ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفاع وزیر خارجه آمریکا از مذاکرات برجام در برابر قانون‌گذاران آمریکایی

قانون‌گذاران آمریکایی همچنان معتقدند که توافق هسته‌ای با ایران به تنهایی کافی نیست. وزیر خارجه آمریکا یک بار دیگر خاطرنشان کرد که آمریکا از امنیت اسرائیل و فعالیت‌های ستیزه جویانه ایران غافل نمی‌ماند. بلینکن یادآوری کرد که خروج آمریکا از برجام در دولت ترامپ هم به نتیجه مطلوب نرسیده است.

با وجود آنکه ظاهراً مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا بر سر احیای برجام در وین به بن‌بست رسیده است، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از تلاش‌های دولت بایدن برای احیای این توافق در مقابل انتقادات برخی از قانون‌‌گذاران آمریکایی دفاع کرد و یک بار دیگر یادآور شد که بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵، برنامه هسته‌ای تهران را محدود می‌کند.

به گزارش شبکه الجزیره، بلینکن شامگاه سه‌شنبه ۲۶ آوریل/ ۶ اردیبهشت در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در دفاع از توافق هسته‌ای با ایران گفت:

«تصمیم برای خروج از برجام و اعمال فشار حداکثری علیه ایران، هر هدفی که داشت به نتیجه مورد نظر نرسید، بلکه حتی برعکس، زمینه‌ساز یک برنامه هسته‌ای خطرناک‌تر شد و اکنون زمان گریز هسته‌ای ایران از یک سال به حدود چند هفته رسیده است.»

 وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش افزود:

«ما همچنان معتقدیم که بازگشت به پایبندی به برجام بهترین روش برای رسیدگی به چالش‌های هسته‌ای ایجادشده از سوی ایران خواهد بود. از این طریق همچنین می‌توانیم مطمئن شویم که ایران که همین حالا به ستیزه‌جویی‌های باورنکردنی روی آورده به سلاح هسته‌ای یا توانایی دستیابی به آن در کوتاه‌مدت دست پیدا نخواهد کرد.»

برنامه موشکی سپاه و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی

سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، و جیمز ریش، نماینده ارشد جمهوری‌خواه ارشد از وزیر خارجه آمریکا انتقاد کردند که مذاکرات صرفاً محدود به برنامه هسته‌ای ایران است و گستره برنامه موشکی سپاه پاسداران و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار نمی‌دهد. وزیر خارجه آمریکا در پاسخ خاطرنشان کرد:

«این‌ها مسائلی هستند که باید به آنها رسیدگی کنیم.»

بلینکن در نشست روز سه‌شنبه در پاسخ به سوال یک سناتور آمریکایی در همین زمینه گفت چنانچه ایران به «سلاح هسته‌ای» دست پیدا کند تهدید این کشور در تمامی زمینه‌های دیگر نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت:

«اگر به توافق دست پیدا کنیم، به هیچ عنوان توانایی یا عزم ما در کنار متحدان و شریکانمان را برای مقابله با آنها (ایرانی‌ها) در تمامی این زمینه‌ها را کم نمی‌کند. ما زمان زیادی را با شریکان و متحدانمان به کار بر روی همین موضوعات اختصاص می‌دهیم.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید چند ساعت بعد از برگزاری جلسه استماع در سنای آمریکا گفت کاخ سفید نگران است که ایران ظرف چند هفته به سلاح هسته‌ای دست یابد. ساکی گفت: «بله، این موضوع قطعاً ما را نگران می‌کند که زمان مورد نیاز ایران برای تولید سلاح هسته‌ای از حدود یک سال به چند هفته کاهش یافته است.»

معضل سپاه

پایگاه خبری اکسیوس شامگاه دوشنبه ۲۵ آوریل/ ۵ اردیبهشت بعد از گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهوری آمریکا با نخست‌وزیر اسرائیل گزارش داده بود که دولت بایدن اخیرا بحث درباره سناریویی را آغاز کرده است که در آن توافق هسته‌ای احیا نمی‌شود. برای این منظور کارگروه موسوم به «عقیق» در کاخ سفید که در دوران اوباما برای بررسی توافق هسته‌ای با ایران ایجاد شده بود مجدداً فعال شده و تاکنون سه بار نیز تشکیل جلسه داده است. بزرگ ترین مانع بر سر حصول توافق در حال حاضر خودداری آمریکا از خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکاست. ترامپ در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان شاخه‌ای از ارتش یک کشور در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.  

بلینکن اوایل آوریل سال جاری در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفته بود:

«به سادگی می‌توانم بگویم که به این چشم‌انداز که واقعاً توافق به نتیجه برسد، خیلی خوش‌بین نیستم.»

در همان حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، بارها آمریکا را به «زیادخواهی» متهم کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    تمام تلاش وزیر امورخارجه ی بایدن تبلیغات انتخاباتی علیه ترامپ بود تا جمهوری اسلامی را مبری از هر خطا و ترامپ تنها کسی ست که سبب شد تا بمب اتمی آیت الله های شیعه ظرف چند هفته ساخته شود بلینکن علاوه بر کار انتخاباتی حداکثر فشار را روی جمهوریخواهان گذاشت تا بتواند توافق انجام شده را به نمایندگان کنگره بفروشد و چنان بیان کرد که نمایندگان تصور کنند که خیلی زود جمهوری اسلامی بمب را درب خانه ی نماینده ها می ترکاند چون حتی حاضر نشد توافق انجام شده در زمینه ی ترور در خاک امریکا را حتی بیان نماید تا جمهوریخواهان چنان بترسند که توافق را بپذیرند ولی در نهایت بلینکن اگر چه با بیانبه های بعد از جلسه شاهد یک شکاف شده بود اما برای مردم ایران هیچ نفعی در این روابط مشاهده نمی شود چون ماموریت پدرخوانده ی جمهوری اسلامی یعنی حزب دموکرات امریکا اغتشاش بیشتر در منطقه و فقر بیکاری و گرانی بیشتر برای مردم ایران است تا جمهوری اسلامی بعنوان ژاندارم حزب دموکرات امریکا همچنان در کنار طالبان حوثی ها حزب الله لبنان و حماس همچنان برای امریکا و اسرائیل حماسه بیافریند