ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوئد از شهروندان خود خواست به ایران «سفر غیرضروری» نکنند

این توصیه مرتبط است با دادگاه حمید نوری در استکهلم. برای او که متهم به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی شده است، اشد مجازات تقاضا شده است. امکان آن می‌رود که جمهوری اسلامی واکنشی نشان دهد که پیش‌بینی آن باعث توصیه وزارت خارجه سوئد شده است.

به دنبال اعلام درخواست دادستانی سوئد برای حبس ابد حمید نوری، متهم به دست داشتن در اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در زندان گوهردشت و با توجه به وضعیت امنیتی موجود، وزارت امور خارجه سوئد به شهروندان خود توصیه کرد از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند.

این توصیه از پنجشنبه ۲۸ آوریل اعمال شده است. دلیل این توصیه چنین اعلام شده که وضعیت امنیتی در ایران برای سوئدی‌ها و سایر اروپایی‌ها بدتر شده است. وزارت امور خارجه سوئد این وضعیت را حاصل افزایش روزافزون «اظهار نارضایتی» خوانده و اینکه ایران به طرق مختلف از محاکمه جاری علیه یک شهروند ایرانی در سوئد انتقاد کرده است.

علاوه بر این، اخیراً چندین شهروند اروپایی بدون هیچ دلیل مشخصی بازداشت شده‌اند.

آندره رومپکه، سخنگوی مطبوعاتی وزارت خارجه سوئد گفته، در مجموع، این مسایل باعث شده که وزارت امور خارجه مانند چندین کشور دیگر توصیه کند که شهروندان از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند.

روز گذشته دادستان‌های پرونده حمید نوری، متهم به دست داشتن در کشتار و اعدام زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت در سال ۶۷، در ارائه نهایی کیفرخواست خود از دادگاه برای متهم تقاضای صدور حکم حبس ابد کردند.

دادستانی که کیفرخواست را توضیح داد، گفت حمید نوری باید حتی پس از پایان جلسات دادگاه هم در بازداشت بماند چون آزاد شدن او تولید مشکل می‌کند و خطرناک است. او «جنایت جنگی»، کشتار، شکنجه و زجر دادن روانی زندانیان را از جمله جرایم نوری دانست.

روز چهارشنبه و یک روز پیش از ارائه دفاعیه نهایی دادستانی سوئد درباره حمید نوری، گروهی در مقابل سفارت سوئد علیه محاکمه نوری تحمع اعتراضی برگزار کردند و شعار‌هایی مانند «اروپا، اروپا عدالت قضایی»، «مرگ بر نوکر امپریالیسم» و «ای سفیر سوئد، خجالت خجالت» سر دادند.

حسین الله کرم، از چهره‌های سابق گروه انصار حزب الله سخنران این تجمع اعتراضی بود. او از سفیر سوئد خواست تا با تجمع کنندگان مناظره کند.

حمید نوری، ۶۰ ساله که از او با عنوان دادیار سابق قوه قضاییه یاد می‌شود، زمانی که برای دیدار با اقوامش به کشور سوئد سفر کرده بود، شنبه ۹ نوامبر ۲۰۱۹ / ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در فرودگاه بین‌المللی آرلاندای استکهلم با حکم دادسرای این شهر به صورت موقت بازداشت شد و یک سال و ۹ماه در بازداشت موقت ماند.

دادستانی سوئد ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۱ (۵ مرداد ۱۴۰۰) در اطلاعیه‌ای تحت عنوان «پیگرد جنایات جنگی در ایران» خبر از تحویل رسمی کیفرخواست حمید نوری به دادگاه داد. بر اساس این کیفرخواست حمید نوری با دو اتهام اصلی روبه‌روست: جنایت جنگی (نقض حقوق عمومی بین‌الملل، از نوع سنگین) و قتل. هر دوی این اتهام‌ها به دلیل نقش مستقیم در کشتار بیش از ۱۰۰ تن از مخالفان و زندانیان سیاسی در سال‌های پایانی جنگ ایران و عراق (در دهه ۶۰ و مشخصاً سال ۱۳۶۷) علیه نوری مطرح شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گروگان

    هشداری است کاملا صحیح اما به موقع نیست . در واقع چنین هشداری باید ماه ها قبل صادر می شد . علاوه بر آن حوزه نفوذ جنایتکاران حکومت آخوندی به خاک ایران محدود نمی شود . در این هشدار حتما باید نام ترکیه ، عراق ، امارات ، لبنان ، سوریه ، یمن و پاکستان نیز ذکر می شد . مزدوران حکومت ایران در تمام منطقه حضور دارند و سابقه آدم ربایی و ترور مخالفان به کرات ثبت شده ؛ که متاسفانه در بسیاری موارد با همراهی عوامل امنیتی کشورهای همسایه به وقوع پیوسته اند . مهمترین‌ راه مقابله با سیاست گروگانگیری رژیم اشغالگر ایران‌ ، اتخاذ موضعی سخت و واحد در برایر آن است که کشورهای دموکراتیک به شکل متحد در برابر باج خواهی ج.ا ایستاده و تسلیم نشوند . دوم‌ ، به کشورهایی چون ترکیه ، امارات و عراق اخطار جدی دهند در مورد همکاری با عوامل ج.ا برای ربایش یا ترور مخالفان ایرانی و حتی اتباع کشورهای ثالث . سوم ، راه حل بسیار موثرتری وجود دارد که البته با روش و منش کشورهای دموکراتیک در تضاد است : انگل های جنایتکار حکومت آخوندی در سراسر جهان مشغول انواع کثافت کاری هستند . چنانچه هر از گاهی دو سه تا از این انگلها مفقود شوند ، آنگاه آخوندهای رذل و جنایتکار طعم گروگانگیری و باج خواهی را درک خواهند کرد ؛ و شاید دست از استراتژی گروگانگیری بردارند .

  • فرهاد - فرهادیان

    اگر به قوانین نقض حقوق بشر اروپا نگاه کنیم همین الان سفیر جمهوری اسلامی الله کرم را باید خیلی فوری بدلیل اسید پاشی به زنان سازماندهی لباس شخصی های معروف به کاپشن مشکی ها و رهبر انصار حزب الله دستگیر و مانند حمید نوری محاکمه و مجازات نماید این فاشیستها چنان به خود اعتماد دارند که فاشیسم را نشانه ی برحق بودن خود می دانند لذا وزارت امور خارجه ی سوئد که به شهروندانش توصیه می کند به ایران سفر نکنند خودشان از قطع روابط دیپلماتیک سخنی نمی گویند چون رابطه با جمهوری اسلامی نان و آب زیادی دارد اتحادیه ی اروپا بدلیل نقض فاحش حقوق بشر جنایت جنگی و نسل کشی و آپارتایدهای جنسی قومی دینی مذهبی جمهوری اسلامی که در دادگاههای ایران تریبیونال دادگاه حمید نوری و دادگاه آبان تحت بررسی قرار گرفته کامل قطع نماید دولت سوئد حداقل بخاطر شهروندانش که در خطر قرار می گیرند هم باید سفارتخانه ی جمهوری اسلامی که دائما دنبال جاسوسی و تروریسم است را نیز تعطیل و قطع روابط دیپلماتیک اعلام نماید