اما دولت بر خلاف تبلیغات رسانه‌ای، حاضر به اجرای همین لایحه سر هم بندی شده را هم نشد. شورای نگهبان مصوبه مجلس را به علت روشن نبودن منابع مالی آن به مجلس عودت داد.

مجلس روز یکشنبه اول اسفند، یک روز پس از تجمع سراسری معلمان در ۳۰ بهمن، لایحه را با انجام تغییراتی به زیان معلمان مجددا تصویب کرد تا دوباره برای تایید به شورای نگهبان فرستاده شود.
فعالان صنفی معلمان به مصوبه جدید مجلس به شدت معترضند و آن را دهن کجی به خواست صدها هزار معلم شاغل و بازنشسته می‌دانند.

از جمله تغییرات انجام شده در لایحه رتبه بندی، حذف کف حقوق ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که در لایحه قبلی برای نومعلمان در نظر گرفته شده بود. این تغییر به آموزش و پروزش امکان می‌دهد معلمانی را که سال‌ها با قراردادهای موقت کار کرده‌اند در صورت استخدام باز با حقوق ناچیز به کار بگیرد.

کاهش برخی الحاقات مزد معلمان از جمله دیگر تغییرات است.

مساله همسان سازی با حقوق هیات علمی دانشگاه‌ها به طور کامل حذف شده است. محمد حبیبی سخنگوی کانون‌های صنفی معلمان می‌گوید، در متن جدید بیشترین ظلم به نومعلمان و معلمان کم سابقه شده است.

دستگیری همراه با ضرب و شتم معلمان

به گزارش شورای هماهنگی معلمان، امروز سه شنبه سوم اسفند علی حسن بهامین از فعالان صنفی معلمان یاسوج ساعت که در تجمع شیراز شرکت داشت پس از سخنرانی بوسیله افراد لباس شخصی به نقطه‌ی نامعلومی منتقل شد.

سولماز فیض زاده عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان البرز نیز پس از تجمع بازداشت و به مکان نامعلومی برده شده است. او پس از ساعاتی آزاد شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

روز شنبه ۳۰ بهمن، در تجمع سراسری معلمان هم ماموران امنیتی و اطلاعاتی حدود ۲۰ معلم را بازداشت کردند. بازداشت تعدادی از معلمان از جمله یک زن معلم در کرج، با ضرب و شتم شدید همراه بوده است.

رادا مردانی یکی از دستگیر شدگان روز شنبه در نورآباد است که به نوشته شورای هماهنگی، هنگام دستگیری و پس از انتقال به اداره آگاهی نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این فعال صنفی در حالی که مجروح بوده در هنگام بازجویی دست و پایش به صندلی بسته شده است. مردانی بعد از ظهر سه شنبه سوم اسفند در زندان اعلام اعتصاب غذا کرد.

۱۴ تن از دستگیرشدگان روز شنبه ۳۰ بهمن پس از ساعاتی آزاد شدند. یک معلم به نام شبنم بهارفر روز بعد با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومان آزاد شد.
روز پنجشنبه سه نفر از فعالان صنفی بوکان پس از احضار به اداره اطلاعات بوکان بازداشت شدند و گروه تلگرامی آن‌ها نیز مسدود شده.
شعبان محمدی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان، محمدتقی فلاحی، دبیر کانون صنفی معلمان و سه معلم بوکان نیز از جمله بازداشت شدگان تجمعات اخیر معلمان هستند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود


تشکل‌های صنفی معلمان اعلام کرده‌اند احضار و دستگیری قادر به متوقف کردن اعتراض آن‌ها نیست.
در قطعنامه پایانی تجمع سراسری معلمان در سوم اسفند، ضمن تاکید بر خواست‌های معلمان آمده است:


«اعلام می‌کنیم که صدای حق خواهی معلمان نه تنها با هیچ حربه‌ای خاموش نمی‌شود، بلکه پژواک صدای معلمان آموزه‌ای برای فریاد دردمندانی است که تنها راه رهایی از وضعیت اسف بار کنونی را مطالبه گری مستمر و خستگی ناپذیر می‌پندارند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنان بر عهد و پیمان خود با معلمان سرزمینش وفادار است و تا تحقق خواسته‌هایش تمام توان خود را به کار می‌بندد. ایمان واثق داریم که آینده ایران در گرو جنبش کنونی معلمان ایران رقم می‌خورد.»

مبارزه هزاران معلم که به‌رغم پرداختن هزینه سنگین سرکوب و زندان نه فقط برای بهبود معیشت خود مبارزه می کنند بلکه با خواستهای عمومی تر همچون حق کودکان برای برخورداری از آموزش رایگان و با کیفیت، برابری زن و مرد، برسمیت شناختن تنوع قومی و فرهنگی و حق آموزش (به) زبان مادری به خیابان آمده‌اند روز به روز حمایت گسترده تری را در میان اقشار گوناگون بر می‌انگیزد.

ده‌ها تشکل مستقل کارگری، مدافع حقوق بشر، بازنشستگان و سایر اقشار همبستگی خود را با معلمان اعلام کرده‌اند.

کانون خبرنگاران مستقل ایران پس از تجمع روز سه شنبه سوم اسفند، به معلمان درود فرستاد و نوشت:

«درود بیکران برمعلمان عزیز که امروز مجددا برای گرفتن حق وحقوق خود ودانش آموزانشان به میدان حق طلبی شتافتند. برتمامی موانع و دست انداز‌ها غلبه کردند و با سری بلند وبا صدای رسا شعاردادند: این آخرین اخطاراست جنبش فرهنگیان آماده قیام است. دربرابر عزم خلل ناپذیر آنها سر تعظیم فرو می‌آوریم. آنها باز هم درمیدان رزم به ما یاد دادند درس اول آزادگی است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.