ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به کشتار کودکان دانش‌آموز در محله هزاره‌نشین کابل

سه انفجار خونبار در محله شیعه‌نشین کابل که کودکان دانش‌آموزان را هدف قرار داد، واکنش‌های جامعه بین‌المللی را برانگیخت. مدیر اجرایی یونیسف گفت از این حمله «وحشت‌زده» شده است. نهادهای مدنی، اتحادیه اروپا و آمریکا نیز این جنایت‌ را محکوم کردند. در داخل افغانستان برخی احزاب و رسانه‌ها طالبان را مسئول کشتار شیعیان دانسته‌اند.

در پی وقوع سه انفجار در منطقه‌ شیعیان هزاره‌ در غرب کابل در روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل که دانش‌آموزان را هدف قرار داده بود، کاترین راسل، مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در بیانیه‌ای حملات به مراکز آموزشی در غرب کابل را محکوم کرد و گفت «حمله به کودکان و مراکز آموزشی نقض شدید حقوق بشر است».

کاترین راسل ضمن اعلام این‌که از «حملات وحشیانه» در غرب کابل «وحشت‌زده» شده، با خانواده‌های قربانیان اظهار همدردی کرد و از همه طرف‌ها خواست که از کودکان محافظت کنند.

مدیر اجرایی یونیسف گفت:

«مدرسه‌ها فراتر از مکان‌های یادگیری هستند. آن‌ها باید پناهگاه‌های حفاظت و صلح باشند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در توئیتی با خانواده‌های قربانیان اظهار همدردی کرد و گفت حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله مدرسه‌ها، خلاف قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

انفجارهای روز گذشته در منطقه تانک تیل دشت برچی کابل دانش‌آموزان مدرسه دولتی «عبدالرحیم شهید» و مرکز آموزشی «ممتاز» را هدف قرار داد. فرماندهی پلیس طالبان در کابل شمار تلفات اولیه را شش کشته و ۱۱ زخمی اعلام کرد اما بیمارستان‌ها از کشته و زخمی شدن دست‌کم ۳۰ نفر خبر دادند. مسئولیت این حملات را هنوز هیچ گروهی برعهده نگرفته است.

واکنش نهادهای مدنی افغانستان

چندین نهاد مدنی  نیز در بیانیه مشترکی، حملات روز گذشته در غرب کابل را جنایت خوانده و گفته‌اند سازمان ملل «این جنایت را به‌عنوان نسل‌کُشی هزاره‌ها شناسایی کند».

نهادهای مدنی از ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان خواسته‌اند که حملات روز گذشته را به‌طور جدی بررسی و مستند کرده و گزارش آن ‌را به نشست شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند.

این نهادها همچنین از شورای امنیت خواسته‌اند که در پیوند به «این جنایت بزرگ نشست ویژه‌ای برگزار کرده و تصمیم جدی برای جلوگیری از تکرار چنین فاجعه انسانی‌ای  بگیرد».

آن‌ها یادآور شده‌اند که سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل در مقابل حملات غرب کابل سکوت نکنند و گروه‌های تروریستی را تحت فشار قرار دهند تا در آینده این جنایت‌ها تکرار نشود.

واکنش‌های داخلی: طالبان مسئول است

جبهه مقاومت ملی که مخالف طالبان است انفجارهای کابل را وحشیانه خواند و آن را محکوم کرد. این جبهه روز سه‌شنبه در اعلامیه‌ای گفت جامعه بین‌المللی نباید در قبال چنین حملاتی، بی‌اعتنا باشد.

جبهه مقاومت ملی افزوده است:

«طالبان را که دشمن آموزش و میزبان شماری از خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و جهانی است، مسئول مستقیم این حملات می‌دانیم.»

حزب جمعیت اسلامی شاخه صلاح‌الدین ربانی در افغانستان نیز حملات روز گذشته را محکوم کرد و گفت این حملات یک‌بار دیگر کاستی‌های جدی و «شکست و ناتوانی مدیریتی گروه طالبان در امر تأمین امنیت شهروندان کشور را ثابت می‌کند».

این حزب گفته است حملات دیروز نشان می‌دهد که گروه طالبان برخلاف تعهد خود، پیوند ناگسستنی با سایر گروه‌های تروریستی دارد و افغانستان را به حیاط خلوت تروریسم بین‌المللی تبدیل کرده است.

روزنامه ۸صبح افغانستان چهارشنبه ۳۱ فروردین / ۲۰ آوریل در یادداشتی طالبان را مسئول چنین کشتاری دانسته و ضمن اشاره به اظهارات مسئولان طالبان در گذشته، در ضدیت با شیعیان هزاره و حتی دفاع از کشتار هزاره‌ها، نوشته است:

«شاید داعش که شباهت‌های فکری فراوان با طالبان به‌ویژه در مورد شیعیان دارد، حملات بر مکتب عبدالرحیم شهید و آموزشگاه ممتاز را بر‌عهده بگیرد، اما در هر حالت مسئولیت به طالبان بر‌می‌گردد. حتی اگر نگاه ایدئولوژیک این گروه را با هزاره‌ها در نظر نگرفت، ناتوانی در تأمین امنیت مکتب‌ها و آموزشگاه‌ها مسأله این گروه را با هزاره‌ها پیچیده‌تر و خصمانه‌تر می‌کند و طالبان را در درازمدت با چالش‌های جدی‌تر مواجه می‌سازد. موجودیت طالبان در افغانستان باعث شده است که هزاره‌های کشور با داشتن تفاوت‌های قومی و اختلاف مذهبی نسبت به سایر اقوام با چالش‌های مضاعف‌تر مواجه شوند و این بر طالبان است که مسأله خود را با هزاره‌های افغانستان از معیارهای قومی و مذهبی بیرون بکشند و بیش‌تر از گذشته در تاریک‌خانه‌های مذهبی و استخباراتی فرو نروند.»

واکنش اتحادیه اروپا و آمریکا

اتحادیه اروپا و آمریکا نیز این حملات را محکوم کردند. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بر ضرورت اقدامات مؤثر ضدتروریسم در افغانستان تأکید کرده و گفته است حملاتی که مراکز آموزشی را هدف قرار می‌دهند، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

اتحادیه اروپا ادامه خشونت علیه غیرنظامیان را مانع جدی برای افغانستانی باثبات و صلح‌آمیز دانسته و از طالبان خواسته که امنیت همه شهروندان افغانستان را تضمین و عاملان حملات روز گذشته را به پاسخگویی وادار کنند.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که همه شهروندان افغانستان، اعم از زنان و دختران، کودکان و اقلیت‌های قومی و مذهبی شایسته زندگی در امنیت با رعایت کامل حقوق بشر و آزادی‌های اساسی هستند.

وزارت خارجه‌ آمریکا نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد که عاملان حملات دیروز باید به دست عدالت سپرده شوند.

در این بیانیه آمده است، همه کودکان افغانستان سزاوار آن هستند که تحصیلات خود را با خیال راحت و بدون ترس از خشونت دنبال کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    در ماههای اخیر هر جا مطلبی از جنایتکاران نوشتیم با دلائل واهی اسلام هراسی یا دفاع از پوتین یا حرفهای ما سانسور شد یا اینکه بطور کلی انتشار نیافت بسیاری از سایتها را بستند و بسیاری هم سانسور شدند واقعا دموکراسی به حداعلا رسیده است این کشتار یک کشتار بر اساس اختلافات مذهبی شیعه سنی ست که توسط این جناح اسلام علیه آن اسلام صورت گرفته است و این کشتار همچنان از دو طرف ادامه دارد حتی در بین سنی های پاکستان اطلاعیه داده اند که قتل 7 شیعه شما را به بهشت می رساند یا برعکس . چهره ی توحش و بربریت اسلام که با رجعت به اصل برملا شده از فرانسه دانمارک تا افغانستان و ایران و پاکستان همچنان در زوایای مختلف اعتقادی مشغول قتل و کشتار است