ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بهشید نجفی، زن برگزیده سال ۲۰۲۲ در شهر کلن

بهشید نجفی از بین ۱۷ زن مبارز و شایسته شهر کلن به عنوان نفر اول برای دریافت جایره الزه فالک انتخاب شد.

در شبی بهاری و به یاد ماندنی در ۳۱ ماه مِه، در شهرداری قدیمی و زیبای شهر کلن، جایزه زن اول سال ۲۰۲۲ شهر کلن «الزه فالک»، Else-Falk توسط شهردار کلن، هنریت رکر در حضور بیش از ۲۵۰ مدعو شهر کلن، به بهشید نجفی اهدا شد. او دومین زنی است که جایزه پنج هزار یورویی «الزه فالک*» شهر کلن را دریافت می‌کند. شهردار کلن در سخنانش گفت:

«بهشید نجفی این جایزه را به خاطر تعهد بی نظیرش به حقوق زنان و مبارزه ‌ش علیه تبعیض جنسیتی و نژاد پرستی دریافت می‌کند و نام افتخار آفرین او در دفترطلایی شهرداری کلن ثبت می شود.»

شهردار همچنین اضافه کرد:

«در تاریخ دو هزار ساله شهر ما همواره زنان قوی و شجاعی وجود داشته‌اند. بهشید نجفی از بین ۱۷ زن مبارز و شایسته شهر کلن به عنوان نفر اول برگزیده شد.»

شهردار کلن گفت: «این جایزه به بهشید نجفی، به خاطر تعهداتش در مبارزه برای برابری حقوق زن و مرد و مبارزه‌اش علیه سکسیسم و نژادپرستی تعلق گرفته. مسیری که او برای زندگی برگزیده او را نه تنها الگویی برای ما، بلکه فراتر از محدوده شهر ما قرار می‌دهد. من به خاطر همه این‌ها از شما متشکرم.»

بهشید در سخنرانی‌اش ضمن تاکید بر مبارزات زنان از جمله زنان مهاجر علیه خشونت و نژادپرستی علیه تبعیض جنسیتی، جایزه‌اش را به انجمن‌های غیر دولتی زنان «لی لا کلن« (LILA IN KÖLN)  که از ۱۱ انجمن غیر دولتی زنان تشکیل شده تقدیم کرد.

پس از اهدای جایزه به او و سخنان شهردار کلن، همه تماشاگران به احترام او چند بار برخاستند و با کف زدن‌های ممتد او را تشویق کردند. بهشید گفت: «این تشویق‌ها به من می‌گوید برای تحقق این آرزوها، باید بیشتر از گذشته تلاش و مبارزه کنم.»

برخی از تماشاچیان ایرانی اشک شوق بر چشم داشتند و دختری در کنارم از نسل دومی‌های شهر کلن که شاید حتی خاطری از ایران ندارد، با افتخار به پا خواسته بود و با شوق  برای او کف می‌زد. من با غرور و افتخار به این صحنه پر شکوه نگاه می‌کردم و به زنان برجسته و و شایسته ایرانی دور و برم در شهر کلن فکر می‌کردم؛ به ده‌ها زنی که چون بهشید در ایران فعال بودند، تقریبا همزمان با او مجبور به ترک وطن شدند. هر یک این زنان در این شهر یا سراسر دنیا چهره برجسته و شایسته شهر یا کشورشان محسوب می‌شوند و هر یک در نوع خود در خور تحسین و تشویق هستند.

بهشید نجفی متولد اصفهان است و در همان شهر از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد. بعد از آن در دانشگاه تهران در رشته علوم سیاسی تحصیل کرد. در سال ۱۳۵۷ دوران کارشناسی را به پایان رساند. او کارشناسی ارشد خود را در تعلیم و تربیت از ایالت کالیفرنیا در آمریکا گرفت. به ایران بازگشت و از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۳ برای عدالت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در ایران کار کرد. بعد از انقلاب در سال ۱۹۸۴ چون بسیاری از ایرانیان مجبور به ترک وطن شد. ابتدا به باکو آذربایجان سپس به آلمان فرار کرد. او در آلمان تحصیلش را تا سطح دکتری ادامه داد از آن زمان تا کنون در شهر کلن زندگی کرده و دو پسر بزرگ دارد.

او در سال ۱۹۹۳ «آگیسرا» را که یک نهاد غیر دولتی و مرکزی برای اطلاعات و مشاوره برای زنان مهاجر و پناهنده در شهر کلن است تاسیس و به ساخت آن کمک کرد. بهشید سال گذشته بازنشسته شد، اما همچنان در اگیسرا و نهاد غیر دولتی دیگر به عنوان داوطلب کار می‌کند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

بهشید نجفی بیش از ۳۰ سال است که فعالانه برای حقوق بشر زنان مهاجر و زنان پناهنده با ساختارهای اجتماعی جنسیتی، نژادپرستانه و دیگر ساختارهای اجتماعی تبعیض آمیز در آلمان مبارزه می‌کند. او خواستار حقوق برابر برای همه مردم، با وجود تفاوت‌هایشان است و آرزو دارد روزی در جامعه‌ای بدون تبعیض زندگی کند و برای رسیدن به این موضوع حتی در بازنشستگی برای ان تلاش می‌کند. بهشید نجفی اعتقاد راسخ دارد که تغییر اجتماعی تنها از طریق تداوم مبارزات به وجود می‌آید و در یک جامعه دموکراتیک، مبارزات در طول سال‌ها ثمره داده است.

او می‌گوید: «در یک جامعه دیکتاتوری افرادی که می‌جنگند، مورد آزار و اذیت تحت پیگرد قرار می‌گیرند یا اعدام و مجبور به ترک وطن می شوند. بنابراین کار مهمی است که دموکراسی را از طریق مبارزه مداوم برای پیشرفت زنده نگه داریم. باید در نظر داشت که ظلم و خشونت جهانی است، بنابراین این مبارزات باید در سطح بین المللی تداوم یابند.»

مراسم تقدیر از بهشید نجفی با موسیقی به پایان رسید و خواننده نامی و خوش صدای شهر کلن، مریم آخوندی با دو آهنگ پر خاطره و زیبا، آن را پر شور‌تر کرد.

پانویس:

*اپونیم الزه فالک یهودی بود. او بنیان گذار و حامی انجمن‌های زنان و و انجمن‌های رفاه در شهر کلن در جمهوری وایمار بود. فالک طرفدار حق رای زنان بود و اولین کتابخانه عمومی برای نابینایان را در شهر کلن تأسیس کرد. او همچین خزانه دار انجمن ملی زنان کلن و رئیس کارگروه انجمن‌های شهر راینلند و وستفالن بود. در  ۲۲ مارس ۱۹۳۳، الزه  فالک به دلیل محرومیت‌های نژادپرستانه رژیم نازی مجبور به استعفا از تمام دفاتر شد و در سال ۱۹۳۸ به همراه خانواده اش کشور را ترک کرد. جایزه فالک برای به پیشرفت زنان و دختران، برای رسیدن به برابری جنسیتی زنان و مردان در شهر  کلن ایجاد شده است و هر دو سال یک بار اهدا می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.