ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حادثه متروپل آبادان؛ ادامه برگزاری تجمعات اعتراضی در چند شهر

دامنه اعتراضات به فساد ساختاری که فاجعه متروپل آبادان جلوه‌ای از آن است به برخی شهرهای دیگر گسترش یافت. شعارهای معترضان خامنه‌ای و منصوبان او و همچنین فساد و تبعیض را نشانه رفته بود.

پنجشنبه ۵ خرداد مردم خرمشهر، آبادان، شاهین‌شهر، بندر عباس و بهبهان در همبستگی با مردم آبادان به خیابان‌ها آمدند.

معترضان در آبادان در خیابان‌ها شعارهای «این‌همه سال جنایت مرگ‌بر این‌ولایت»، «خامنه‌ای حیا کن مملکتو رها کن»، «می‌کشم آنکه برادرم کشت» را سر می‌دادند. معترضان سپس مقابل شهرداری تجمع کردند و خواهان محاکمه عاملان فاجعه متروپل شد. شعار «بسیجی برو گمشو»، «دزدی اختلاس بلای جان مردم»، «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت» و «مرگ بر دولت مردم‌فریب» از دیگر شعارهای معترضان آبادانی بود.

برخی گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که ماموران امنیتی شماری از معترضان در تجمعات شبانه آبادان را بازداشت کرده‌اند. از تعداد بازداشتی‌ها و محل نگهداری آنان اطلاعی در دست نیست.

برج ۱۰ طبقه متروپل، ظهر دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ فروریخت. در این حادثه ده‌ها تن از شهروندان کشته و زخمی شدند و جمعی دیگر زیر آوار ماندند. سازمان نظام مهندسی آبادان پیشتر هشدار داده بودند که در ساخت این مجتمع نکات لازم رعایت نشده است.

در یکی از ویدیوهای رسیده به زمانه از محل حادثه میزان تخریب این ساختمان دیده می‌شود و منبعی که این ویدیو را برای زمانه ارسال کرده می‌گوید تعداد بسیار کمی از نیروهای امداد آن هم بدون امکانات و تجهیزات کافی در محل حضور دارند و بیشتر کار آواربرداری و جستجو برای افرادی که زیر آوا‌ر گیر کرده‌اند را شهروندان انجام می‌دهند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شامگاه پنجشنبه مردم خرمشهر برای همبستگی با مردم آبادان به خیابان‌ها آمدند. «رئیسی رئیسی استعفا استعفا»، «آبادان تا هستیم تنهات نمی‌گذاریم»،«شهر ما خرابه مسئول همیشه خوابه»، «ما همه بیداریم از تبعیض بیزاریم» و فرمانده، شهر زیر آوار مانده» از شعارهای معترضان خرمشهری بود.

اشاره مردم به سرود تبلیغی «سلام فرمانده» بود که در یک حرکت هماهنگ دولتی در روز پنجشنبه با حضور دانش‌آموزان در ورزشگاه‌ها اجرا شد. «آبادان خونریزیه/ تهران عروسیه» از دیگر شعارهای معترضان در خرمشهر به این مراسم اشاره کنایه‌آمیزی دارد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از اعتراضات مردم خرمشهر منتشر شده، صدای زنان معترض غلبه دارد که ممکن است به معنای حضور چشمگیر زنان در این اعتراضات باشد.

مردم بهبهان و بندر عباس نیز در همبستگی با مردم آبادان به خیابان‌ها آمدند و مراسم عزاداری برگزار کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

سه‌شنبه ۳ خرداد خبرگزاری میزان به نقل از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان نوشت حسین عبدالباقی، مالک و پیمانکار اصلی ساختمان متروپل آبادان که از متهمان بوده و دستور بازداشت او نیز صادر شده بود و در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت، در جریان این حادثه جان خود را از دست داده است. مردم در صحت این خبر نیز تردید دارند.

سعید حافظی، روزنامه‌نگار و موسس رادیو گوشه کنار که فاجعه متروپل را از نزدیک پیگیری می‌کند در توییتر از تیراندازی هوایی نیروی انتظامی در آبادان برای متفرق کردن مردم خبر داد.  به گفته حافظی اینترنت همراه قطع شده و اینترنت خانگی هم همچنان ضعیف است.

نت بلاکز از اختلال در اتصال اینترنت در سراسر ایران خبر داد. این اختلال بر خدمات خطوط ثابت تاثیر زیادی گذاشته است.

حافظی همچنین با انتشار پیام دیگری اعلام کرد که در این فاصله بخش دیگری از برج متروپل فروریخت. این روزنامه‌نگار خوزستانی نوشت تعدادی از کارگران، مردم و نیروهای امدادی زیر آوار ماندند ولی آمار دقیقی از آنها در دسترس نیست.

مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان اعلام کرده که تا صبح روز جمعه پیکر ۲۱ جان باخته از ساختمان متروپل آبادان خارج شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیاوش

    درود . شعار های به اندازه کافی رادیکال نیست . در مقابل وحوش اسلام باید رادیکال اندیشید ، رادیکال گفت ، رادیکال عمل کرد . رادیکال یعنی همه ی انچه را که هست و نباید باشد و انچه را که نیست و باید باشد نشانه رفت و درهم کوفت . وقتی می گوییم ، نابود با د حزب الله از تهران تا لبنان یعنی خط باطل به اندیشه حزب اللهی گری زده ایم . نابود باد حکومت اسلام با تمام صورت هایش . از اسلام رحمانی و مامانی تا نسخه قاصم الجبارین که ما مردم کم دان و نا اگاه به تاریخ مان گرفتار انیم .و این گرفتاری تنها در نبود سنت نقد رادیکال یا بهتر نقد بی رحمانه است نقد دین ، سنت ، فرهنگ و هنر و تمام انچه را که ما را از سکه و صورت انداخته . .