ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پتروشیمی مازندران؛ زور نمایندگان از محیط‌زیست بیشتر است

همزمان با سفر رئیس دولت و همراهانش به مازندران وزیر کشور در یک روستا نزدیک به بهشهر کلنگ ساخت پتروشیمی را به زمین زده است. فعالان محیط زیست، نگران از پیامدهای این واقعه به دیدار رئیس سازمان محیط زیست رفتند و از او شنیدند وزیر کشور زیر فشار نمایندگان مجلس چنین اقدامی کرده است.

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم روز جمعه کلنگ ساخت یکی از پرحاشیه‌ترین تاسیسات پتروشیمی ایران را در بهشهر، واقع در استان مازندران به زمین زد تا عملیات ساخت آن با تاخیری نزدیک به ۱۵ سال آغاز شود.

بنا بر آنچه که رسانه‌های داخلی ایران گزارش کرده‌اند ساخت پتروشیمی بهشهر در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تصویب شد اما به دلیل مخالفت سازمان حفاظت از محیط زیست اجرای آن به تأخیر افتاد.

در سال ۱۳۹۱ پس از آنکه جایابی پتروشیمی به منطقه حسین‌آباد منتقل شد، دوباره زمزمه احداث آن قوت گرفت. مخالفت سازمان محیط‌زیست در آن سال دوباره از شکل‌گیری یک فاجعه که به گفته فعالان محیط زیست حیات میانکاله را تهدید می‌کند، جلوگیری کرد.

با آغاز به کار دولت سیزدهم، نمایندگان حوزه انتخابیه استان مازندران که در دوره‌های قبلی ساخت پتروشیمی در بهشهر را وعده کرده بودند، به رایزنی و لابی‌گری با مسئولان دولتی برای آغاز عملیات ساخت این واحد پتروشیمی افزودند تا سرانجام رسانه‌ها به نقل از مقام‌های دولتی نوشتند آغاز عملیات اجرایی ساخت پتروشیمی در نزدیکی بهشهر قطعی است.

جمعه ۲۱ اسفند همزمان با سفر هیئت وزیران به استان مازندران و حضور رئیس سازمان محیط‌زیست برای بهره‌برداری از یک پایگاه اطفا حریق در میانکاله، چند کیلومتر دورتر وزیر کشور وعده دولت سیزدهم برای آغاز ساخت پتروشیمی بهشهر را عملی کرد.

به فاصله کوتاهی پس از اینکه رسانه‌ها از کلنگ‌زنی پتروشیمی بهشهر خبر دادند، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست به خبرنگاران و فعالان محیط‌زیست گفت که این سازمان هیچ مجوزی برای ساخت پتروشیمی در استان مازندران صادر نکرده است.

وزیر کشور اما در مراسم کلنگ‌زنی این پتروشیمی گفته بود توافقات زیست محیطی انجام شده است.

غلامرضا شریعتی، نماینده بهشهر در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم از «برداشته شدن هر چه که مانع سرمایه گذاری است»، خبر داده و از دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست به دلیل آنچه که «قرار دادن پتروشیمی امیرآباد در فهرست» و «برداشتن بسیاری از موانع» عنوان کرده بود، تشکر کرد.

سلاجقه اما آنطور که روزنامه «پیام ما» گزارش کرده است، در دیدار با فعالان محیط‌زیست در استان مازندران گفت:

کلنگی که امروز برای آغاز عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی به زمین زده شد از نظر ما و با توجه به این‌که پروژه مجوز محیط زیستی ندارد، فاقد اعتبار است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست فشار نمایندگان مجلس را منجر به کلنگ‌زنی وزیر کشور عنوان کرد و افزود: «گاهی فشار نماینده‌های مجلس برای ما عجیب است. مجوز محیط‌زیستی این طرح گرفته نشده».

او به فعالان محیط‌زیست که نگران ساخت پتروشیمی در میانکاله هستند، گفت: «به هر شکل کلنگ زده شد، اما از دید ما کلنگی که برای این پروژه به زمین زده شد مورد تایید نیست و در واقع معتقدیم کلنگی به زمین زده نشد.»

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان مازندران هم به روزنانه پیام ما گفت که از کلنگ‌زنی پتروشیمی در امیرآباد بی اطلاع بوده و «هنوز مجوز نهایی از طرف سازمان حفاظت محیط‌زیست صادر نشده و طبق قانون عملیات اجرایی امکان‌پذیر نیست. تا زمانی که نظر نهایی محیط‌زیست اعلام شود، ممنوع است.»

تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران در حد فاصل شهرستان بهشهر تا آشوراده واقع در استان گلستان دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است و به دلیل داشتن پهنه آبی مناسب با ذخایر غذایی غنی و آبزیان همه ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنار آبزی است.

این تالاب به دلیل تنوع گیاهی و گونه‌های جانوری که در خود جای داده است، به عنوان بهشت پرندگان مازندران نیز شهره است و به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره، مورد حمایت سازمان‌های جهانی قرار گرفته است.

این تالاب در ماه‌های اخیر شاهد تحرکات مشکوک گروه‌هایی از «شکارچیان» بوده که به گواه خبرنگاران حوزه محیط‌زیست در ایران «با صورت‌های پوشیده و سلاح گرم به سواحل آشوراده یورش برده و شروع به قتل عام پرندگان مهاجر کرده و به محیطبانان هم شلیک می‌کنند».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

هویت سرمایه گذار پتروشیمی بهشهر تا به حال فاش نشده است اما آنطور که غلامرضا شریعتی روایت کرده بخش خصوصی برای ساخت این پتروشیمی ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

تیرماه ۱۳۹۹ معاون وقت وزیر نفت در دولت حسن روحانی گفته بود که پتروشیمی بهشهر با سرمایه‌گذاری ۳۷۰ میلیون دلاری ساخته می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.