ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صلیب سرخ: مسیر گذرگاه‌های امن برای انتقال غیرنظامیان مین‌گذاری شده است

روسیه گفته بود از چهار شهر اوکراین گذرگاه‌هایی برای خروج غیرنظامیان ایجاد می‌کند اما بعد مشخص شد که این گذرگاه‌ها تنها به روسیه و بلاروس منتهی می‌شوند. به‌گفته صلیب سرخ، تیم نجات این سازمان وقتی به اولین پاسگاه در مسیر گذرگاه خروج از شهر ماریوپُل رسید، مشخص شد که جاده مین‌گذاری شده است. ترکیه گفته است وزیران خارجه روسیه و اوکراین قرار است در این کشور دیدار کنند. دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین نیز آغاز شد.

تلاش دوم برای خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپُل واقع در جنوب اوکراین و انتقال آن‌ها به مناطق امن دیروز (یکشنبه) شکست خورد. صلیب سرخ شکایت کرد که هیچ توافق قابل اعتمادی بین روسیه و اوکراین وجود ندارد.

نجات غیرنظامیان امروز، دوشنبه ۱۶ اسفند / ۷ مارس پیشرفت کمی داشت. روسیه در این روز بار دیگر اعلام کرد که علاوه بر ماریوپل، در کی‌یف، خارکف (خارکیف) و شهر «سومی» نیز گذرگاه‌های بشردوستانه ایجاد کرده است اما اوکراین آن را نپذیرفت زیرا مسیرهای انتقال غیرنظامیان به روسیه و بلاروس منتهی می‌شد.

سخنگوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تلاش مسکو برای ایجاد گذرگاه‌ها به سمت روسیه و بلاروس را «کاملاً غیراخلاقی» خواند و گفت از رنج مردم برای ایجاد تصاویر تلویزیونی مورد نظر خود استفاده می‌کنند. به‌گفته او شهروندان اوکراینی باید اجازه داشته باشند از طریق خاک اوکراین وطن خود را ترک کنند و این حق را داشته باشند که انتخاب کنند به کجا می‌خواهند بروند. او به هموطنان خود توصیه کرد که به روسیه نروند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، ضمن انتقاد از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد که او هیچ اوکراینی را نمی‌شناسد که بخواهد به روسیه بگریزد. با این حال، شهردار شهر ایرپین در نزدیکی کی‌یف اعلام کرد که تخلیه غیرنظامیان امروز (دوشنبه) بر خلاف روز گذشته با گلوله‌باران روسیه تهدید نمی‌شود.

به‌گفته دفتر حقوق بشر سازمان ملل، از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، ۴۰۶ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این گزارش، تا نیمه‌شب یکشنبه ۸۰۱ غیرنظامی نیز در جریان جنگ مجروح شده‌اند. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل تنها شمار قربانیانی که تأیید شده‌اند را در گزارش خود ذکر می‌کند. این نهاد سازمان ملل می‌گوید ارقام واقعی احتمالاً بسیار بیشتر از این‌هاست.

روز دوشنبه دور سوم مذاکرات نمایندگان روسیه و اوکراین در منطقه برست در جنوب غربی بلاروس آغاز شد. اوکراین خواستار پایان جنگ و خروج نیروهای روسی است. پوتین خواستار غیرنظامی شدن کشور همسایه و همچنین به‌رسمیت شناختن جمهوری‌های جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک و الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه است.

دولت ترکیه نیز گفت برای نخستین بار از آغاز جنگ وزیران امور خارجه اوکراین و روسیه در روز پنج‌شنبه ۱۹ اسفند / ۱۰ مارس دیدار خواهند کرد. این دیدار در آنتالیای ترکیه برنامه‌ریزی شده است.

نبردهای سنگین امروز (دوشنبه) هم از سراسر اوکراین گزارش شد. امدادگران اوکراینی گزارش دادند که در حمله هوایی روسیه به فرودگاه شهر وینیتسیا در ۲۰۰ کیلومتری جنوب غربی کی‌یف، دست‌کم ۹ نفر کشته شدند.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، نیروهای روسیه را به هدف قرار دادن مناطق مسکونی و غیرنظامیان در ماریوپل متهم کرد. مسکو گفت جدایی‌طلبان طرفدار روسیه حمله‌ای را به این شهر بندری مهم و راهبردی آغاز کرده‌اند.

روز دوشنبه همچنین جلسه رسیدگی به شکایت اوکراین علیه روسیه به‌اتهام نسل‌کشی در دادگاه بین‌المللی لاهه هلند آغاز شد.

آنتون کورینویچ، نماینده اوکراین در لاهه گفت روسیه در کشورش مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده است و دادگاه لاهه باید در اسرع وقت دستور پایان دادن به رنج‌ انسان‌ها در اوکراین را بدهد. اوکراین از روسیه به دلیل نقض کنوانسیون سال ۱۹۴۸ شکایت کرده است.

روسیه از شرکت در جلسه روز دوشنبه دادگاه بین‌المللی لاهه خودداری کرد و نماینده این کشور قرار است فردا (سه‌شنبه) در دادگاه صحبت کند.

در واکنش به تحریم‌های غرب، دولت روسیه روز دوشنبه تصمیم گرفت که تعهدات مالی به کشورهای به‌اصطلاح غیردوست تنها به روبل تسویه شود.

این شامل اعضای اتحادیه اروپا و همچنین بسیاری از کشورهای دیگر مانند سوئیس، ژاپن، بریتانیا و کانادا می‌شود. تاکنون تنها آمریکا و جمهوری چک در این فهرست وجود داشتند. بدین ترتیب شهروندان، شرکت‌ها، خود دولت یا شهرداری‌های روسیه تعهدات مالی خود را فقط به روبل پرداخت خواهند کرد. افزون بر این، کشورهای دیگر باید شماره حسابی را در یک بانک روسی برای پرداخت‌ها ایجاد کنند.

روسیه همچنین موافقت خود را با مذاکره با دولت اوکراین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین اعلام کرد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت مسکو از پیشنهاد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند. جمعه گذشته آژانس پیشنهاد کرده بود که مذاکرات سریع زیر نظر این نهاد سازمان ملل به‌منظور جلوگیری از وقوع حادثه هسته‌ای در جریان حمله روسیه به اوکراین انجام شود. گروسی ویرانه‌های هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین را به‌عنوان محل مذاکرات پیشنهاد کرده بود اما سفیر روسیه این پیشنهاد را رد کرد و گفت پایتخت‌های بسیاری هستند که برای این دیدار مناسب‌ترند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود تا پنج میلیون پناهنده جنگی از اوکراین به اروپا بیایند.

بورل در نشست غیررسمی وزیران توسعه در مونپلیه فرانسه گفت اتحادیه اروپا باید همه منابع را برای جذب مردم جنگ‌زده اوکراین بسیج کند؛ همه کشورهای همسایه اوکراین نیز باید کمک دریافت کنند.

در حالی‌که شمار پناهجویان اوکراینی در آلمان روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، بریتانیا تا روز یکشنبه تنها حدود ۵۰ ویزا برای اوکراینی‌ها صادر کرد. این کمتر از یک درصد از کل درخواست‌هایی است که تاکنون ارسال شده است. این موضوع انتقادها از حزب محافظه‌کار حاکم را بیشتر کرده است. بریتانیا نمی‌خواهد اوکراینی‌ها را بدون محدودیت بپذیرد. تاکنون تنها افرادی که قبلاً خویشاوندانی در بریتانیا داشتند اجازه ورود به این کشور را به‌دست آورده‌اند.

در روسیه آلکسی ناوالنی، منتقد زندانی کرملین از زنان این کشور خواست تا فردا در روز جهانی زن علیه حمله به اوکراین اعتراض کنند.

سخنگوی ناوالنی گفت تظاهرات اعتراضی قرار است بعدازظهر سه‌شنبه در میدان‌های مرکزی شهرهای روسیه برگزار شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.