ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان در دو هفته اخیر حدود ۶۰ نفر را در افغانستان تیرباران کرده‌اند

روزنامه «۸صبح» افغانستان در گزارشی تفصیلی نوشته است که در دو هفته پس از ماه رمضان و همزمان با افزایش حملات «جبهه مقاومت ملی افغانستان» در ولایت‌های شمالی افغانستان، گزارش‌های متعددی از قتل، شکنجه، تیرباران و بازداشت‌های گسترده توسط طالبان در این مناطق به‌ثبت رسیده است.

روزنامه «۸صبح» در گزارش خود آورده است که ویدئوها و تصاویر متعدد، حاکی از بدرفتاری، شکنجه و تیرباران غیرنظامیان در پنجشیر، اندراب و تخار است و در دو هفته اخیر چندین مورد تیرباران گزارش شده است.

بنا به این گزارش، در این مدت دست‌کم ۵۷ نفر در چندین ولایت افغانستان تیرباران شده‌اند و متهمان اصلی این اقدامات نظامیان طالبان هستند. با این حال «۸صبح» تأکید کرده است که این رقم به علت سانسور حاکم بر رسانه‌ها و محدودیت دسترسی به مناطق، احتمالاً کمتر از رقم واقعی است.

براین اساس بیشترین تیرباران‌ها در ولایت‌های بغلان، پنجشیر و تخار رخ داده و قربانیان شامل غیرنظامیان، زنان، کودکان، دانش‌آموزان، دانشجویان، دهقانان، نظامیان پیشین و اعضای «جبهه مقاومت ملی» هستند.

«جبهه مقاومت ملی افغانستان»، مهم‌ترین گروه سیاسی و نظامی مخالف حکومت طالبان، سال گذشته پس از سقوط کابل و دیگر ولایت‌های افغانستان به‌دست طالبان، توسط احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود و امرالله صالح، معاون اشرف‌غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در پنجشیر ایجاد شد. این جبهه چند روز در برابر طالبان مقاومت کرد و سرانجام پنجشیر هم به‌دست طالبان افتاد. «جبهه مقاومت ملی افغانستان» می‌گوید در حال حاضر نیروهایش در پنجشیر و ولایت‌های اطراف آن به فعالیت علیه طالبان ادامه می‌دهند. رهبران این جبهه اما در خارج از افغانستان به‌سر می‌برند. آن‌ها قصد دارند «شوراى عالى جبهه‌ مقاومت ملى افغانستان» را با شرکت گروه‌های گسترده‌تری از نمایندگان اقوام، فعالان جامعه مدنی، زنان و جوانان تشکیل دهند.

«جبهه مقاومت ملی افغانستان» می‌گوید طالبان پس از تحمل ضربات سنگین در جبهه‌های جنگ به گروگان‌گیری غیرنظامیان و تیرباران آن‌ها روی آورده‌اند. طالبان اما منکر درگیری‌های نظامی در کشور هستند.

در گزارش روزنامه «۸صبح» از جمله آمده است که در ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه منابع محلی پنجشیر از به رگبار بستن دو کودک توسط طالبان خبر دادند. همچنین پس از ماه رمضان و حمله «جبهه مقاومت ملی» در دره عبدالله‌خیل شاهد، طالبان ۹ نفر از ساکنان این دره را کشته‌اند. در ۲۰ اردیبهشت / ۱۰ مه در روستای تنخوی ولسوالی دره پنجشیر یک افسر ارتش پیشین تیرباران شده و در ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه در روستای شالکچه ولسوالی پریان نیز طالبان یک نفر را هنگام کار در مزرعه با شلیک تیر کشتند. در روستای عبدالله‌خیل ولسوالی دره نیز در ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه طالبان هشت نفر از جمله یک زن را تیرباران کردند. یک مورد قتل دیگر در همین روز با چاقو در ولسوالی دره ولایت پنجشیر گزارش شده است.

طالبان این افراد را با «جبهه مقاومت ملی افغانستان» مرتبط دانسته است اما ساکنان محلی می‌گویند بیشتر آن‌ها پیوندی با این جبهه نداشتند.

در ولایت تخار در شمال‌ شرق افغانستان نیز که تحرکات نظامی جبهه مقاومت ملی پس از ماه رمضان به‌شکل قابل توجهی افزایش یافته، دست‌کم ۱۳ مورد تیرباران و قتل شهروندان توسط طالبان ثبت شده است.

در دو هفته اخیر در ولایت بغلان که در آن هم «جبهه مقاومت ملی» فعال است، شمار تیرباران‌ها ۱۵ مورد بوده است.

همچنین در این مدت در بلخ دو غیرنظامی، در لوگر یک جوان و در سمنگان یک نفر به ظن عضویت در «جبهه مقاومت ملی» تیرباران شدند.

گزارش‌های مشابهی از قتل و تیرباران در کابل، هرات، پروان و ارزگان منتشر شده است.

نیویورک تایمز به‌تازگی گزارشی تحقیقی منتشر کرد که در آن گفته شده بود گروه تروریستی طالبان پس از به‌قدرت رسیدن دوباره در افغانستان حدود ۵۰۰ نفر از نظامیان پیشین و کارمندان دولت را ناپدید کرده و یا جان آن‌ها را گرفته‌اند.

نهادهای حقوق بشری نیز تیرباران شهروندان ساکن ولایت‌های شمالی افغانستان به دست طالبان را جنایت جنگی خوانده‌اند. طالبان اما کشتار غیرنظامیان را «شایعه» می‌خوانند.

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که روز گذشته، دوشنبه ۲۶ اردیبهشت / ۱۶ مه پس از درگیری میان مردم و افراد طالبان در ولسوالی پرچمن ولایت فراه، طالبان چندین نفر را زخمی، شکنجه و راهی زندان کردند. تصاویر منتشرشده از این رویداد غیرنظامیانی را نشان می‌دادند که از چندین ناحیه بدن زخمی شده‌اند.

روز گذشته همچنین طالبان دو غیرنظامی را در روستای «انجمن» ولسوالی کران و منجانِ ولایت بدخشان تیر‌باران کردند. آن‌ها به دلیل انتقاد از رژیم طالبان و برخوردهای این گروه با مردم، به رگبار بسته‌شده و کشته شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.