ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایرنا: فرانسوی‌ها در مذاکرات وین «مانع‌تراشی» می‌کنند

این احتمال وجود دارد که چنانچه روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت فشار قرار گیرد، قید برجام را بزند. از طرف دیگر فرانسه اصرار دارد موضوعات پادمانی باقی‌مانده روشن شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از یک منبع مطلع از «نقش منفی» فرانسه در حل‌وفصل موضوعات پادمانی باقی‌مانده بین ایران و آژانس خبر داد. به گفته این منبع که نام او افشا نشده، هیأت فرانسوی در حال «مانع‌تراشی» بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ است.    

یکشنبه گذشته علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هیأت ایرانی بعد از گفت‌وگو و رایزنی‌هایی، تهران را به مقصد وین ترک کرد. بنا به گزارش نورنیوز، در جلسه شورای عالی امنیت ملی ایران بر ضرورت «حل سریع مسائل باقی‌مانده که مذاکرات را در مرز توافق یا بن‌بست قرار داده»، تأکید شد. علاوه بر خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی، تضمین توافق، رفع تحریم بانکی ایران و رفع تحریم صنعت نفت ایران و همچنین پرونده فعالیت‌‌های غنی‌سازی ایران برای کاربردهای نظامی همچنان از چالش‌های باقی‌مانده است. از میان این چالش‌ها، ظاهراً اصلی‌ترین اختلاف پیش‌ روی ایران و قدرت‌های جهانی، در حال حاضر بر سر پرونده پادمان و فعالیت‌های پیشین برنامه هسته‌ای ایران است. ایران خواهان بسته شدن این پرونده برای همیشه است. یک منبع مطلع به ایرنا گفت:

«فرانسوی‌ها در حال مانع‌تراشی بر سر حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده پادمانی بین ایران و آژانس هستند و در این خصوص رویکردی کاملاً سیاسی را در پیش گرفته‌اند.»

این منبع مطلع با بیان اینکه پاریس نقش مهمی در فاصله ‌گرفتن آژانس از نقش حقوقی – فنی و عدول به موضوعات سیاسی دارد، افزود:

«حل مسائل پادمانی باقی‌مانده با آژانس یکی از پیش‌نیازهای مهم شکل‌گیری توافق در وین است و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، بدون شک، فرانسه عامل عدم توافق در وین نام خواهد گرفت.»

دو روز قبل فیلیپ اررا، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه با انتشار پیامی در توییتر درباره مذاکرات احیای برجام نوشته بود: «تهران با آتش بازی می‌کند.»

تأثیر بحران اوکراین بر مذاکرات وین

علی واعظ از گروه بین‌المللی بحران در مصاحبه‌ای گفته است: این نگرانی وجود دارد که ایران به دلیل فروپاشی روابط بین ایالات متحده و روسیه و افزایش قیمت نفت، موضع سرسختانه‌تری را در مذاکرات وین اتخاذ کرده.   

تهاجم روسیه به اوکراین، قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار رسانده. تحریم گسترده روسیه از سوی غرب به خاطر تهاجم به اوکراین نیز به این تنش افزوده، چرا که روسیه از صادرکنندگان عمده نفت جهان به شمار ‌می‌رود. به گفته واعظ بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی ممکن است قیمت‌ها را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

اعضای آژانس بین‌المللی انرژی از جمله آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کردند که برای مقابله با پیامدهای کاهش عرضه نفت در سطح جهانی، ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر خود را وارد بازار می‌کنند. رویترز می‌نویسد اما این میزان باعث جلب رضایت بازار نفت نشده است.

 اسفندیار باتمانقلیچ از شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا احتمال داد که به سبب بحران اوکراین، روسیه که روابطش با غرب قطع شده ممکن است در حصول توافق کارشکنی کند. با این‌حال به گفته باتمانقلیچ احیای توافق همچنان برای همه طرف‌های درگیر از جمله روسیه منطقی است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه بارها در جمع خبرنگاران به تأکید خاطرنشان کرده که جنگ هیچ تاثیری بر مذاکرات نداشته است.  

قرار است چهارشنبه ۲ مارس/ ۱۱اسفند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی وضعیت چهار نیروگاه هسته‌ای اوکراین یک جلسه اضطراری برگزار کند. برخی از مذاکره‌کنندگان در وین نیز در این جلسه حضور دارند. رویترز می‌نویسد این اجلاس آزمونی برای مذاکرات وین به شمار می‌آید. این احتمال وجود دارد که چنانچه روسیه تحت فشار قرار گیرد، مذاکرات وین را تحت تأثیر قرار دهد. یک دیپلمات که نام او اعلام نشده به رویترز گفت:

«باید همین هفته به توافق برسیم. نمی‌دانیم که اوکراین به کجا می‌رسد. اگر آژانس از روسیه انتقاد کند ممکن است روس‌ها بگویند "توافق ایران به جهنم".»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.