ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز دور جدید مذاکرات اوکراین و روسیه ـ حملات جدید به کی‌یف و کشته و زخمی شدن چندین نفر

زلنسکی می‌گوید هیأت نمایندگی اوکراین در مذاکره با روس‌ها وظیفه روشنی دارد: انجام هر کار ممکن برای ترتیب دادن دیداری بین او و پوتین.در حمله تازه‌ای به کی‌یف دست‌کم دو نفر کشته شد. اوکراین می‌گوید روسیه در حال تدارک حملات تازه‌ای است. وضعیت ماریوپل روبه‌روز وخیم‌تر می‌شود و هنوز هیچ کاروانی از غیرنظامیان نتوانسته‌ است از این شهر خارج شود.

در حالی که نیروهای روسی حملات خود به اوکراین را گسترش می‌دهند، مذاکرات مسکو و کی‌یف دوشنبه ۲۳ اسفند / ۱۴ مارس به‌شکل آنلاین و از طریق ویدئویی ادامه یافت. این مذاکرات از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت اروپای مرکزی آغاز شد. به‌تازگی نشانه‌های حداقلی از نزدیک شدن احتمالی دو طرف دیده می‌شود. مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته است که طرف روسی اکنون به‌صورت سازنده‌تری مذاکره می‌کند.

پیش از شروع مذاکرات، زلنسکی از هیأت اوکراینی خواسته بود که در درجه نخست بر گفت‌وگوهای مستقیم بین او و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تمرکز کند. زلنسکی در پیامی ویدئویی گفت:

«هیأت ما وظیفه روشنی دارد: انجام هر کاری برای امکان‌پذیر ساختن دیدار رؤسای جمهوری.»

هر دو طرف از پیشرفت در مذاکرات قبلی صحبت کرده بودند.

با این حال بر اساس اطلاعاتی از کی‌یف، نیروهای روسیه در حال آماده‌سازی چندین حمله دیگر در اوکراین هستند.

ستاد کل ارتش اوکراین گفت واحدهای روسی در چندین منطقه دسته‌بندی شده‌اند. هدف آن‌ها حملات بیشتر به حومه پایتخت کی‌یف و همچنین خارکف (خارکیف) و سیویرودونتسک در شرق و شهر «سومی» در شمال شرقی اوکراین است. به گزارش خبرگزاری رویترز، صبح دوشنبه آژیرهای حملات هوایی در بسیاری از شهرها و مناطق اوکراین از جمله کی‌یف، لویو و اودسا به صدا درآمد.

زلنسکی، پس از حمله موشکی روسیه به یک مرکز نظامی در نزدیکی مرز لهستان، بار دیگر خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع شد. به‌گفته منابع اوکراینی در این حمله دست‌کم ۳۵ نفر کشته و ۱۳۴ نفر زخمی شدند. اداره نظامی منطقه‌ اعلام کرد روسیه حدود ۳۰ موشک به پایگاه یاووریف شلیک کرد. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفت هدف این حمله یک مرکز آموزشی در نزدیکی مرز لهستان بود که کلاه آبی‌ها را برای مأموریت‌های حافظ صلح و جایی که مربیان ناتو تا مدت کوتاهی قبل از جنگ در آن کار می‌کردند، آموزش می‌داد.

مسکو اما گفته است در این حمله شمار زیادی از جنگجویان خارجی کشته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری تاس، وزارت دفاع روسیه در مسکو اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه حدود «۱۸۰ مزدور خارجی» را کشته و تعداد زیادی سلاح تأمین‌شده از خارج را منهدم کردند. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی این وزارتخانه گفت «نابودی مزدوران خارجی که وارد اوکراین شده‌اند ادامه دارد».

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت اگر آسمان اوکراین بسته نشود، شلیک موشک‌های روسی به قلمرو ناتو فقط مسئله زمان خواهد بود.

حمله تازه به کی‌یف

به‌گزارش مرکز امداد و نجات اوکراین، بامداد دوشنبه در حمله روسیه به یک ساختمان مسکونی در کی‌یف دست‌کم دو نفر کشته شدند. این مرکز در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که ۱۲ نفر نیز در این حمله زخمی شدند. بنا به این گزارش «سه نفر به بیمارستان منتقل شدند و ۹ نفر در محل درمان شدند».

ارتش روسیه اخیراً فشار بر کی‌یف را به‌شدت افزایش داده است. پایتخت اوکراین در آستانه محاصره است. فقط جاده‌های جنوب آن باز هستند. نیروی هوایی اوکراین می‌گوید هواپیماهای روسی شب گذشته تلاش کردند تا مواضع دفاعی اوکراین را در منطقه اطراف کی‌یف منهدم کنند.

مقامات محلی در کی‌یف می‌گویند در حال جمع‌آوری مواد غذایی هستند تا طی دو هفته آینده نیازهای مردم را تأمین کنند.

در منطقه لوهانسک در شرق کشور، روسیه در درجه نخست بر پیشروی به سمت سیویرودونتسک متمرکز شده است. مسکو روز یکشنبه اعلام کرد که جنگجویان جدایی‌طلب طرفدار روسیه بخش‌های شرقی و جنوبی این شهر را که ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، مسدود کرده‌اند.

در چنین شرایطی، روسیه گفته است دلیلی برای اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان ملل نمی‌بیند. خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از پیوتر ایلیچف، مدیر بخش سازمان‌های بین‌المللی در وزارت امور خارجه روسیه، گفت نیازی به این نیروها نیست زیرا روسیه اوضاع را تحت کنترل دارد و پیشرفتِ بیشتر در حل و فصل بحران اوکراین به تمایل کی‌یف برای سازش بستگی دارد.

اوکراین می‌گوید شمار کشته‌شدگان در ماریوپُل بالاست

وضعیت در شهر بندری ماریوپُل همچنان وخیم گزارش می‌شود. ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین در مصاحبه‌ای با تلویزیون این کشور گفت نزدیک به دو هزار و ۲۰۰ نفر در بندر ماریوپل کشته شده‌اند و در جریان تخلیه مناطق جنگی، بیش از ۱۴۰ هزار غیرنظامی به مناطق امن منتقل شدند. زلنسکی پیش از این در یک پیام ویدیویی از تخلیه حدود ۱۲۵ هزار غیرنظامی سخن گفته بود. این در حالی است که بارها تلاش برای تخلیه غیرنظامیان ماریوپل ناموفق بوده است. شورای شهر ماریوپل می‌گوید تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲ حمله هوایی به ماریوپل صورت گرفته که طی آن حدود ۱۰۰ بمب پرتاب شده است. این شورا می‌گوید مهاجمان عمداً به ساختمان‌های مسکونی و زیرساخت‌ها حمله می‌کنند و بیمارستان‌ها و مهدهای کودک را ویران می‌کنند.

روسیه اما می‌گوید فقط به اهداف نظامی حمله می‌کند. ماریوپل با جمعیتی در حدود ۴۰۰ هزار نفر از روزها پیش توسط واحدهای روسی محاصره شده و ارتباط آن با سایر نقاط اوکراین قطع شده است. بر اساس اطلاعات اوکراین، نیروهای جدایی‌طلب طرفدار روسیه به حومه شرقی این شهر بندری حمله کرده‌اند.

به گفته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین دست‌کم ۵۹۶ غیرنظامی از جمله ۴۳ کودک کشته و یک‌هزار و ۶۷ غیرنظامی زخمی شده‌اند. با این حال، تعداد واقعی قربانیان می‌تواند بسیار بیشتر از این‌ها باشد.

تظاهرات در بلگراد به طرفداری از روسیه

روز گذشته (یکشنبه) در بلگراد تظاهراتی به‌طرفداری از پوتین و حمایت از تهاجم روسیه به اوکراین برگزار شد. ده‌ها خودرو در خیابان‌های بلگراد پایتخت صربستان حرکت کردند و شرکت‌کنندگان در کاروان پرچم‌های روسیه و صربستان را به اهتزاز درآوردند، بوق زدند و حمایت خود را از پوتین سر دادند. روی برخی از خودروها حرف Z، نمادی از حمایت از نیروهای روسی نقاشی شده بود.

این تظاهرات به‌دعوت یک گروه راست‌افراطی انجام شده بود. صربستان اگرچه درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را دارد و قطعنامه سازمان ملل در محکومیت اقدامات مسکو در اوکراین را تأیید کرده، به تحریم‌های بین‌المللی علیه متحد خود روسیه نپیوسته است.

رسانه‌های دولتی در صربستان به گسترش تبلیغات جنگی مسکو و تقویت احساسات طرفداری از پوتین در میان ناسیونالیست‌های افراطی و گروه‌های راست‌گرا ادامه می‌دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.