ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب کارگران پروژه‌ای در چند مرکز نفتی

پیمانکاران قصد دارند پرداخت مطالبات سه ماه آخر سال کارگران پروژه‌ای را به سال بعد موکول کنند. کارگران اعلام کردند چنانچه مطالباتشان تا ۱۵ اسفند پرداخت نشود، دست به اعتصاب خواهند زد.

در آستانه سال نو، موج جدیدی از اعتصاب و اعتراض کارگران پروژه‌ای نفت و پتروشیمی در تعدادی از مراکز در اعتراض به تعویق دستمزدها، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و نپرداختن مزایای شغلی به راه افتاده است.

پیمانکاران قصد دارند پرداخت مطالبات سه ماه آخر سال ۱۴۰۰ کارگران پروژه‌ای را به سال ۱۴۰۱ موکول کنند. کارگران اعلام کردند چنانچه مطالباتشان تا ۱۵ اسفند پرداخت نشود، دست به اعتصاب خواهند زد. شرکت پیمانکاری لیموچی برای جلوگیری از ادامه اعتصاب، یک ماه از حقوق عقب افتاده کارگران را پرداخت و وعده داد سایر معوقات کارگران را تا ۲۳ اسفند پرداخت کند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت به نقل از فراخوان اعتصاب نوشته است:

«آخر سال است و پیمانکاران در توطئه نپرداختن دستمزدها هستند. و نه تنها این بلکه از عیدی و پاداش هم خبری نیست. پیمانکاران متحد شده‌اند که دستمزدها را فقط تا پایان ماه ۹ بدهند و پرداخت سه ماه دیگر را به سال ۱۴۰۱ موکول کنند. ما کارگران نفت این تعرض آشکار را نمی‌پذیریم.»

در پیوند با این فراخوان، شنبه ۱۴ اسفند کارگران پروژه‌ای پالایشگاه آبادان، یکشنبه ۱۵ اسفند کارگران پروژه‌ای شرکت پیمانکاری لیموچی، کارگران شرکت‌های پیمانکاری راکی و ستاره تاراز در پتروشیمی بوشهر، و کارگران شرکت سکاف در پالایشگاه آبادان اعتصاب کردند. دوشنبه اعتصاب در شرکت ساتراب و شرکت ستاره تاراز در پتروشیمی بوشهر ادامه یافت.

کارگران پروژه‌ای پالایشگاه آبادان روز شنبه ۱۴ اسفند در محوطه پالایشگاه تجمع کردند. کارگران به نابرابری در پرداخت حقوق و عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل معترضند. کارگران تاکید کرده‌اند تا رسیدن به خواست‌های خود به اعتراض ادامه خواهند داد.

روز یکشنبه ۱۵ اسفند، کارگران فضای سبز شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری هم در اعتراض به تعویق مطالبات و عدم امنیت شغلی، اعتصاب کردند و با پهن کردن سفره خالی مقابل شرکت ملی نفت در اهواز خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای که به واسطه شرکت‌های پیمانکاری راکی و ستاره تاراز در پتروشیمی بوشهر به کار اشتغال دارند، دوشنبه ۱۶ اسفند برای دومین روز ادامه یافت. کارگران هنوز دستمزد دی و بهمن را دریافت نکرده‌اند.

با تداوم اعتصاب، شرکت پیمانکاری لیموجی روز یکشنبه ۱۵ اسفند دستمزد دی ماه کارگران را پرداخت و وعده داد سایر مطالبات معوقه کارگران را نیز پیش از پایان سال بپردازد.

بیش از ۱۰۰ هزار کارگران پروژه‌ای از طریق شرکت‌های پیمانکاری در صنعت نفت به کار اشتغال دارند. آن‌ها دستمزدی کمتر از دستمزد کارگران رسمی دریافت می‌کنند.

خواست حذف شرکت‌های پیمانکاری، قرارداد مستقیم با وزارت نفت و برخوردای از امکانات یکسان با کارگران استخدامی، ایمنی و بهداشت محیط کار، و بهبود شرایط خوابگاه‌ها و محل استراحت از مطالبات دیگر کارگران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.