ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر عراق: نسبت به موفقیت گفت‌وگو‌های عربستان و ایران خوش‌بینم

عربستان و ایران در عرصه‌های گوناگون با هم در نزاع و رقابت‌اند. بغداد ماه‌ها است که تلاش می‌کند میانجی موثری باشد و دو کشور را به نقطه‌ توازن و تعامل برساند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، روز سه‌شنبه ۷ ژوئن/ ۱۷ خرداد گفت که کشورش از گفت‌وگو بین پنج کشور از جمله عربستان سعودی و ایران حمایت می‌کند.

وی نامی از دیگر کشورها نبرد، اما تأیید کرد که مذاکرات در عراق انجام می‌شود.

وی در مورد گفت‌وگوهای عربستان و ایران اعلام کرد که پیشرفت «خوبی» داشته است و انتظار «خبرهای خوب» را در آینده دارد.

چندین دور گفت‌وگوی امنیتی میان ایران و عربستان با میانجیگری بغداد برگزار شده است. این گفت‌وگوها در طول بیش از یک سال گذشته در جریان بوده است و طرفین اعلام کرده‌اند که مصمم به کاهش تنش و حل اختلافاتشان در منطقه هستند.

موضوع یمن و لبنان در قلب اختلافات ایران و عربستان قرار دارد. جنگ نیابتی این دو کشور در یمن از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. برقراری آتش‌بس‌ دوماهه در یمن از ابتدای ماه رمضان و تمدید آن در هفته گذشته شاید نخستین نشانه از پیشرفت گفت‌وگوهای عربستان و ایران در بغداد باشد.

عربستان از دولت در تبعید یمن حمایت می‌کند و ایران نیز حامی حوثی‌ها است. در نتیجه جنگ چندین ساله در این کشور بیش از ۱۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند و بنا به گزارش سازمان ملل، یمن در گرداب بزرگترین بحران انسانی موجود در جهان افتاده است.

در لبنان نیز ایران و عربستان یک جنگ نیابتی از نوع دیگر را دنبال می‌کنند. سال‌ها است که حزب‌الله و دیگر احزاب مسیحی نزدیک به ایران در مقابل احزاب سنی و مسیحیان نزدیک به عربستان صف‌آرایی کرده‌اند. این رویارویی لبنان را به ورطه بزرگترین بحران اقتصادی تاریخ معاصرش انداخته است. ارزش پول ملی لبنان در یک سال گذشته بیش از ۹۰ درصد افت کرده است و بنا به گزارش سازمان ملل ۸۰ درصد از جمعیت کشور به فقر مطلق گرفتار شده‌اند.

با وجود این بغداد تلاش می‌کند تا این دو رقیب متخاصم را در بغداد به توافق برساند. عراق نیز نگران است که دشمنی عربستان و ایران، به بحرانی دامنه‌دار و بزرگ برای کشورش منجر شود.

شاید به همین دلیل بود که نخست‌وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه گفت: «عراق تا حد زیادی در کاهش تنش در منطقه موفق بوده است و این بسیار مهم است.»

کاظمی افزود: «عراق یک کشور مهم در منطقه است و بنابراین می‌تواند نقش بسیار مثبتی ایفا کند.»

وی سفر وزیران خارجه مصر و اردن به عراق در روزهای اخیر را دلیلی بر نقش مهم کشورش عنوان کرد.

کاظمی در مورد برنامه‌های محیط‌زیستی کشورش هم گفت که عراق بخشی از طرح سبز خاورمیانه عربستان سعودی است و ۶۰ میلیارد درخت خواهد کاشت.

او ادامه داد که عرربستان از عراق در کاشت این درختان در تلاش برای مبارزه با بیابان زایی و بحران آب و آب و هوا حمایت کرده است ولی این طرح به دلیل بحران‌های امنیتی در عراق هنوز به درستی به اجرا درنیامده است.

خشکسالی و سدسازی ترکیه در بالادست دو رود بزرگ دجله و فرات در عراق سبب خشک شدن تالاب‌ها و شکل‌گیری کانون‌های گرد و غبار در این کشور شده است.  

در صحنه سیاست داخلی، نخست‌وزیر عراق گفت که برخی احزاب، که او نامی از آنها نبرد، مانع کار دولت او شده‌اند تا شکست خورده تلقی شود.

پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در اکتبر سال گذشته و تغییر نسبت نیروهای پارلمان به ضرر نیروهای نیابتی وابسه به ایران، عرصه سیاست داخلی در عراق به بن‌بست کشیده شده است. مقتدی‌ صدر که رهبری ائتلاف غالب شیعیان در پارلمان را برعهده دارد هنوز نتوانسته بر سر ترکیب دولت آینده با دیگر رقبای پارلمانی به توافق برسد. ائتلاف نیروهای نزدیک به حشد‌الشعبی و سنی‌های نزدیک به سپاه قدس در پارلمان عراق به عنوان عامل ناکامی کنونی شناخته می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.