ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله همه‌جانبه به اعتراضات معلمان؛ دستگیری‌های جدید وزارت اطلاعات و دیدار خامنه‌ای با گروهی از فرهنگیان

بخش‌‌های مختلف حکومت جمهوری اسلامی برنامه‌ای گسترده برای سرکوب اعتراضات معلمان در دست اجرا دارند. امنیتی‌ها به دنبال پرونده‌سازی و اتهام‌زنی به فعالان صنفی هستند، وزارت اطلاعات بیانیه داده و اعتراضات صنفی را متأثر از برنامه کشورهای خارجی دانسته و خامنه‌ای هم امروز با گروهی از معلمان دیدار کرده است.

پس از ۱۰ روز زمینه‌چینی در بخش‌های مختلف جمهوری اسلامی برای سرکوب گسترده اعتراضات معلمان، صبح روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت،علی خامنه‌ای با گروهی از فرهنگیان دیدار کرد و وزارت اطلاعات هم با انتشار یک اطلاعیه از دستگیری دو تبعه اروپایی خبر داد و گفت که این دو نفر برای «تغییر جهت مطالبات عادی به آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات‌سازی جامعه وارد کشور شده بودند.»

در این اطلاعیه به زمان دستگیری این دو نفر، ملیت آن‌ها و نحوه دستگیریشان اشاره نشده است:

«دو فرد اروپایی که با هدف سوء استفاده از مطالبات به حق برخی از صنوف و اقشار کشور و تغییر جهت مطالبات عادی به آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات‌سازی جامعه وارد کشور شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان شناسایی و بازداشت شدند.»

چهار روز پیش از این اطلاعیه، حسین دلیریان از کاربران امنیتی توییتر که خبرنگار حوزه نظامی خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران است هم در توییتر خود از این سناریو رونمایی کرده و مدعی شده بود که معلمان دستگیر‌شده در روزهای اخیر «در یکی از خانه‌های تیمی متعلق به یک سفارتخانه خارجی و حین جلسه تیمی بازداشت شده‌اند».

او در ادامه وعده داده بود که به زودی جزئیات این عملیات اعلام خواهد شد.

اشاره این کاربر امنیتی به دستگیری چهار فعال صنفی معلمان به نام‌های محمد حبیبی، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی و علی‌اکبر باغانی بود که همگی با یورش نیروهای امنیتی در روز ۱۱ اردیبهشت در محل سکونتشان دستگیر شده بودند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در رابطه با آخرین اعتراضات سراسری معلمان ایران در روز ۱۱ اردیبهشت جاری ۱۷ معلم در شهرهای مختلف ایران را بازداشت کردند. برای دیگر افراد فعال در شهرهای دیگر نیز یا پیام‌های تهدیدآمیز ارسال شده است و یا به دفاتر وزارت اطلاعات در شهرستان‌ّ‌ها فراخوانده شده‌اند.

قوه قضائیه به عنوان خط بعدی سرکوب معلمان نیز از چند روز پیش خود را آماده کرده بود. دو روز پیش یعنی روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه گفت چنان‌چه «عناصری وابسته به بیگانه در صفوف معلمان و کارگران رخنه کرده‌اند و برای ضربه زدن و ایجاد آشوب و اخلال در نظم و امنیت مردم برنامه دارند، (مقام‌های قضایی باید) اقدامات قانونی مقتضی را در قبال آن‌ها به عمل آورند».

در اطلاعیه امروز وزارت اطلاعات هم همین خط اتهام‌زنی برای سرکوب جنبش معلمان تکرار شده است:

«این افراد مأموریت داشتند با توجیه، هدایت، شبکه‌سازی و مرتبط‌سازی افراد و شبکه‌های آلوده داخلی، بر مشکلات و مطالبات اقشار شریف و زحمتکش جامعه اشراف پیدا کرده و با منحرف‌سازی مطالبات و مرتبط‌سازی گروه‌های متصل به خود، جامعه را با موج سهمگینی از تخریب و شرارت و ناامنی مواجه نمایند.»

وزارت اطلاعات مدعی شده که دو تبعه خارجی دستگیر‌شده «توسط سرویس‌های جاسوسی» هدایت می‌شدند، «از متخصصین حرفه‌ای در زمینه ایجاد شورش و بی‌ثباتی» هستند و سابقه این اقدامات را در چند کشور دیگر داشته‌اند.

نکته مهم اینکه در این اطلاعیه به صورت روشن از «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» نام برده شده و این شورا به ارتباط با این افراد متهم شده‌ است.

پیش از انتشار این سناریوی جدید وزارت اطلاعات، شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت در شبکه‌های اجتماعی خبر داد که رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی و علی‌اکبر باغانی، چهار نفر از فعالان صنفی معلمان طی روزهای گذشته، زیر بازجویی‌های شدید برای القای اتهامات غیرصنفی قرار گرفته‌اند.

این شورا افزوده بود که نیروهای امنیتی برای این فعالان صنفی اتهامات ساختگی و دروغین در دستور کار قرار داده‌اند‌ و در مسیر پروژه‌سازی و پرونده‌سازی‌های واهی پیش رفته و درصدند آن‌ها را به مسائل غیرصنفی ارتباط دهند اما بازداشت‌شدگان از مواضع صنفی خود «محکم دفاع کرده‌اند».

شورای هماهنگی این روش را «نخ‌نما شده» نامیده و افزوده است که «چنین وصله‌های ناجور هیچ‌گاه مورد پذیرش مردم ایران، به‌خصوص فرهنگیان نبوده و نیست».

دو دیدار اخیر علی خامنه‌ای با کارگران در روز دوشنبه و فرهنگیان در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که رهبر جمهوری اسلامی هم از گسترش اعتراضات کارگری و صنفی نگران است و می‌خواهد به همه بخش‌های حاکمیت پیام بدهد که سرکوب اعتراضات خواسته او است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.