ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌وگوی شمخانی و مشاور امنیت ملی بریتانیا درباره مذاکرات وین

همزمان با بازگشت علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران به میز مذاکرات در وین مشخص شده که ظاهراً نه تضمینی در کار است و نه آنکه قرار است تحریم‌ بانکی ایران لغو شود. نمایندگان مجلس می‌گویند خبرهای خوبی از وین به گوش نمی‌رسد.

«نورنیوز»، رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران یکشنبه ۲۷ فوریه/ ۸ اسفند با «سر استیون لفگروف» مشاور امنیت ملی بریتانیا تلفنی گفت‌وگو کرد.

بر همین اساس «تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین» محور اصلی گفت‌وگوی مقامات عالی امنیت ملی ایران و بریتانیا بوده است.

«نور نیوز» صبح یکشنبه از بازگشت علی باقری کنی به وین خبر داد. در جلسه شورای عالی امنیت ملی «بر ضرورت حل سریع مسائل باقی مانده که مذاکرات را در "مرز توافق یا بن‌بست" قرار داده، تاکید و پذیرش هرگونه توافق منوط به تعیین تکلیف این موضوعات شده است.»

رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران بدون اینکه جزئیات جلسه شورا را فاش کند، نوشت:

«از نظر ایران هیچ‌گونه قید زمانی نمی‌تواند مانع ادامه مذاکرات تا حصول نتیجه و دستیابی به توافق خوب شود و فضاسازی‌های رسانه‌ای در مورد به پایان رسیدن زمان مذاکرات و... نباید مورد اعتنا قرار بگیرد.»

در همان حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه از برگزاری نشست اعضای برجام بدون ایران در روز یکشنبه خبر داد. اولیانوف گفت طرفین منتظر بازگشت مذاکره‌کننده ارشد ایرانی به وین هستند تا توافق احیای برجام را نهایی کنند.

تهران با آتش بازی می‌کند

مرتضی محمودوند، نماینده اصول‌گرا در جلسه غیرعلنی شنبه ۷ اسفند مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که خبرهای خوبی از وین به گوش نمی‌رسد. حرف اصلی نمایندگان این است که ایالات متحده آمریکا هیچ‌گونه تضمینی برای عدم خروج مجدد از برجام به طرف ایرانی ارائه نکرده است. سید محمود نبویان، نماینده اصول‌گرا در همان جلسه بر این موضوع تأکید کرد. به گفته این نماینده مجلس در متن پیش‌نویس توافق صرفاً، آن هم به نقل از طرف ایرانی آمده است که رئیس جمهوری آمریکا گفته تا وقتی ایران به تعهداتش عمل می‌کند آمریکا از برجام خارج نمی‌شود. ظاهراً مهم‌ترین چالش باقی‌مانده علاوه بر خودداری آمریکا از رفع تحریم خامنه‌ای و خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی، جنبه نظامی فعالیت هسته‌ای ایران با توجه ویژه به گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره رد ذرات اورانیونم غنی شده در دست کم دو مکان هسته‌ای اعلام نشده ایران است. ظاهراً سفر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به وین برای ارائه توضیحاتی در این زمینه بوده است. بر اساس گزارش‌ها ظاهراً آمریکا با مهر و موم کردن سانتریفیوژهای پیشرفته در خاک ایران موافقت کرده است. به گفته نبویان تحریم بانکی و تحریم صنعت نفت ایران اما همچنان پا بر جا می‌ماند.

ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی شامگاه یکشنبه با انتشار پیامی در توییتر نوشت: خبرهای خوبی از وین به گوش نمی‌رسد.

این نماینده تأکید کرد: «از اجرای بی‌کم‌وکاست قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" کوتاه نمی‌آییم.

در همان حال فیلیپ اررا، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه در توئیتی درباره مذاکرات احیای برجام در توییتر نوشت:

«تهران با آتش بازی می کند. همانطور که در فرانسه می گوییم، "شما باید بدانید که تا چه حد می توانید پیش بروید."»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.