ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دور تازه اعتراض‌های محیط زیستی در سراوان؛ نماینده رشت به وزیر کشور تذکر داد

جمعی از ساکنان سراوان مانع ورود ماشین‌های حمل زباله به این منطقه شدند. روزانه هزار تن زباله به کوه ۹۲ متری زباله در جنگل‌های سراوان افزوده می‌شود. نماینده رشت در مجلس خواهان اقدام وزیر کشور شد و نسبت به گسترش اعتراض‌ها هشدار داد.

جمعی از شهروندان ساکن سراوان رشت در روزهای اخیر بار دیگر به انباشت بی‌رویه زباله در این منطقه اعتراض کردند و با ممانعت از ورود خودروهای حمل زباله، خواستار رسیدگی به مشکلات دفع زباله در این منطقه شدند.

براساس گزارش‌ها، روزانه حدود هزار تُن زباله در سراوان رشت دفن می‌شود که ۵۵۰ تُن مربوط به شهر رشت و بقیه مربوط به ۵۰ شهر و روستای اطراف است. دفن و انباشت زباله در این روستا به آلودگی محیط زیستی و شیوع بیماری از جمله بیماری‌های پوستی منجر شده است.

دور جدید اعتراض ساکنان سراوان رشت از روز دوشنبه ۲۲ فروردین با تجمع در مسیر خودروی حمل زباله و جلوگیری از تخلیه زباله آغاز شد و همچنان ادامه پیدا کرده است.

در تصاویر ویدیویی که از تجمع دوشنبه ۲۹ فروردین منتشر شده، حمیدرضا امام پناهی، فرماندار رشت از اهالی روستای سراوان که خیابان منتهی به محل انباشت زباله را مسدود کرده‌اند می‌خواهد به دولت اعتماد کنند اما با جواب نه شهروندان حاضر در تجمع مواجه می‌شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

آن‌ها می‌گویند فرماندار رشت به‌دنبال خرید وقت برای تخلیه زباله بیشتر در سراوان و بازی با جان ساکنان است.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین در گزارشی مدعی شد حمل زباله به سراوان به صورت موقت متوقف شده است.

ایرنا به نقل از مردم منطقه نوشت:

«مسئولان مربوطه برای رفع مشکل در محل دفن زباله در سراوان رشت از سالهای گذشته هر بار وعده هایی داده اند اما تاکنون محقق نشده‌است و صبر مردم و ساکنان منطقه تمام شده دیگر اجازه دفن زباله در این منطقه را نمی‌دهیم».

ساکنان سراوان سال‌هاست به آلودگی ناشی از انباشت زباله که به بوی تعفن و هوای غیرقابل تنفس، و همچنین شیوع بیماری و سرریز شیرابه‌های سمی به مناطق مسکونی معترضند. پیشتر در سال های ۹۵، ۹۶ و ۹۸ هم اعتراضاتی صورت گرفت و ساکنان راه عبور ماشین‌های حمل زباله را بستند اما هر بار با قول‌های مسئولان وقت دست از اعتراض کشیدند.

یکی از شهروندان حاضر در تجمع در رابطه با وضعیت اسف‌باری که تخلیه زباله به مردم تحمیل کرده است به یکی از رسانه‌های استانی گفت:

سال ها است مردم در محیطی پر از مگس و آلوده زندگی می کنند. من از مسئولان می خواهم یک بار هم شده بیایند در این منطقه زندگی کنند. آیا مسئولان می توانند یک سال در این مکان به طور دائم به سر ببرند؟

یکی دیگر از اهالی معترض نیز با اشاره به بازدید معصومه ابتکار، رئيس وقت سازمان حفاظت از محیط زیست از سراوان گفت:

سال‌ها پیش خانمی که رئیس سازمان محیط زیست بود به این منطقه آمد اما عملا اتفاقی نیفتاد. مسئله مرگ و زندگی است. مسئله سرطان است که بلاگیر مردم منطقه شده است.

نماینده رشت: مشکل را حل کنید تا دامنه اعتراض‌ها به موضوعات دیگر کشیده نشود

جبار کوچکی نژاد، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین به وزیر کشور درباره بی‌توجهی نسبت به اعتراضات در سراوان تذکر داد و گفت:

«وضعیت زباله در سراوان رشت یک معضل ملی‌ست و علی رغم تحصن مردم در این منطقه، کسی به فریاد آن‌ها نرسیده است.»

نماینده رشت به وجود بودجه مناسب برای ساماندهی پسماند و لزوم به‌کارگیری این بودجه برای حل بحران پسماند در شهرهای گیلان اشاره کرد و تلویحاً نسبت به فراگیرترشدن اعتراض‌ مردم در سراوان هشدار داد. او گفت:

با توجه به اینکه در ردیف های مختلف منابع خوبی برای ساماندهی پسماند در استان‌های شمالی در نظر گرفته شده و تمام شهرهای گیلان با بحران روبه رو هستند از وزیر کشور درخواست دارم با سفر به گیلان و گفت‌وگو با مردم این مشکل را حل کند تا دامنه حادثه به موضوعات دیگر کشیده نشود.

در اسفند ۱۴۰۰ اسدالله عباسی، استاندار گیلان معضل پسماند را «ابرچالش» این استان خواند و در نشست جلسه کمیته پسماند که در سراوان برگزار شد، به فرمانداران و شهرداران گیلان یک هفته مهلت داد برای مدیریت مشکل زباله و پسماند «اقدامات عملی و برنامه‌های عملیاتی» انجام دهند.

اسدالله عباسی در این نشست گفته بود:

مردم در سراوان رشت گرفتار این مشکل هستند، آنان به جای استفاده از جنگل سرسبز و طبیعت باید در این شرایط سخت زندگی کنند. با مردم منطقه صحبت کنید که جایی دیگر برای دفن زباله نداریم. هشت سال در دولت گذشته تصمیم گرفته شد، اما یک حرکت کوچک برای رفع مشکل در محل دفن زباله سراوان رشت نشده است.

در عین‌حال اما نشانی از تغییر در روند تخلیه پسماندها دیده نمی‌شود.

برمبنای آخرین برآوردهای رسمی و غیررسمی تاکنون بالغ بر یک میلیون‌ تن زباله در سراوان به شکل کوهی با ارتفاع نزدیک به ۱۰۰ متر، تخلیه شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

مجید صالحی، دهیار سراوان با اشاره به اعتراض‌های مشابه که سال ۹۸ صورت گرفت، گفت طبق صورت‌جلسه‌ای در همان سال قرار بوده «محل دفن زباله سراوان رشت تا پایان سال ۱۴۰۱ ساماندهی، بهسازی و پوشیده و درختکاری شود» و مردم، اعضای شورا و دهیار سراوان مرحله به مرحله موارد یاد شده برای رفع مشکل را مشاهده و نظارت کنند، اما تاکنون وعده های داده شده محقق نشده است.

حمیدرضا امام پناهی، فرماندار رشت هم که وعده‌هایش برای دادن مهلت بیشتر به مسئولان از سوی شهروندان مورد قبول قرار نگرفت، در مصاحبه با ایرنا تقصیر را بر گردن معترضان انداخت و گفت:‌

از مردم خواستیم تا نماینده‌ای را برای برگزاری جلسه‌ای در استانداری با حضور کارشناسان و مدیران مربوطه انتخاب کنند که البته تاکنون نماینده‌ای معرفی نشده است.

او اما به خلف وعده مسئولان و بی‌اعتمادی مردم اعتراف کرد و به صورت ضمنی نسبت به بروز «دردسرهای بیشتر» هشدار داد. فرماندار رشت گفت:

«مشکل دفن زباله در منطقه سراوان رشت، معضل دیروز و امروز نبوده و بیش از ۳۰ سال است که زباله در این منطقه حمل و دفن می شود که باید تدبیر شود. ضمن اینکه به دنبال پهنه و گزینه های دیگری برای دفن زباله باشیم تا دردسرهای دیگر پیش نیاید.»

به تأیید فرماندار رشت شیرابه‌های محل دفن زباله سراوان به زرجوب و درنهایت به تالاب انزلی می‌ریزد. به گفته او در روزهای بارانی این شیرابه که حاوی ترکیبات سمی‌ست با سرعت ۱۵ لیتر بر ثانیه و در روزهای غیربارانی ۶ لیتر بر ثانیه به زرجوب و نهایتاً به تالاب انزلی ریخته می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    اعتراض مردم اگر یک حکومت مسئول بود حتی دیکتاتوری حتی استبدادی احتیاج نبود چون این روش امحای زباله منسوخ است و یسک حکومت با کفایت از این طلا هم می توانست کسب درآمد نماید اما چون آخوند و سردار نمی توانند از درونش اختلاس و دزدی راحتی کنند آنرا واگذار به مسئولان محلی نموده اند که نه بودجه و نه توانائی تحقیق و طراحی دفع بهداشتی زباله را دارند و آنها هم امروز را به فردا حواله می کنند تا یک فاجعه ی بزرگ از آن بیرون بزند