ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم گرد و غبار در سراسر ایران: افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مراجعات بیماران قلبی و ریوی به بیمارستان‌ها

عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت هشدار داد چنانچه هوای آلوده و گرد و غبار در ایران ادامه پیدا کند، سلامت عمومی جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به خطر می‌افتد.

کیفیت هوای تهران در روز پنجشنبه ۲۵ فروردین با توجه به عدم وزش باد مؤثر و انباشت آلاینده‌ها در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. در همان حال سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از تداوم خیزش گرد و خاک و وقوع رگبار موقت در ایران تا اوایل هفته آینده خبر داده است.

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به افزایش بار مراجعات حضوری به بیمارستان‌ها در اثر افزایش آلودگی هوا در هفته گذشته، یادآور شد: «آمار مراجعات حضوری و سرپایی بیماران تنفسی، قلبی و ریوی به بیمارستان‌ها تقریبا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشت.»

شاهسونی با تاکید بر اینکه در صورت تداوم هوای آلوده و گرد و غبار در کشور، سلامت عمومی جامعه تحت تاثیر قرار گرفته و به خطر می‌افتد، گفت:

«این ذرات بر سلامت تمام افراد جامعه به خصوص گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان، سالمندان و بیماران قلبی-عروقی تاثیر زیادی دارد. گرد و غبار و آلودگی هوا باعث تشدید آلام تنفسی و علائم کرونا می‌شود. ما شرایط جوی و غلظت ذرات را به صورت دقیق رصد می‌کنیم تا اگر شرایط به نحوی پیش برود که خطرناک باشد، کمیته اضطرار را در اسرع وقت برگزار کنیم.»

هشدار زرد در مناطق مستعد

سازمان هوشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از فعالیت سامانه بارشی ورگبار موقت و رعد و برق همراه با وزش باد شدید موقت، خیزش گرد و خاک و در مناطق مستعد و رخداد تگرگ از چهارشنبه تا یکشنبه (۲۴ فروردین تا ۲۸ فروردین) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در شمال بوشهر، ارتفاعات و دامنه در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و جنوب اصفهان، روز پنجشنبه (۲۵ فروردین) در ارتفاعات و دامنه در جنوب اصفهان، شرق کهگیلویه و بویراحمد و شمال و شرق خوزستان، روز جمعه (۲۶ فروردین) در لرستان، همدان، مرکزی، قم، تهران، البرز، قزوین، زنجان، شمال و شرق خوزستان، ارتفاعات در کرمان، نیمه غربی اصفهان، شرق کهگیلویه و بویراحمد و شمال سمنان پیش‌بینی شده است.

روز شنبه (۲۷ فروردین) در لرستان، شمال شرق خوزستان، مرکزی، اصفهان، قم، تهران، البرز، شرق قزوین، سمنان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و یکشنبه در سمنان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، شرق اصفهان و ارتفاعات تهران این وضعیت جوی حاکم خواهد بود.

تعدد مراکز تصمیم‌گیری

 عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت یادآوری کرد در زمینه آلودگی هوا و اعلام آمادگی به اورژانس‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی کشور، تصمیمات به صورت کشوری نیست و برای همه استان‌ها یک تصمیم کلی و واحد گرفته نمی‌شود. این مقام مسئول گفت:  

«برای هر استان با توجه به غلظت گرد و غبار و آلودگی و شرایط جوی، به صورت مجزا و متفاوت تصمیم‌گیری می‌شود. اینطور نیست که برای کل کشور یک تصمیم کلی و یکسان اتخاذ و ابلاغ شود.»

در روزهای گذشته تعلل و تشتت در مراکز تصمیم‌گیری سبب سردرگمی شهروندان شده بود.

هشت کانون بزرگ گردوخاک به وسعت حدود ۲۷۰ میلیون هکتار در اطراف ایران، پنج کانون در کشورهای همسایه و غیر همسایه حاشیه خلیج‌فارس قرار دارند. این کانون‌ها مسئول آلودگی هوا با گرد و غبارند. خشک شدن دشت‌های سیلابی، افت آب‌های زیرزمینی و نابودی پوشش گیاهی اما علت اصلی وقوع طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار در سطح ملی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.