ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای از برنامه حذف یارانه‌های دولت رئیسی حمایت کرد

همزمان با جلسه علی خامنه‌ای با گروهی که «نمایندگان جامعه کارگری» خوانده شدند، وزیر کشور با استانداران سراسر کشور جلسه داشت تا آن‌ها را برای برنامه دولت جهت افزایش فشار معیشتی بر مردم توجیه کند.

جمهوری اسلامی خود را برای جدیدترین دوره شوک‌درمانی و افزایش فشار معیشتی بر مردم ایران آماده می‌کند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صبح روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت وزرای کار و صمت به همراه جمعیتی که «نمایندگان جامعه کارگری» خوانده شدند را به حضور فراخواند و از برنامه‌های دولت برای حذف ارز ترجیحی و گرانی کالاهای اساسی به صورت کلی دفاع کرد.

علی خامنه‌ای به مانند دیگر دیدارهایش با «جامعه کارگری» در ابتدا آن‌ها را حامی و همراه جمهوری اسلامی خواند و گفت که کارگران از ابتدای شکل‌گیری جمهوری اسلامی جلوی تحریکات «عناصری» که می‌خواستند آن‌ها در مقابل انقلاب قرار دهند ایستادند:

«از روزهای اول انقلاب تحریکات کارگری شروع شد؛ تا امروز هم وجود دارد. جامعه‌ی کارگری، بینی این‌ها را که قصد داشتند جامعه‌ی کارگری را تابلو و نشانه‌ی اعتراضات مردمی قرار بدهند به خاک مالید و در مقابل اینها ایستاد. در کنار انقلاب و نظام ایستاد.»

 رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به برنامه‌هایی مانند خصوصی‌سازی و تغییر اصل ۴۴ که با دستور و تایید مستقیم خودش اجرا شد گفت که کارگران «در برخی موارد» اعتراضات به حقی داشته‌اند: «در مواردی همچون واگذاری‌های نادرست کارخانه‌ها، اعتراض کارگران به‌حق بوده است اما در همین موارد نیز کارگران مرز خود را با دشمنان مشخص کرده‌اند.»

خامنه‌ای به موضوع قراردادهای موقت کار که به مدل غالب قرارداد کار در جمهوری اسلامی تبدیل شده است هم اشاره کرد و بی آنکه آن را به کلی رد کند گفت او از مسئولان می‌خواهد آن را به شکلی اصلاح کنند که «کارگر آسوده‌خاطر باشد» ولی دست کارفرما هم «برای برقراری انضباط» بسته نشود.

هم اکنون بیش از ۹۰ درصد قراردادهای کار در ایران، موقت است و دولت به عنوان بزرگترین کارفرما و دیگر بخش‌های حاکمیت از این الگوی موقتی‌سازی نیروی کار به عنوان راهی برای «رفع موانع تولید» و «کاهش هزینه‌ها» حمایت می‌کنند.

اما شاید مهم‌ترین فراز صحبت روز دوشنبه علی خامنه‌ای و دلیل برگزاری این جلسه آن بود که او تمام قد از اقدامات دولت ابراهیم رئیسی برای حذف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و گران کردن سبد معیشت خانوار بود.

او در بخش پایانی صحبت‌هایش خطاب به کارگران گفت که دولت کارهای مهمی در دست اقدام دارد و همه باید از این برنامه‌های حمایت کنند: «کارهایی که امروز دولت در زمینه اقتصاد در پیش دارد، کارهای مهمی است و همه اعم از قوا و دستگاههای مختلف و آحاد مردم باید کمک کنند که ان‌شاءالله دولت بتواند به این نتایج دست پیدا کند.»

همزمان با برگزاری این جلسه در بیت علی خامنه‌ای، وزیر کشور هم میزبان استانداران سراسر کشور بود تا آن‌ها را برای تصمیم‌های دولت برای گران کردن کالاهای اساسی و آماده‌باش در استان‌ها توجیه کند.

احمد وحیدی پس از برگزاری این نشست گفت که هدف از برگزاری آن، مطلع کردن استانداران و  برطرف کردن ابهام‌‌های آن‌ها بوده تا «با قوت وارد فاز اجرایی این سیاست شویم».

دور پیشین شوک‌درمانی در جمهوری اسلامی در آبان ۱۳۹۸ و با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین انجام شد. در نتیجه اعتراضات عمومی در بیش از ۱۰۰ شهر ایران، نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی صدها معترض را کشتند و شمار بیشتری زندانی شدند.

حال و با توجه به آغاز اعتراضات در برخی شهرها از جمله در خوزستان، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی برای جدیدترین برنامه شوک‌درمانی‌اش به دنبال برقراری هماهنگی بیشتر میان نیروهای سرکوب و مدیران ارشد استانی است.

وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی دور جدید فشار معیشتی را «مردمی‌سازی و عادلانه کردن پرداخت یارانه‌ای» نامیده است و برخی دیگر از وزرای دولت نیز از صبح روز دوشنبه در حساب‌های کاربری‌شان در شبکه‌های اجتماعی با همین عنوان از  آن حمایت کرده‌اند.

همزمان یک فایل صوتی از دستور یکی از مدیران صداوسیما به مجریان و تهیه‌کنندگان برنامه‌های رسانه‌ای منتشر شده است که در آن هم دستور داده می‌شود که از اقدامات دولت برای گران کردن کالاهای اساسی حمایت شود.

ابراهیم رئیسی هم شامگاه دوشنبه قرار است در یک برنامه تلویزیونی به صورت مستقیم در مورد این سیاست صحبت کند. براساس آنچه ایرنا در مورد محورهای این سخنان گزارش کرده قرار است رییس دولت در مورد «مردمی‌سازی نظام پرداخت یارانه‌ها و اصلاح نحوه پرداخت یارانه‌ کالاهای اساسی» صحبت کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا

    این آخوندهای تبهکار و قاتل را باید به زیر بکشیم، چون این ملاهای عوضی با ایران و ایرانی مخالفند، به قول شاهزاده پهلوی اینها از فرقه تبهکاران هستند

  • ایرانی

    با توضیحات شما بنده متقاعد شدم دولت حق دارد اینهمه گرانی براه بیاندازد ظاهرا شما مخالف نظام هستید اما ماشالله جقدر خوب اقدامات دولت را توجیح کردید مخصوصا اون واژه شوک درمانی بنده را امیدارار کرد که بلاخره دولت سرانجام بفکر درمان اقتصاد وبه رفاه رساندن مردم ایران دارد