ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه: روسیه درخواست تازه‌ای مطرح کرده اما مسئله «خطوط قرمز غیرقابل مذاکره» است

سخنگوی وزارت خارجه ایران درخواست روسیه برای بهره‌مند شدن از امکان‌های سرمایه‌گذاری در ایران پس از رفع تحریم‌ها را تأیید کرد اما گفت که بحث ایران در مذاکرات وین «منافع ملی و خطوط قرمز غیرقابل مذاکره» است. او مذاکره غیرمستقیم میان ایران و آمریکا را هم تأیید کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران شامگاه شنبه ۲۱ اسفند در «اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل» درخواست مطرح شده از سوی روسیه در مذاکرات وین را تأیید کرد. او گفت:

پوشیده نیست که اخیرا روسیه درخواست جدیدی را مطرح کرده است. هر کشوری می‌تواند درخواستی را مطرح کند. این درخواست‌ها همه در کمیسیون مشترک در وین بررسی می‌شود. آنچه که هدایت ما را انجام می‌دهد منافع ملت است.

خطیب‌زاده در ادامه افزود: «ما بر اساس منافع ملت حرکت می‌کنیم».

او با بیان اینکه «در نقطه اعلام توافق قرار نداریم»، از باقی‌ماندن «یکی دو موضوع بسیار کلیدی» میان ایران و ایالات متحده آمریکا در روند مذاکرات خبر داد و گفت:

«اگر رسیدیم به آن چند مشکلی که بین ما و آمریکا مانده حل شود، اصلا صحنه متفاوت می‌شود».

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه تحریم های مرتبط با مسئله حقوق بشر و امور منطقه‌ای را از جمله نکات اختلاف کلیدی میان تهران و واشنگتن عنوان کرد و افزود:

«ما می‌گوییم تمامی زنجیره اقتصاد ایران که تحریم‌ها بر آن بار شده است باید آزاد شود. نفت، پتروشیمی، فولاد، بخش‌های ساخت و ساز، فلزات گران‌قیمت، بیمه، کشتیرانی، صنایع هوایی، صنایع دریایی، راه آهن و … . ما مذاکره کردیم که همه اینها را بگیریم. آمریکایی‌ها گفتند ما سه لیست سبز و زرد و قرمز داریم. لیست سبز مورد قبول است. در این لیست منظور بیشتر افراد هستند. لیست زرد را در مورد آن مذاکره می‌کنیم. اما در مورد لیست قرمز اصلا مذاکره نمی‌کنیم. مثل موضوعات موشکی و حقوق بشری و منطقه و از این جنس که هسته‌ای نیست. همه مذاکرات در این بعد برای این بوده که بگوییم ما این لیست قرمز را قبول نداریم و به رسمیت نمی‌شناسیم.»

پیش از این نیز رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه ایران خواستار رفع تحریم‌های تصویب شده علیه سپاه پاسداران و برخی مقام‌های حکومتی و نظامی است منتشر کرده بودند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه از حل شدن آنچه که ایران «راست‌آزمایی رفع تحریم‌ها» عنوان می کرد، خبر داد و اضافه کرد:

«در حوزه اخذ تضامین، بعدی است که تا امروز هم در حال بده و بستان هستیم و یکی از موضوعات جدی بوده که کمابیش بین ما رد و بدل شده است. در حوزه چگونگی اجرا و این که نخست آنها باید اجرا کنند بحث‌های مفصلی انجام شده است. اما یکی از ابعاد مهم، تضامین هسته‌ای و حفظ دستاوردهای هسته‌ای ما بوده است».

خطیب‌زاده جبران خسارت ناشی از خرابکاری در تأسیسات هسته ای ایران را یکی دیگر از موارد باقی‌مانده در مذاکرات عنوان کرد که به گفته او گفت‌و‌گو در این‌باره همچنان ادامه دارد.

مذاکرات نجات برجام در هفته گذشته به مرحله «تصمیم نهایی» رسیده بود. تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های گسترده‌ای که ایالات متحده آمریکا و متحدانش علیه مسکو تصویب و به سرعت اجرا کردند اما دست یابی به توافق نهایی را حداقل تا آینده‌ای نامشخص به تأخیر انداخت.

روسیه بنابر آنچه که رسانه‌های بین‌المللی گزارش کرده‌اند از ایالات متحده خواسته است ضمانت بدهد تحریم‌های وضع شده علیه این کشور دسترسی مسکو به بازار ایران را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

در روزهای پایانی هفته گذشته علی باقری، سرتیم هیئت ایرانی از وین به تهران بازگشت و سه کشور اروپایی در مذاکرات وین نسبت به شکست در مذاکرات هشدار دادند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اما بازگشت باقری کنی به تهران را طبیعی و «مکث» در مذاکرات خواند و گفت:

«مذاکرات مکث دارد. به تنفس خورده است. هماهنگ کننده برجام اتحادیه اروپا درخواست مکث کرده است. ما چندین بار قبل از این هم تنفس و مکث‌هایی داشتیم که به درخواست هماهنگ کننده نبوده است».

دور هشتم مذاکرات موسوم به احیای برجام از نزدیک به سه ماه قبل در وین آغاز شد و بنا بر ادعای طرفین چندین مرتبه به مرحله نهایی رسید. تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تازه ترین رویدادی است که توافق بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای را تحت تأثیر قرار داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.