ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه تصرف کامل یک شهر در جنوب اوکراین را اعلام کرد

ارتش روسیه به حملات خود به شهرهای اوکراین ادامه می‌دهد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که واحدهای روسی کنترل کامل شهر خرسون اوکراین را به‌دست گرفته‌اند. اوکراینی‌ها می‌گویند در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۰ نفر در گلوله‌باران شهر خارکف کشته شده‌اند. پوتین خروج پول نقد خارجی به ارزش بیش از ۱۰ هزار دلار از کشور را ممنوع کرد. تاکنون ۴۵۰ هزار پناهجو از اوکراین وارد لهستان شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه چهارشنبه ۱۱ اسفند / ۲ مارس در بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان‌های نیروهای مسلح روسیه کنترل کامل شهر خرسون اوکراین را به‌دست گرفتند. خرسون در جنوب اوکراین قرار دارد و با حدود ۲۸۰ هزار نفر جمعیت مرکز صنعت کشتی‌سازی است.

به‌گزارش خبرگزاری دولتی راشاتودی، وزارت دفاع روسیه افزود که زندگی در خرسون ادامه دارد و زیرساخت‌های غیرنظامی این شهر  و حمل و نقل شهری به‌شکل همیشگی در حال فعالیت هستند. وزارت دفاع روسیه آورده است:

«هیچ کمبودی در تأمین مواد غذایی و کالاهای ضروری در شهر وجود ندارد. مذاکرات بین فرماندهی روسیه و مدیریت شهری و منطقه‌ای در مورد حفظ عملکرد زیرساخت‌های اجتماعی، تضمین حاکمیت قانون و امنیت مردم ادامه دارد.»

طرف اوکراینی هنوز سقوط شهر خرسون را تأیید نکرده است. رسانه‌های اوکراینی پیش از این از درگیری در این شهر خبر داده بودند. یکی از مشاوران وزارت کشور اوکراین از شمار زیاد غیرنظامیان کشته‌شده در این شهر سخن گفته و افزوده بود مردم از با کوکتل مولوتف از خرسون دفاع می‌کنند.

ادامه درگیری‌ها

حملات به شهر خارکف در شرق اوکراین نیز ادامه داشت. اولگ سینگوبوف، فرماندار منطقه روز چهارشنبه گفت در نتیجه گلوله‌باران خارکف در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۲۱ نفر کشته و ۱۱۲ نفر زخمی شدند.

مقامات محلی گفته‌اند که روسیه به مرکز این دومین شهر بزرگ اوکراین از جمله مناطق مسکونی و ساختمان اداره منطقه‌ای حملات موشکی کرده است.

به گزارش خبرگزاری اوکراینی «یونیان»، یک مرکز پزشکی نظامی در خارکف مورد حمله قرار گرفت. کلانشهر ژیتومیر در غرب کی‌یف نیز عصر روز سه‌شنبه هدف یک حمله هوایی قرار گرفت. «یونیان» گزارش داد که ساختمان‌های مسکونی متعددی از جمله یک بیمارستان آسیب دیده‌اند.

در حالی‌که روز گذشته (سه‌شنبه) تصاویر ماهواره‌ای از حرکت کاروان بزرگ نظامی روسیه به طول تقریبی ۶۰ کیلومتر به سمت کی‌یف خبر می‌داد، بر اساس اطلاعات آمریکا، این کاروان متوقف شده است.

پنتاگون اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته هیچ حرکت قابل توجهی وجود نداشته است. گمان می‌رود مشکلات مربوط به تأمین سوخت و تدارکات دلیل آن باشد. تغییرات استراتژیک روسیه نیز امکان‌پذیر است.

ادامه خروج مردم اوکراین

مقام‌های لهستانی اعلام کردند که تاکنون ۴۵۰ هزار پناهجو از اوکراین وارد لهستان شده‌اند.

کمیساریای عالی در امور پناهندگان سازمان ملل از کمک‌های بی‌دریغ لهستانی‌ها به پناهندگان اوکراینی خبر داده است. به‌گفته این نهاد سازمان ملل، مردم لهستان کارت‌های تلفن خود را به اوکراینی‌هایی که وارد کشورشان شده بودند می‌دادند تا با خانواده‌های‌شان تماس بگیرند و آن‌ها را با خودروی شخصی خود به مقصد که می‌خواستند می‌رساندند.

با توجه به وضعیت اوکراین، لهستان اسکان دو هزار کودک یتیم از این کشور را تقبل کرده است. سازمان کمک‌رسانی کاریتاس لهستان اعلام کرد که امروز (چهارشنبه) نخستین گروه از این کودکان اوکراینی متشکل از ۳۰۰ کودک که عمدتاً از یتیم‌خانه‌هایی در شرق اوکراین می‌آیند، وارد لهستان می‌شوند. آن‌ها در بین مؤسسات خیریه این کشور تقسیم می‌شوند.

شب گذشته حدود یک‌هزار و ۳۰۰ پناهجو از اوکراین چندین قطار به ایستگاه مرکزی برلین رسیدند. قطارها از لهستان آمده‌ بودند. امدادگران به مردم حاضر در ایستگاه غذا و نوشیدنی دادند. اداره راه‌آهن آلمان  از روز یکشنبه به افرادی که دارای پاسپورت یا کارت شناسایی اوکراینی هستند این امکان را می‌دهد تا از تمام قطارهای راه دور بین لهستان به آلمان به صورت رایگان استفاده کنند.

در سوی دیگر رشاتودی نیز گزارش داده است که به منطقه روستوف روسیه بیش از ۶۰۰ تُن کمک بشردوستانه برای پناهجویانی که از منطقه دونباس اوکراین آمده‌اند ارسال شده است. قرار است این کمک‌ها در اردوگاه پناهجویان توزیع شود.

براساس این گزارش، تا روز چهارشنبه، بیش از شش هزار و ۳۰۰ پناهجوی اوکراینی در ۹۵ اردوگاه اضطراری در منطقه روستوف اسکان داده شدند. بیش از نیمی از آن‌ها کودک هستند.

ممنوعیت خروج ارز خارجی کلان از روسیه

با ادامه تحریم‌های گسترده علیه روسیه و سقوط بی‌سابقه ارزش پول این کشور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با صدور فرمانی خروج ارزهای خارجی به ارزش بیش از ۱۰ هزار دلار را ممنوع کرد. در توجیه این اقدام گفته شد که باید از خروج بیشتر سرمایه جلوگیری کرد.

به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه، چند روزی است که صف‌های طولانی در خودپردازهای مسکو تشکیل شده است و براساس گزارش‌های منتشرشده، افراد بیشتری تلاش می‌کنند کشور را ترک و دارایی خود را به مکانی امن منتقل کنند.

شامگاه سه‌شنبه «اسبربانک» یا بانک پس‌انداز فدراسیون روسیه بزرگترین بانک در این کشور و اروپای شرقی نیز از بازار اروپا خارج شد. این بانک که دامنه گسترده‌ای از خدمات بانکی، شامل خدمات پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و گونه‌های مختلفی از خدمات وام و وام مسکن را، ارائه می‌دهد، خروج نقدینگی گسترده از شعبه‌های اروپایی و تهدید کارمندان و دفاتر خود را دلیل خروج از بازار اروپا عنوان کرد. این بانک در آلمان، اتریش، کرواسی و مجارستان نیز نمایندگی دارد.

روز گذشته اتحادیه اروپا هفت مؤسسه مالی روسیه را هم از شبکه معاملات بانکی سوئیفت خارج کرد. انتظار می‌رود این اقدام از امروز چهارشنبه ۱۱ اسفند / ۲ مارس اجرایی شوند. محرومیت روسیه از سامانه سوئیفت یکی از مجموعه تحریم‌هایی است که اتحادیه اروپا پس از حمله روسیه به اوکراین اعمال کرد.

روز سه‌شنبه همچنین شرکت‌های فن‌آوری و اینترنت علیه رسانه‌های دولتی روسیه و پایان دادن به فعالیت‌های تجاری خود با روسیه اقدام کردند. کانال ویدیویی یوتیوب اعلام کرد که شبکه‌های پخش دولتی روسیه رشاتودی و اسپوتنیک در سراسر اروپا مسدود خواهند شد. سرویس پیام‌رسان توییتر نیز می‌خواهد علیه رسانه‌های دولتی روسیه اقدام کند زیرا معتقد است که این رسانه‌ها در حال انتشار اطلاعات نادرست در مورد جنگ علیه اوکراین هستند. شرکت فیس‌بوک نیز اعلام کرد که دسترسی به راشاتودی و اسپوتنیک را محدود خواهد کرد. اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی را علیه این دو رسانه روسی اعمال می‌کند.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز گفته است فعالیت خود را در مسکو متوقف می‌کند. این شرکت آمریکایی اعلام کرد که با این کار خدمات فنی خطوط هوایی روسیه نیز پایان خواهد یافت.

به دلیل حمله روسیه به اوکراین، اکسان‌موبیل، شرکت نفت‌ و گاز آمریکایی چندملیتی و دومین شرکت نفتی بزرگ جهان نیز می‌خواهد تجارت نفت و گاز خود در روسیه را متوقف کند.

با توجه به افزایش قیمت‌ نفت در بازار جهانی، آمریکا و سایر کشورها بخشی از ذخایر نفتی خود را وارد بازار می‌کنند. طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی در مجموع ۶۰ میلیون بشکه نفت وارد بازار می‌شود. اعضای این نهاد ذخیره‌ای بالغ بر ۱,۵ میلیارد بشکه نفت را برای مواقع اضطراری نگه می‌دارند. یک بشکه معادل ۱۵۹ لیتر نفت است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.