ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت ممنوعیت تسلیحاتی علیه حوثی‌های یمن را گسترش داد

شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه دوشنبه ۲۸ فوریه/۹ اسفند با صدور قطعنامه‌ای، منع ارسال سلاح به یمن را به تمامی شبه‌نظامیان حوثی گسترش داد. ممنوعیت دیگر به افراد و شرکت‌های مشخصی محدود نمی‌شود.

به گزارش رویترز، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را که خواستار گسترش دادن ممنوعیت تسلیحاتی اعمال‌شده علیه شماری از رهبران حوثی‌ها به کل این گروه بود به تصویب رساند.

این قطعنامه با ۱۱ رأی مثبت و رأی ممتنع چهار کشور ایرلند، مکزیک، برزیل و نروژ به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید. نماینده امارات گفت که این قطعنامه توانمندی‌های نظامی حوثی‌های یمن را مهار می‌کند و به سمت متوقف کردن «اقدامات تنش‌آمیز» آنها در منطقه حرکت خواهد کرد.

 روسیه که سال گذشته به تمدید تحریم‌های سازمان ملل علیه یمن رأی ممتنع داده بود، این بار به تحریم تسلیحاتی حوثی‌ها رأی مثبت داد. رویترز می‌نویسد برخی از دیپلمات‌های سازمان ملل، امارات را متهم کردند که در روزهای جمعه و یکشنبه گذشته به قطعنامه شورای امنیت علیه روسیه رأی ممتع داد و به این ترتیب رأی مثبت روسیه برای گسترش تحریم تسلیحاتی حوثی‌ها را به دست آورد. امارات قبلاً با برگزاری نشست ۳۱ ژانویه شورای امنیت برای بررسی استقرار نیروهای نظامی روسیه در مرزهای شرقی اوکراین رای مثبت داده بود.  

یک دیپلمات ارشد اروپایی که نخواست نامش فاش شود، در مصاحبه با رویترز گفت:

«امارات متحده عربی رویکرد کاسبکارانه‌ای را در پیش گرفته و بسیاری را سرخورده و نومید کرده است. امیدوارم آنها اکنون به رویکرد اصولی‌تری بازگردند.»

سخنگوی نمایندگی امارات متحده عربی در سازمان ملل گفت امارات متحده عربی در پی «تجارت آرا» در شورای امنیت سازمان ملل نیست.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل درباره اتهام تاخت زدن رأی با امارات گفت روسیه «مانند نمایندگان برخی از کشورها در شورای امنیت» به روش های غیردیپلماتیک برای تحت فشار قرار دادن سایرین روی نمی‌آورد.    

 یک دیپلمات شورای امنیت که نخواست نامش فاش شود، امارات متحده عربی را متهم کرد که دو رأی ممتنع در مورد اوکراین را با رأی مثبت روسیه در مورد حوثی‌ها تاخت زده است.   

یک ائتلاف به رهبری عربستان سعودی هفت سال است که در درگیری با حوثی‌ها می‌جنگد که عمدتاً به عنوان یک جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران دیده می‌شود. این جنگ ده‌ها هزار نفر را کشته و باعث یک بحران انسانی وخیم شده است.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ ۱۳۹۴ تاکنون برای برکناری حوثی‌ها از قدرت، یمن را که فقیرترین کشور در جهان عرب است هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. نیروهای ائتلاف، ایالات متحده و کارشناسان سازمان ملل، ایران را به تامین تسلیحاتی حوثی‌ها متهم کرده‌اند. تهران و صنعا اما بارها این اتهام را رد کرده‌اند.

محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی حوثی‌ها، با انتشار پیامی در توییتر ضمن انتقاد از تصمیم شورای امنیت اعلام کرد هرگونه تحریم تسلیحاتی که شامل ائتلاف مورد حمایت غرب نمی‌شود، «هیچ ارزشی ندارد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.