ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عدم نظم در سازماندهی نیروهای پلیس در افغانستان

مسوولین وزارت کشور افغانستان به

مسوولین وزارت کشور افغانستان به این باورند که فعالیت‌ها و توانمندی‌های پلیس نیازمندی‌های امنیتی این کشور بعد از سال ۲۰۱۴ را برآورده نخواهد ساخت.
غلام مجتبی پیتنگ وزیر کشور در نشست سه روزه‌ای که به اشتراک فرماندهان پلیس استان‌ها و مرزبانان برگزار شده بود گفت: "در حال حاضر با وجود نیروهای ناتو در افغانستان، مرزها و شاهراه‌های افغانستان امنیت ندارند و هنوز میزان تهدیدات در شهرستان‌ها زیاد است."

گزارش این نشست را اینجا بشنوید:

در این نشست که به هدف معرفی راهکارها، ارزیابی چالش‌های امنیت و ثبات و ایجاد هماهنگی در استان‌ها میان پلیس راه اندازی شده بود، مسوولان امنیتی انتقال کشته و زخمی‌های پلیس از صحنه جنگ، نبود تجهیزات، وسایل نقلیه و اسلحه دفاعی در مرزهای کشور را از چالش‌های فراراه پلیس ملی عنوان کردند.
وزیر کشور گفت: "این وزارت در ده سال گذشته به دلیل مشکلات امنیتی سرباز سازی کرده، اما برای نظام سازی پلیس کار بنیادی صورت نگرفته است. البته در قسمت سیستم‌ها کار کم شده است در انکشاف رهبری بیشتر تمرکز نشده، رفتن به طرف پلیس علمی و تحقیقی کمتر توجه صورت گرفته و پلیس با سیستم‌های الکترونیکی و تکنالوژیکی مدرنیزه نشده است، در شیوه‌های مبارزه با جرایم و بلند بردن ظرفیت‌های حرفه ای پلیس که بتواند با تنکالوژی پیشرفته جرایم را پیش‌گیری، کشف و خنثی نماید، توجه کمتر صورت گرفته است."
با آنکه چندین سال از همکاری نزدیک نیروهای ناتو با سربازان افغان می‌گذرد اما هنوز مقامات وزارت کشور از چالش‌های حرفه ای پلیس ابراز نگرانی کرده اند.
در عین حال ژنرال جوزف دانفورد فرمانده عمومی نیروهای آیساف و ناتو در این نشست گفت: "آنان به تمام فرماندهان آیساف دستور داده‌اند تا چگونگی حمایت از نیروهای امنیتی افغان را بررسی کنند. ما برای حمایت از شما پلان‌گذاری نموده‌ایم و ما برای موفقیت تان کاملاً متعهد هستیم، موفقیت تان در این تابستان بی‌نهایت مهم خواهد بود، تا اعتماد مردم افغنستان را بدست بیاورید."
فرمانده عمومی نیروهای آیساف افزود: "توجه نیروی‌های ایتلاف روی حمایت از سربازان افغان است و تا زمانیکه نیروهای امنیتی افغان مسوولیت تمامی امنیت افغانستان را به عهده می‌گیرند، نقش نیروهای ایتلاف به صورت بنیادی تغییر می‌کند، اما تعهدات این نیروها همچنان باقی خواهد ماند."

اما پرسش اینجاست که آیا سربازان پلیس توانایی استفاده از تجهیزات را دارند و چنین ظرفیت در میان مقامات پلیس وجود دارد؟
هادی خالد تحلیلگر مسایل نظامی به این باور است: "اگر وسایل کشفی و تعقیبی ضد جرایم و تجهیزات که مرزها را کنترل کند در اختیار پلیس قرار داده شود، پلیس درمدتی کوتاه می‌تواند این مهارت ها را بیاموزد. اگر رهبری دولت و جامعه جهانی توجه به پلیس کند، پولیس می‌تواند از این تکنیک استفاده خوب کند، سیستم های پلیس خوب درست شدند. ساختار ها حالا متناسب به احوال افغانستان هستند. من فکر می‌کنم که بزرگترین مصیبت افغانستان این است که ارگان‌های عدلی و تنفیذ قانون این‌ها ضعیف هستند، اگر به این ارگان ها کمک صورت بگیرد افغانستان درنظم عامه و تنفیذ قانون و امنیت وضعیت اش خوب می‌شود و افغانستان قدم های استواری را به سوی آینده خویش بر خواهد داشت."
وزارت کشور از شورای امنیت ملی و جامعه جهانی خواست تا بودجه این وزارت را به اساس تهدیدات و مبارزه با جرایم سازمان یافته تخصیص دهد نه بر اساس تشکیلات پلیس که تا حال چنین بوده است.
به گفته مقامات وزارت کشور، در ۱۵۰۰ کیلو متر از مرزهای افغانستان پلیس حضور ندارد.
همچنان وزارت کشور اعلام کرده است که در جریان دو ماه گذشته نزدیک به ۴۰۰ پلیس افغانستان در نقاط مختلف کشور کشته شده‌اند که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، ۲درصد افزایش را نشان می دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.