ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات مردمی در سریلانکا: نخست‌وزیر جدید به جای برادر رئیس‌جمهوری منصوب شد

رانیل ویکرمسینگه به‌عنوان نخست‌وزیر جدید سریلانکا سوگند یاد کرد. او جایگزین ماهیندا راجاپاکسا، برادر رئیس‌جمهوری این کشور می‌شود که روز دوشنبه پس از تظاهرات خشونت‌آمیز علیه بحران اقتصادی جدی در این کشور مجبور به استعفا شد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت / ۱۲ مه گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهوری سریلانکا رئیس جدید دولت را منصوب کرد و رانیل ویکرمسینگه به‌عنوان نخست‌وزیر جدید سریلانکا سوگند یاد کرد. بدین ترتیب او جایگزین ماهیندا راجاپاکسا، برادر رئیس جمهوری این کشور می‌شود که روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت / ۹ مه پس از تظاهرات خشونت‌آمیز ضد دولتی استعفا داد.

سریلانکا با ۲۲ میلیون نفر جمعیت در چنگال بدترین بحران اقتصادی از زمان استقلال در سال ۱۹۴۸ و کاهش شدید ذخایر ارزی برای تأمین مالی واردات مایحتاج اولیه (مواد غذایی، سوخت و دارو) گرفتار است. این وضعیت اعتراضات گسترده روزانه را در سراسر این کشور برانگیخته است.

رئیس جمهوری ۷۲ ساله سریلانکا شامگاه چهارشنبه در نخستین بیانیه خود از زمان آغاز اعتراضات، متعهد شد که یک دولت وحدت ملی تشکیل دهد. او وعده داد «نخست‌وزیری را منصوب کند که اکثریت پارلمان را رهبری و اعتماد مردم را جلب کند».

رانیل ویکرمسینگه پیش از این از سال ۱۹۹۳ پنج بار نخست‌وزیر سریلانکا شده بود. او تنها نماینده حزب ملی متحد (UNP) از زمان شکست این حزب در انتخابات پارلمانی اوت ۲۰۲۰ است. گوتابایا راجاپاکسا اکثریت دو سوم پارلمان را به‌دست آورد.

ویکرمسینگه باید با حمایت احزاب پارلمان با ۲۲۵ نماینده، «دولت وحدت» را تشکیل دهد. یک منبع آگاه گفت رانیل ویکرمسینگه در دو ماه گذشته با گوتابایا راجاپاکسا همکاری نزدیکی داشته است تا وزارت دارایی و بانک مرکزی را برای اصلاحات مالی گسترده ترمیم کند.

در چنین شرایطی بود که ناندالال ویراسینگه، رئیس بانک مرکزی در ۱۲ آوریل از عدم پرداخت بدهی خارجی ۵۱ میلیارد دلاری سریلانکا خبر داد. در همین چارچوب او نرخ‌ بهره را تقریباً دو برابر کرد و اجازه داد ارزش روپیه کاهش یابد تا نقدینگی بهتر ارزهای خارجی در بانک‌های تجاری تضمین شود.

روز چهارشنبه، چند ساعت قبل از سخنرانی رئیس جمهوری سریلانکا، رئیس بانک مرکزی هشدار داده بود که اقتصاد کشور در آستانه رسیدن به نقطه بی‌بازگشت است. او هشدار داد: «اگر تا دو روز آینده دولت تشکیل نشود، اقتصاد از هم می‌پاشد و هیچ کس نمی‌تواند آن را نجات دهد».

حزب «قدرت متحد مردم» (SJB)، حزب اصلی اپوزیسیون، در ابتدا برای رهبری دولت جدید دعوت شده بود، اما ساجیت پریماداسا، رهبر آن از اداره دولت تحت اختیار رئیس جمهوری که خواهان استعفای او شده بود، خودداری کرد.

ده‌ها نماینده حزب «قدرت متحد مردم» در پارلمان متعهد شده‌اند که از ناندالال ویراسینگه که یک اصلاح‌طلب طرفدار غرب و حامی تجارت آزاد است، حمایت کنند.

هارین فرناندو، نماینده اپوزیسیون گفت: «ما زمان زیادی را بدون پرداختن به موضوع اصلی اقتصاد در پارلمان تلف کرده‌ایم». به‌گفته او، این کشور «دست‌کم ۸۵ میلیون دلار در هفته برای تأمین مالی واردات ضروری نیاز دارد».

سریلانکا هم‌اکنون در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول (IMF) برای دریافت کمک مالی احتمالی است.

مردم معترض سریلانکا که از کمبود مداوم سوخت، گاز و برق خشمگین هستند در روزهای اخیر از مقررات منع رفت و آمد سرپیچی کرده و با برگزاری تظاهرات اعتراضی خانه‌ها، مغازه‌ها و مراکز متعلق به قانونگذاران حزب حاکم و سیاستمداران منطقه‌ای را به آتش کشیده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.