ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراضی معلمان ایران در روز جهانی کارگر در میان جو شدید امنیتی

معلمان در ده‌ها شهر ایران در اعتراض به بی‌توجهی حکومت جمهوری اسلامی به مطالباتشان به خیابان آمدند. نیروهای امنیتی در بوشهر به تجمع معلمان حمله کرده و تعدادی از آن‌ها را بازداشت کردند.

معلمان ایران یکشنبه ۱۱ اردیبهشت/۱ مه و به مناسبت روز جهانی کارگر در ده‌ها شهر و روستای سراسر ایران تجمع کردند. گزارش‌های منتشر شده از تجمع معلمان در کرمانشاه، اراک، نورآباد فارس، سقز، خمینی شهر، الیگودرز، البرز، بوشهر، یزد، کرج، اصفهان، هرسین، دلفان، دهدشت، لنگرود، مریوان، شوشتر، اسلام‌آباد غرب، دهگلان، یاسوج، تهران، رشت، گچساران، شهرضا، اردبیل، لاهیجان، تبریز، ایذه، خبر می‌دهند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

معلمان خواهان اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری‌اند و می‌گویند پس از اجرای این قانون و اعمال رتبه‌بندی و همسان‌سازی واقعی باید حقوق هر معلم بازنشسته و شاغل به‌ویژه معلمان تازه استخدام و معلمان غیررسمی به بالای خط فقر برسد. پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۰ و معوقات حق‌التدریس پرداخت شود و معلمان استخدام موقت به‌طور رسمی پذیرفته شوند. حق برخورداری از آموزش رایگان و باکیفیت به‌ویژه در مناطق محروم، تشکیل کلاس‌های درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش‌آموز از دیگر خواسته‌های معلمان است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در تهران با توجه به جو امنیتی شدید، تجمع اعتراضی معلمان که قرار بود مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شود، با حضور گروهی از معلمان در یکی از پارک‌های تهران برگزار شد.

در بسیاری از شهرهای ایران از جمله مریوان نیروهای امنیتی مقابل ساختمان آموزش و پرورش حضور گسترده‌ای داشتند.

بر مبنای گزارش کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، نیروهای امنیتی در بوشهر به تجمع مسالمت‌آمیز معلمان حمله کرده و  تعدادی از آنها را همراه با ضرب و شتم دستگیر کردند. اسامی دستگیر شدگان حمید خجسته، اردشیر صیادی، یوسف صیادی، فریدون شفیعی، محمود ملاکی و محسن عمرانی اعلام شده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در آستانه روز معلم و روز جهانی کارگر نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی فشار بر فعالان صنفی را تشدید کردند. طبق گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، نیروهای امنیتی نیمه شب شنبه، اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه، از اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان در استان کردستان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همزمان اتحادیه آزاد کارگران نیز از احضار مجید کریمی، فاطمه زندکریمی، مختار اسدی و رضا مرادی، معلمان و فعالان صنفی سنندج به اداره اطلاعات این شهر خبر داد. این معلمان در رابطه با برگزاری تجمع روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

مطالبات معلمان

اعتراض سراسری معلمان ایران به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان و برای مطالبه حق تجمع، حق تشکل، آزادی معلمان زندانی و علیه سرکوب برگزار شد. در قطعنامه پایانی اعتراضات سراسری روز یکشنبه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تاکید کرد «مادامی که دولتمردان تغییر رویه ندهند از تمام پتانسیل اعتراضی خود برای تحقق مطالبات استفاده خواهد کرد.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این قطعنامه خواهان «اجرای اصولی قانون مدیریت خدمات کشوری و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، امنیت شغلی و استخدام قطعی بخش‌های مختلف نیروی آموزشی، توقف خصوصی سازی و تخصیص بودجه کافی برای سرانه مدارس، بازگردندان سرمایه‌های غارت شده صندوق ذخیره فرهنگیان، بازگشت به کار معلمان اخراجی و آزادی فعالین صنفی و توقف پرونده سازی ها و احضارها و پرداخت به موقع و بدون تاخیر پاداش پایان خدمت بازنشستگان» شد.

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» در اطلاعیه فراخوان تجمع روز کارگر، محقق‌نشدن هیچ یک از مطالبات معلمان که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ چندین مرتبه اقدام به تحصن و تجمع سراسری کردند را از عوامل بازگشت دوباره به خیابان اعلام کرد. این شورا تاکید کرده بود که «فرهنگیان خواهان اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و بعد از اجرای این قانون و اعمال رتبه‌بندی و همسان‌سازی واقعی باید حقوق هر معلم بازنشسته و شاغل به‌ویژه معلمان تازه‌استخدام و معلمان غیررسمی به بالای خط فقر برسد. پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۰ و معوقات حق التدریس پرداخت شود، همچنین معلمان استخدام موقت به طور رسمی پذیرفته شوند.» اعتراض به‌خصوصی‌سازی و کالایی‌سازی آموزش و پرورش و دریافت پول در مدرسه‌های دولتی از دانش‌آموزان از دیگر دلایل تجمع معلمان عنوان شد که به‌نظر می‌رسد همچنان ادامه پیدا کند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شورای هماهنگی تشکل های صنفی در فراخوان به تجمع نوشته بود:

«حق برخورداری از آموزش رایگان و باکیفیت به‌خصوص در مناطق محروم یک حق انسانی و همگانی است و در اصل ۳۰ قانون اساسی به‌صراحت بر آن تأکید شده است. ما همچنان این حق را به‌عنوان یک مطالبه جدی پیگیری می‌کنیم و از والدین محترم و دانش‌آموزان می‌خواهیم در این مسیر شورا را همراهی کنند و از پرداخت هر نوع وجهی به مدارس دولتی خودداری نمایند. هیچ مدیری حق ندارد از دانش‌آموزی تحت هر عنوانی پول دریافت نماید.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه نیز آمده است:

«تمام دارایی و املاک وزارتخانه جزئی از مالکیت عمومی است و وزارتخانه حق ندارد تحت عناوینی مانند واگذاری به بخش خصوصی به آنان دست‌درازی نموده و به‌صورت رانتی در اختیار مافیا قرار دهد. فرهنگیان با هرگونه تغییر مالکیت صندوق ذخیره فرهنگیان مخالف بوده و کلیه دارایی صندوق و زیرمجموعه‌های آن متعلق به فرهنگیانی است که در روز اول در این صندوق سرمایه‌گذاری نموده‌اند.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بازداشت و زندانی کردن معلمان معترض از دیگر دلایل اعتراض سراسری معلمان اعلام شد. آن‌ها اعلام کردند «معلمان زندانی نماد و سمبل جنبش معلمان هستند، ما برای آزادی آنان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم، آنان باید بدون فوت وقت آزاد شوند. احضار، پرونده‌سازی، بازداشت و تهدید معلمان متوقف‌ شده و احکام ظالمانه علیه فعالان صنفی لغو شود.» در تازه‌ترین اقدام سرکوبگرانه حکومت علیه معلمان معترض، رسول بداقی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان اسلام شهر به پنج سال زندان و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و منع اقامت در تهران و استان‌های همجوار محکوم شده است و ده‌ها معلم نیز در انتظار محاکمه هستند.

این گزارش با اطلاعات تازه به‌روز شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.