ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تالاب میقان اراک؛ زیست‌بومی در معرض نابودی

تالاب کویری میقان به عنوان یکی از ۱۰ تالاب مهم ایران شناخته می‌شود. ادامه روند ورود پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری، پساب شهرک صنعتی، پساب‌های کشاورزی و استقرار پروژه‌های فرودگاه اراک نابودی تالاب میقان را در آینده نه‌چندان دور رقم خواهند زند. عکس: علی کریمی

آب تالاب میقان از طریق بارش‌های جوی، رودخانه‌های منطقه و پساب شهری و صنعتی تامین می‌شود. فعالیت کارخانه املاح معدنی در حاشیه تالاب و افزایش برداشت از سولفات سدیم با به مزایده گذاشتن تالاب، بیش از پیش حیات میقان را با خطر مواجه کرده است. افزایش میزان ریزگردها به دلیل تبخیر بالا در این منطقه یکی دیگر از مشکلات جدی تالاب است.

تالاب میقان که در گذشته به نمک‌زار فراهان معروف بوده در ۱۷ کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی داوودآباد و در دشت فراهان در استان مرکزی واقع شده است. مساحت این تالاب در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر مربع متغیر است و حدود ۱۶۵۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب دریاچه نیز شور است.

این تالاب زیستگاه بیش از ۶۰ درصد از پرندگان استان مرکزی و ۱۶ درصد از کل پرندگان ایران است. علاوه بر پرندگان در اطراف تالاب برخی حیوانات وحشی مانند:  گرگ، روباه، مار و انواع مارمولک نیز زندگی می‌کنند. تالاب میقان در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک نقش مهمی دارد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.