ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم بازداشت معلمان در شهرهای مختلف

همزمان با سومین تجمع معلمان در ماه جاری، چندین معلم در یزد، شیراز، اصفهان، کردستان و تهران بازداشت شدند. شماری از بازداشت‌شدگان به صورت موقت آزاد شدند اما بیشتر بازداشت‌شدگان همچنان در بند نیروهای امنیتی هستند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از بازداشت چهار تن از اعضای کانون صنفی معلمان در استان اصفهان خبر داده است. هویت یک تن از بازداشت شدگان به نام فریبا معینی که صبح روز ۲۳ اردیبهشت در نجف‌آباد با یورش ماموران امنیتی به منزلش بازداشت شد، احراز شده است اما هویت سه تن دیگر هنوز مشخص نیست.

این شورا پیشتر نیز از بازداشت دو معلم به نام‌های عمادی و رحمان رئیسی در اصفهان خبر داده بود.

نیروهای امنیتی روز ۲۲ اردیبهشت همزمان با تجمع معلمان در ده‌ها شهر، شماری از فعالین صنفی و معلمان را بازداشت کردند. سیامک چهرازی، پیروز نامی، علی کروشات و حسام کرائی از فعالان صنفی در استان خوزستان از جمله بازداشت‌شدگان دیروز بودند، که صبح ۲۳ اردیبهشت با قرار وثیقه و به صورت موقت آزاد شدند.

در استان فارس نیز بنا بر اعلام کانون صنفی معلمان این استان دستکم ۹ عضو کانون صنفی بازداشت شدند.

افشین رزمجو، غلامرضا غلامی کندزی، محمد عالیشوندی، مهرداد یغمایی، اصغر امیرزادگان، مژگان باقری و یک معلم زن به نام نظام‌زاده هشت بازداشت شده در شیراز بودند که هویت شان برای کانون صنفی معلمان احراز شد. هویت یک تن از بازداشت‌شدگان هنوز احراز نشده است.

در تهران نیز دستکم سه معلم به نام های مسعود فرهیخته، ژاله روحزاد و احمد حیدری بازداشت شدند. فعالان رسانه‌ای همچنین از بازداشت معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی خبر دادند.

نیروهای امنیتی در تهران در صبح روز ۲۲ اردیبهشت رضا شهابی، دبیر سندیکای اتوبوسرانی شرکت واحد تهران و ریحانه انصاری از فعالان کارگری را هم بازداشت کردند. در روزهای گذشته نیز کیوان مهتدی و آنیشا اسداللهی با یورش ماموران امنیتی بازداشت شده بودند.

نیروهای امنیتی در یاسوج در روز ۲۲ اردیبهشت برای جلوگیری از تجمع معلمان معترض به آن‌ها یورش بردند. بنا بر اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی در این شهر دستکم ۲۰ معلم بازداشت و شمار زیادی از معلمان نیز ضرب و شتم شدند. یعقوب زارع، بهنام آصف‌، ساسان ضرغام‌پور، نوروز رشیدی، هجیر حجتی، خدیجه مبارکی و ثریا آقایی هفت معلمی هستند که در تجمع روز ۲۲ اردیبهشت در یاسوج بازداشت شدند و هویت آن‌ها احراز شده است. هویت دیگر بازداشت‌شدگان هنوز احراز نشده است.

دادستانی یاسوج بازداشت چند تن از معلمان را تایید کرده اما همانند دیگر نهادهای امنیتی و مقام‌های قضایی انها را به «سوء استفاده از اعتراضات» متهم کرده و مدعی شده است که گروهی از بازداشت‌شدگان، معلم نبودند و «قصد داشتند تجمعات صنفی مانند تجمعات فرهنگیان را منحرف و به اغتشاشات خیابانی پیوند بزنند.».

در استان یزد هم ماموران امنیتی حداقل دو معلم به نام هایی حمیده زارع و مهدی کلانتری را بازداشت کردند.

همچنین در استان کردستان شعبان محمدی، عضو انجمن صنفی معلمان مریوان باردیگر بازداشت شد. علاوه بر او ماموران امنیتی مسعود نیکخواه را که صبح روز ۲۲ اردی‌بهشت با قرار وثیقه از زندان بیرون آمده بود، دوباره در بعدازظهر همان روز بازداشت کردند.

اسکندر لطفی دیگر عضو انجمن صنفی معلمان مریوان از ۱۱ اردیبهشت ماه در بازداشتگاه نگهداری می‌شود.

ماموران امنیتی در روزهای دهم و یازدهم اردیبهشت به منظور ممانعت از تجمع سراسری معلمان، ده‌ها عضو تشکل‌های صنفی در شهرهای مختلف را بازداشت کردند. محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، رسول بداقی و اکبر باغانی در تهران که دهم اردیبهشت بازداشت شدند، همچنان در بازداشتگاه نگهداری می‌شوند.

رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی ایران در روزهای گذشته خبرسازی گسترده‌ای به منظور پرونده سازی برای معلمان بازداشت شده را آغاز کرده‌اند و وزارت اطلاعات هم معلمان را به ارتباط با «خارج از کشور»، اتهامی که بارها از سوی نهادهای امنیتی و قضایی ایران علیه فعالان مدنی، سیاسی و صنفی به کار گرفته شده، متهم کرده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در واکنش به این خبرسازی‌ها گزارش کرده است که معلمان تحت فشار بازجویان قرار دارند.

معلمان بازداشت شده در بوشهر نیز در وضعیتی مشابه قرار دارند. محسن عمرانی، محمود ملاکی، اصغر حاجب و رضا امانی‌فر همچنان در بند نهادهای امینتی و سپاه پاسداران قرار دارند. هادی صادق زاده در مشهد نیز هنوز آزاد نشده است.

معلمان معترض که تنها در اردیبهشت ماه امسال سه مرتبه در سراسر ایران تجمع کرده‌اند، علاوه بر اجرای کامل و درست رتبه بندی حقوق معلمان، خواستار پایان دادن به سرکوب و پرونده سازی علیه فعالان صنفی، آزادی معلمان زندانی، حق آموزش به زبان مادری، آموزش رایگان و توقف کالایی سازی آموزش و همچنین آموزش غیرایدئولوژیک و غیرمذهبی هستند.

وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش و رئیس قوه قضاییه ایران طی روزهای گذشته معلمان معترض را تهدید کرده‌اند که در صورت تدام اعتراضات ممکن است از آموزش و پرورش اخراج یا بازداشت و محاکمه شوند. این تهدیدها اما نتوانست مانع تجمع سراسری معلمان در روز ۲۲ اردی‌بهشت ماه شود.

بازداشت گسترده معلمان و فعالان کارگری در مناطق مختلف ایران همزمان با اجرای سیاست آزادسازی نرخ کالاهای اساسی با هدف ایجاد هراس عمومی و ممانعت از اعتراضات عمومی به سیاست‌های اقتصادی حکومت که در یک هفته گذشته در برخی شهرهای استان خوزستان، کرمانشاه، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است، انجام می‌شود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دفاع از سیاست‌های دولت از همه «ارکان» نظام خواسته که به دولت ابراهیم رئیسی برای اجرای برنامه‌هایش کمک کنند. پیش از او وزیر کشور گفته بود که دولت در حال تغییر ریل اقتصادی کشور است و برای پیشبرد این برنامه «باید کمربندها را محکم ببندیم».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.