ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرانی فزاینده در سودان − کشور درگیر با بحران معیشتی و کودتا

علاوه بر خشکسالی، تهاجم نظامی روسیه و اوکراین بحران غذا در سودان را تشدید کرده است. این دو کشور تأمین‌کننده ۸۷ درصد گندم وارداتی سودان‌اند. ۱۴ میلیون نفر از جمعیت سودان در معرض گرسنگی‌اند.

هر روز برای اخلاص زکریا، مادر مجرد شش فرزند که در یکی از شهرهای سودان، کنار جاده چای می‌فروشد بار مالی تازه‌ای به همراه دارد. قیمت کالاهای اساسی سر به فلک گذاشته تا بدان حد که این مادر در برخی مواقع فقط می‌تواند یک وعده غذا در روز برای فرزندانش تهیه کند.

هزینه آبی که او برای دم کردن چای نیاز دارد دو برابر شده است. دو تن از فرزندان او چند ماه پیش ناگزیر از روی فقر مدرسه را رها کردند و برای گذران زندگی به کار در مزارع روی آوردند. اما با این‌همه درآمد آنها به دلیل خشکسالی رو به کاهش است.

زکریا که در منطقه جنگ‌زده دارفور زندگی می‌کند و شوهرش چند سال قبل از این منطقه مهاجرت کرده است به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: «وضع غیر قابل تحمل شده است.»

در سرتاسر سودان، از زمانی که کودتای نظامی اکتبر یک اقتصاد شکننده را به سقوط آزاد رساند، شرایط زندگی به سرعت رو به وخامت گذاشته است. حمله روسیه به اوکراین و کاهش ارزش پول، درد اقتصادی را تشدید کرده است.

دوشنبه ۲۵ اکتبر/ ۳ آبان، اغلب اعضای کابینه دولت سودان و اکثر رهبران احزاب سیاسی حامی دولت و همچنین عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر در یک کودتا به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان تحت بازداشت قرار گرفتند. ارتش وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و ژنرال البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان به این بهانه که صلح و امنیت در کشور به خطر افتاده از انحلال دولت و این شورا خبر داد. از آن تاریخ تاکنون جامعه بین‌المللی توسط سازمان ملل متحد در حال رایزنی بین کودتاچیان و حمدوک، نخست‌وزیر معزول است.

در اثر کودتا تلاش‌های دولت حمدوک برای دریافت میلیاردها دلار وام از کشورهای غربی و مؤسسات مالی بین‌المللی برای بازسازی اقتصاد سودان متوقف ماند. قیمت ارز نیز برای جلوگیری از معاملات در بازار سیاه شناور شده است. در مارس/ فروردین سال جاری، ارزش پوند سودان کاهش بیشتری پیدا کرد و با ۸۰۰ دلار معامله شد.  این امر موجب افزایش چشمگیر قیمت نان، سوخت، برق، دارو، خدمات بهداشتی و حمل و نقل عمومی شده است. به گزارش اداره آمار سودان در ماه فوریه، نرخ تورم در این کشور به نزدیک به ۲۶۰ درصد رسیده است.

فولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل به سودان، ماه گذشته هشدار داد که امکان دارد با به سر رسیدن ضرب‌الاجل‌های بانک جهانی و صندوق بین المللی بخشودگی بدهی سودان تا سقف ۵۰ میلیارد دلار به خطر بیفتد.

پرتس به شورای امنیت سازمان ملل گفت:

«در اثر جنگ و بحران اقتصادی احتمالاً تا پایان سال جاری تعداد افرادی که در سودان در معرض گرسنگی قرار گیرند دو برابر می شود و به حدود ۱۸ میلیون نفر می‌رسد.»

 بسیاری از ۴۵ میلیون نفر جمعیت سودان در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

در نیالا، مرکز استان دارفور غربی (محل سکونت زکریا) قیمت شکر و بنزین در طی فقط یک هفته دو برابر شده است. زکریا برای گذران زندگی خود قیمت یک فنجان چای را ۵۰ درصد افزایش داد. برخی از مشتریان او اکنون نمی‌توانند بهای آن را بپردازند.

اعتراضات مداوم زندگی روزانه در خارطوم را فلج کرده است. احمد الطیب که در یکی از بازارهای اصلی شهر خواربارفروشی می‌کند به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت به دلیل آنکه معترضان بزرگ‌راه‌های اصلی که خارطوم را به بنادر دریای سرخ و به مرز با مصر در شمال متصل می‌‌کند مسدود کرده‌ا‌ند، مردم با کمبود کالاهای اساسی مواجه شده‌اند.

برنامه جهانی غذا و سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل هشدار داده‌اند که ممکن است وضع بحرانی‌تر هم شود.

فائو اعلام کرد که ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به جمعیت ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری سودان که تحت تأثیر خشکسالی قرار دارند افزوده شده است. این دو نهاد وابسته به سازمان ملل همچنین اعلام کردند که خشونت‌های اخیر در مناطق دارفور و کردوفان به مزارع آسیب رسانده و بسیاری از کشاورزان را بیکار کرده است.

به گفته کارل پائولسون، رئیس برنامه جهانی غذا در سودان حمله نظامی به اوکراین نیز بحران را تشدید کرده است.  روسیه و اوکراین تأمین‌کننده ۸۷ درصد گندم وارداتی سودان‌اند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲  برای حمایت از ۱۴ میلیون نفر از جمعیت در معرض گرسنگی به حدود دو میلیارد دلار نیاز است.   

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.