ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخریب تالاب میانکاله ادامه دارد

منابع محلی و فعالان محیط زیست با ارسال تصاویری از میانکاله می‌گویند پیمانکار به رغم دستورهای صوری مسئولان از طرف مقامات اجرایی ایران همچنان به تخریب طبیعت بکر این منطقه ادامه می‌دهد.

روز گذشته (دوشنبه ۲۲ فروردین) مسعود عالیخانی، سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرآباد مازندران، با اعلام توقف اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله، صدور مجوز این پروژه را منوط به انجام مطالعات تکمیلی و تأیید سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد.

مسعود عالیخانی در این نامه، با تأکید بر ضرورت به کارگیری مشاوران محیط زیستی رتبه یک از سازمان برنامه و بودجه و نظارت یکی از دانشگاه‌های ذیصلاح منطقه، انجام مطالعات تکمیلی شامل ارزیابی توان اکولوژی جهت بارگذاری واحدهای پتروشیمی و آب‌شیرین‌کن و پروژه‌های پی‌آیند، بررسی اثرات تجمعی آب شیرین‌کن بر مناطق تحت مدیریت سازمان و اکوسیستم دریا، بررسی میزان و اثرات ناشی از خروجی‌های آلاینده‌های گازی و پساب صنعتی حاصل از فرآیند بر اساس اسناد فنی طرح (ارزیابی اثرات زیست محیطی) و ارایه برنامه مدیریت و پایش زیست محیطی مناسب را خواستار شده بود.

این مقام سازمان محیط زیست در ادامه اعلام کرده بود که صدور مجوز محیط زیستی تابع نتایج حاصل از انجام مطالعات یاد شده و بررسی در کمیته ارزیابی سازمان است.

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطرنشان کرده بود که می‌بایست از هرگونه عملیات اجرایی قبل از انجام مطالعات تکمیلی و صدور مجوز محیط زیستی اجتناب گردد.

گفته می‌شود پیمانکار برای اینکه پول بیشتری از کارفرمای خود دریافت کند به روند تخریب طبیعت بکر این منطقه ادامه می‌دهد و تاکنون و به رغم نامه‌نگاری‌های صوری هیچ دستگاهی هم برای جلوگیری از این سطح تخریب‌ها اقدامی نکرده است.

احداث پتروشیمی در میانکاله از جمله طرح‌هایی بود که از دولت قبل چندین بار برای اجرایی شدن آن اقدام شد و با اعتراض فعالان محیط زیست متوقف شد

اسفند سال گذشته بعد از سفر ابراهیم رئیسی و هیأت دولت به استان مازندران، کلنگ اجرای پروژه در مراتع روستای حسین‌آباد بهشهر با حضور وزیر کشور به زمین زده شد. بعد از این کلنگ‌زنی به دنبال اعتراض فعالان محیط زیست، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله در چند کیلومتری یک منطقه حفاظت شده بدون دریافت مجوز از سازمان محیط زیست امکان پذیر نیست.

مجریان طرح با استفاده از سکوت خبری تعطیلات نوروز اقدام به فنس‌کشی مرتع مورد نظر کرده‌اند.

جدا از آن‌که محل استقرار این واحد پتروشیمی در مرتعی مناسب برای کشاورزی و دام‌پروری است، به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی خطر نفوذ مواد آلاینده به آب آشامیدنی و کشاورزی را افزایش می‌دهد و این به معنای ورود این مواد آلاینده به چرخه غذایی جامعه و اکوسیستم منحصر به فرد تالاب بین‌المللی میانکاله است.

مردم این بار با فعالان محیط زیست هم صدا شده و کمپین‌های بسیاری برای مقابله با ساخت آن در رسانه‌ها شکل گرفت. بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ استاد دانشگاه نیز اخیراً با امضای نامه‌ای با احداث این واحد پتروشیمی مخالفت کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.