ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولیانوف: موضوع ایران به احتمال زیاد هشتم ژوئن در شورای حکام بررسی خواهد شد

روسیه می‌گوید موضوع ایران که پیش‌تر گفته شده بود روز دوشنبه ششم ژوئن در شورای حکام بررسی می‌شود، به اواخر هفته موکول خواهد شد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به اینکه گفته شده بود موضوع ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه با آغاز دور جدید نشست شورا بررسی خواهد شد، نوشت: «در واقع مساله ایران توسط شورای حکام آژانس، به احتمال زیاد روز چهارشنبه بررسی خواهد شد.»

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه گذشته گزارش داده بود که آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به نشست هفته بعد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند که از ایران می‌خواهد به سوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه محل توضیح دهد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در پیش‌نویس این قطعنامه که رویترز آن را رویت کرده، آمده است که شورای حکام «از ایران می‌خواهد فورا برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام کرده و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل مسائل باقی‌مانده عمل کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا گزارش داده که ایران همچنان به سوالات درباره منشاء ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای اعلام‌نشده پاسخ نداده است.

در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین آمده که ایران همچنان نتوانسته توضیحاتی با اعتبار فنی درباره یافته‌ها در این سایت‌های هسته‌ای ارائه دهد.

همچنین در گزارش فصلی جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که رویترز آن را هم مشاهده کرده، آمده که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با رشد تقریبی ۹,۹ کیلوگرم به میزان ۴۳,۱ کیلوگرم رسیده است.

طبق گزارش‌ها، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۸ برابر حدود تعیین‌شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ رسیده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود درباره گزارش آژانس گفت:‌ «متأسفانه این گزارش بازتاب‌دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد به صورت مکتوب ایران پاسخ‌هایی را به آژانس ارائه کرد و چند دور نشست‌های مفصل به صورت حضوری برگزار شد که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد.»

خطیب‌زاده این گزارش را همان گزارشی خواند که گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس ارائه کرده و گفت:‌ «به نظر می‌رسد که شتابزدگی در این جمع‌بندی وجود دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش گروسی را «غیرمنصفانه و نامتوازن» خوانده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، درباره تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره ایران گفته است: «ما در چند روز اخیر در این باره صحبت کرده‌ایم اما نگرانی بسیار جدی ما این است که ایران نتوانسته است به طور باورپذیری به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده احتمالی‌اش پاسخ دهد. و ما هم‌زمان با دنبال کردن تحقیقات توسط آژانس درباره مسائل پادمانی در ایران، به همکاری نزدیک با آژانس، با مدیر کل، همچنین با متحدان و شرکایمان در شورای حکام ادامه می‌دهیم.»

پرایس گفته آمریکا در حال رایزنی دقیق درباره گزارش‌های اخیر مدیرکل آژانس است و تایید می‌کند که می‌خواهد برای قطعنامه‌ای متمرکز بر ضرورت همکاری کامل ایران با آژانس به انگلیس، فرانسه و آلمان ملحق شود.

او گفته ایران باید بدون تاخیر بیشتر، کاملا به تعهدات قانونی الزام‌آورش تحت معاهده ان‌پی‌تی و جدا از این، بر توافق جامعه پادمانی‌اش با آژانس پایبند باشد و آژانس و مدیر کل آن در انجام دادن مسئولیت‌هایش در زمینه راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران، از حمایت کامل آمریکا برخوردار است.

خطیب‌زاده نیز در واکنش به تهیه پیش نویس این قطعنامه‌ در توییترش نوشت: «رژیم اسراییل، به عنوان دشمن شماره یک برجام، نفی‌کننده ان‌پی‌تی و تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه و شمال آفریقاست. ما این را می‌دانیم. جهان هم می‌داند. زمان آن است که سه کشور اروپایی و آمریکا از به خواب زدن تعمدی خود دست بردارند. آن‌ها یا می‌توانند گزینه دیپلماسی را دنبال کنند و یا در جهت مخالف اقدام کنند. ما برای هر دو  آماده‌ایم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.