ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده با هجوم نیروهای امنیتی و انتقال آنها به زندان

نیروهای امنیتی صبح امروز به منزل نرگس محمدی یورش بردند و این فعال حقوق بشر را همراه با عالیه مطلب‌زاده بازداشت کردند. این در حالی است که آنها خود پیش‌تر اعلام کرده بودند امروز به زندان باز می‌گردند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر صبح امروز سه‌شنبه ۲۳ فروردین با هجوم نیروهای امنیتی به منزل‌اش بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان قرچک ورامین بازگردانده شد. عالیه مطلب‌زاده،‌ روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان هم به همراه محمدی بازداشت شد.

تقی رحمانی همسر نرگس محمدی در توییترش نوشته است ماموران در حالی به منزل آنها برای بازداشت نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده هجوم برده‌اند که قرار بود این دو زندانی سیاسی امروز به دادستانی اوین جهت بازگشت به زندان مراجعه کنند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

نرگس محمدی روز گذشته در پستی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد، گفت ۲۳ فروردین (امروز) به زندان قرچک باز می‌گردد. او گفته بود از دستور دادستان برای بازگشت به زندان در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ نافرمانی کرده و اعلام داشته تا زمانی که «اموال وثیقه‌گذار در مصادره و جلب قرار نگیرد، نافرمانی خواهد کرد.»

نرگس محمدی همچنین نوشته بود: «اعمال فشار بر زندانی در راستای اعمال سلطه و سرکوب جامعه است تا زندانی را آینه عبرت سایر فعالان و مردم قرار دهد، اما تنها نشان از استیصال و ضعف حکومت استبدادی دارد.»

نماگرفت از صفحه اینستاگرام نرگس محمدی

نرگس محمدی در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۰ در جریان مراسم دومین سالگرد ابراهیم کتابدار، از جانباختگان آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی همراه با خشونت بازداشت و به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

سه‌شنبه ۷ دی‌ماه تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که نرگس محمدی طی تماسی از داخل زندان گفته از سوم آذرماه تحت بازجویی قرار دارد و علاوه بر اتهام‌های قبلی، به او اتهام «جاسوسی برای عربستان» زده شده. اتهام جاسوسی برای عربستان به دلیل نامزدشدن نرگس محمدی و لجین الهذلول، زن فعال عربستان سعودی، از طرف پارلمان نروژ برای جایزه صلح نوبل، علیه این فعال حقوق بشر طرح شده است.

نرگس محمدی در مهرماه ۹۹ پس از تحمل پنج سال و نیم حبس در زندان‌های اوین و زنجان، آزاد شد. نهادهای امنیتی اما پرونده‌ای را در دوران حبس علیه او گشوده و این فعال حقوق بشر را به «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه (بیانیه مبارزه با اعدام)»، «تحصن در دفتر زندان (تحصن دی ماه سال۹۸ در اعتراض به کشتار مردم در خیابان‌های سراسر کشور)»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان (برای پایان دادن به تحصن اعتراضی)»، «تخریب شیشه‌ها» و «افترا نسبت به اتهام شکنجه‌گری و ایراد ضرب و جرح» متهم کردند.

نرگس محمدی ضمن اعتراض به «اراده نهادهای امنیتی برای نشاندن شاکی در جایگاه متهم»، از شرکت در جلسات رسیدگی سر باز زد. شعبه ۱۱۷۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدس تهران اما به صورت غیابی نرگس محمدی را در حکمی قطعی به تحمل ۸۰ ضربه شلاق تعزیری، ۳۰ ماه حبس تعزیری و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم کرد. او اعلام کرده است این حکم «ظالمانه و شرم‌آور»‌ را نمی‌پذیرد.

نرگس محمدی، از زمان آزادی در مهرماه سال ۱۳۹۹ بی‌وقفه علیه سلول انفرادی (شکنجه سفید) اطلاع‌رسانی کرد و با طرح مطالبه منع سلول انفرادی به همراه تعدادی دیگر از فعالین مدنی و سیاسی چندین شکایت رسمی در قوه قصاییه به ثبت رساند. او در این مدت دو کتاب به نام «شکنجه سفید» منتشر کرد که با تعداد زیادی از زندانیان سیاسی که تجربه نگهداری طولانی مدت در سلول انفرادی را داشتند، مصاحبه کرده و روایت آنها را به ثبت رسانده است. این فعال حقوق بشر و مخالف سلول انفرادی فیلم مستندی نیز در همین راستا به نام «شکنجه سفید» ساخته است.

عالیه مطلب‌زاده پیش‌تر به دلیل ابتلا به کرونا و برخی بیماری‌های دیگر به مرخصی استعلاجی اعزام شده بود.

عالیه مطلب‌زاده مرداد ماه ۱۳۹۶ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به سه سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد. این حکم در مهر ماه ۱۳۹۶ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تأیید و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (تجمیع احکام)، سه سال زندان برای او قابلیت اجرایی پیدا کرد.

در دادنامه صادره، مصداقِ اتهاماتِ مطرح شده علیه عالیه مطلب‌زاده، «راه‌اندازی و شرکت در کارگاه‌های توانمندسازی زنان در خارج از کشور (گرجستان)» عنوان شده است.

مطلب‌زاده در نهایت ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۹ با احضار قبلی برای تحمل حبس به بند نسوان زندان اوین منتقل شد. او در حالی به زندان برده شد که قبل از آن تحت عمل جراحی قرار داشت و نیازمند مراقبت‌های پزشکی بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.