ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از هزار نفر از برندگان جایزه نوبل، نویسندگان و هنرمندان سراسر جهان حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردند

در نامه‌ای کم‌سابقه با امضای بیش از هزار نفر از چهره‌های فرهنگی و ادبی جهان از روسیه خواسته شد به جنگ پایان داده شود و به حق مردم اوکراین برای تصمیم‌گیری در مورد آینده‌شان احترام گذاشته شود.

انجمن جهانی قلم (پن اینترنشنال) نامه‌ای با امضای بیش از هزار نویسنده از سراسر جهان منتشر کرد که در آن با نویسندگان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان و مردم اوکراین ابراز همبستگی شده، تهاجم روسیه را محکوم می‌کند و خواستار پایان فوری خونریزی است.

متن این نامه به این شرح است:

«به دوستان و همکارانمان در اوکراین،

ما، نویسندگان سراسر جهان، از خشونتی که نیروهای روسیه علیه اوکراین به راه انداخته‌اند، وحشت‌زده شده‌ایم و فوراً خواستار پایان دادن به خونریزی هستیم.

ما در محکومیت این جنگ بی‌معنا، متحد هستیم. جنگی که به دلیل امتناع پوتین، رئیس‌جمهور (روسیه) از پذیرش حقوق مردم اوکراین در مورد انتخاب متحدان و شکل دادن به آینده شان بدون دخالت مسکو، به راه افتاده است.

ما در حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان و همه مردم اوکراین که در تاریک‌ترین ساعات خود زندگی می‌کنند، متحد هستیم. ما در کنار شما هستیم و درد شما را احساس می‌کنیم.

همه افراد حق صلح، بیان آزاد و تجمع آزاد دارند. جنگ پوتین، حمله به دموکراسی و آزادی نه تنها در اوکراین، بلکه در سراسر جهان است.

ما در دعوت به صلح و پایان دادن به تبلیغاتی که به خشونت دامن می‌زند، متحد هستیم.

اروپای آزاد و امن بدون اوکراین آزاد و مستقل وجود ندارد.

صلح باید حاکم شود.»

تاکنون ۱۰۴۰ نویسنده این نامه را امضا کرده‌اند. امضای چهره‌هایی همچون «سوتلانا الکسیویچ»، «اورهان پاموک»، «ماریا رسا» و «اولگا توکارچوک» پای این نامه وجود دارد.

مارگارت اتوود، سلمان رشدی، مکس پورتر، پل آستر و ادموند دی وال نیز این نامه را امضا کرده‌اند.

تظاهرات گسترده در برلین و نیویورک

اما اعتراض به جنگ در اوکراین در شهرهای جهان نیز ادامه دارد. روز یکشنبه ۸ اسفند ماه جمعیت بسیار زیادی در پایتخت آلمان به خیابان‌ها آمدند و خواستار توقف حمله به اوکراین شدند. پلیس برلین جمعیت حاضر در این تظاهرات را «بیش از ۱۰۰ هزار نفر» اعلام کرد. برخی رسانه‌ها تخمین زدند که جمعیت حاضر در خیابان‌های برلین برای اعتراض به روسیه بالغ بر نیم میلیون نفر بوده است.

در نیویورک هم همزمان با برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل در مورد بحران اوکراین، جمعیت گسترده‌ای به خیابان‌ها آمدند. تجمع کنندگان در مقابل سازمان ملل فریاد می زدند «جنگ را متوقف کنید» و همچنین سرودهایی برای همدردی با کشته‌شدگان جنگ در اوکراین می‌خواندند.

در دوبلین، هلسینکی، قبرس، بارسلونا، بیروت، لاهه، پراگ، پاریس، استانبول، اسلو، توکیو، ژنو و مادرید نیز تظاهرات‌هایی در دو روز گذشته علیه جنگ در اوکراین برگزار شده است.  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خواننده بیکار

    در ایران هم با همه خطرات تظاهرات ضد روسی در برابر سفارت اوکراین برگزار شد