ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بورل می‌گوید مذاکرات احیای برجام از سر گرفته می‌شود

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سفر معاون او به تهران از مذاکرات وین رفع انسداد کرد. انریکه مورا را در راه بازگشت از تهران، در فرودگاه فرانکفورت بازداشت کردند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  پیش از ورود به جلسه سران گروه ۷ در جمع خبرنگاران اعلام کرد مذاکرات احیای برجام در وین از سر گرفته می شود.

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان (جی ۷) در شمال آلمان گرد هم آمده‌اند تا در یک نشست سه روزه حمله نظامی روسیه به اوکراین و تأثیر گسترده‌ آن در سراسر جهان، به‌ویژه بر قیمت مواد غذایی و امنیت انرژی را بررسی کنند. در حاشیه این اجلاس توافق هسته‌ای با ایران نیز مطرح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جوزپ بورل گفت سفر انریکه مورا به تهران «بسیار مثبت» بود و مذاکرات متوقف شده احیای برجام از سر گرفته می شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه افزود:

«این مسائل را نمی‌توان یک شبه حل کرد. مذاکرات مسدود شده بود و حالا رفع انسداد شد و این بدان معناست که دورنمای دستیابی به توافق نهایی وجود دارد.»

انریکه مورا، معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت با علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. بورل از این سفر به عنوان «آخرین تیر ترکش» برای خروج مذاکرات وین از بن‌بست یاد کرده بود. اکسیوس گزارش داده بود که مورا سفر خود به تهران را با سه قدرت اروپایی و با ایالات متحده آمریکا از قبل هماهنگ کرده بود.

هدف مورا از سفر به تهران جلب موافقت سران جمهوری اسلامی برای پذیرش باقی ماندن شاخه برونمرزی سپاه قدس در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا است.

اکسیوس می‌نویسد مقامات دولت بایدن می‌گویند هیچ پیشنهاد تازه‌ای از طرف آمریکا به ایران نداده‌ است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت در یک نشست خبری گفت:

«تیم ما با انریکه مورا و تیم او در تماس خواهد بود. انریکه مورا پیام‌ها را انتقال می‌دهد. این نقشی است که بر عهده دارد.»

بازداشت مورا در فرودگاه فرانکفورت

 معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در راه بازگشت از تهران از بازداشت خود توسط پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت خبر داد. مورا با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

 «پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت بدون حتی یک توضیح ساده، من را که یک مقام رسمی اتحادیه اروپا هستم در یک ماموریت رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی بازداشت کرد.»

یک مقام اتحادیه اروپا در مصاحبه با پولتیکو تایید کرد که مورا که دارای پاسپورت دیپلماتیک اسپانیایی‌ست به مدت ۳۰ دقیقه در فرودگاه فرانکفورت در بازداشت پلیس آلمان بوده است.   

مورا در ادامه نوشت که پلیس گذرنامه و موبایل او را هم ضبط کرده بود.

پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پولیتیکو گفت:

«هیچ چیزی برای اظهار نظر وجود ندارد، مشکل به سرعت حل شد و آقای مورا همانطور که برنامه‌ریزی شده بود به سفر بعدی خود ادامه داد. ما با مقامات آلمانی در تماس هستیم و اظهار نظر بیشتری نخواهیم کرد.»

مورا همچنین در توئیتی خاطرنشان کرد که در تهران خواهان توقف حکم اعدام احمدرضا جلالی دانشمند ایرانی-سوئدی و آزادی او به دلایل بشردوستانه شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.