ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاهی در یونان حکم توقیف محموله نفت ایران به نفع آمریکا را لغو کرد

تنش در روابط ایران و یونان ممکن است با حکم دادگاه تجدیدنظر درباره رفع توقیف از نفتکش حامل نفت ایران کمرنگ شود. اقدام متقابل ایران در روزهای آینده به احتمال زیاد آزاد کردن دو نفتکش یونانی است که در مقابل اقدام گارد ساحلی یونان، توقیف کرده‌اند.

سه منبع آگاه در دستگاه قضایی یونان به رویترز خبر داده‌اند که روز چهارشنبه ۱۸ خرداد/۸ ژوئن دادگاهی در این کشور حکم قضایی قبلی را که به ایالات متحده اجازه مصادره بخشی از محموله نفت ایران در یک نفتکش با پرچم ایران در سواحل یونان را می‌داد، لغو کرد.

گارد ساحلی یونان در ماه گذشته میلادی یک نفتکش اصالتاً روسی به نام پگاس که بعدتر به لانا تغییر نام داد را در سواحل این کشور متوقف کرد. این نفتکش حامل بیش از ۱۰۰ هزار تن نفت ایران بود. مقام‌های دریانوردی در ایران همان روز اعلام کردند که این کشتی به دلیل نقص فنی درخواست کمک کرده بود و اقدام به توقیف آن اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی دریانوردی است. یونان در همان روز اعلام کرد که بر اساس حکم دادگاهی در این کشور محموله نفت این کشتی را به آمریکا تحویل خواهد داد و گزارش شد که بخشی از این نفت هم به کشتی ثالث منتقل شده است.

این رویداد با واکنش فوری و تند مقام‌های تهران مواجه شد. چند روز بعد نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس دو نفتکش یونانی را توقیف کردند. دلیل توقیف، نقض مقررارت و ایجاد آلودگی محیط‌ زیستی اعلام شد هرچند برای همه روشن بود که این پاسخ تند ایران به ماجراهایی است که در سواحل یونان رخ داده است.

یونان در پاسخ به این اقدام ایران، آن را دزدی دریایی خواند. تعبیر دزدی دریایی در هفته‌های گذشته در روایت هر دو طرف ماجرا به دیگری نسبت داده شده است. رهبر جمهوری اسلامی نیز در سخنرانی روز شنبه ۱۴ خرداد تعارفات دیپلماتیک در مورد توقیف نفتکش‌های یونانی به دلیل آلودگی محیط‌ زیستی را کنار گذاشت و گفت:

«نفت ایران را در سواحل یونان دزدی می‌کنند. بعد دلاوران از جان گذشته جمهوری اسلامی جبران می‌کنند و کشتی نفتی دشمن را ضبط می‌کنند. در تبلیغات سراسری فراگیر و امپراتوری رسانه‌ای، ایران را متهم می‌کنند به دزدی.»

اما در روزهای بعد احمد نادری، سفیر ایران در یونان از تلاش سفارتخانه جمهوری اسلامی برای مذاکره با طرف یونانی و حل مشکل پیش آمده خبر داد. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران نیز روز ۱۶ خرداد اعلام کرد که به سفیر ایران اجازه داده شده از نفتکش توقیفی بازدید کند.

خبرگزاری رویترز هم در گزارشش نوشته است که ایران علاوه بر اقدامات متقابلی که در خلیج فارس انجام داد، درخواست حقوقی برای تجدیدنظر و لغو حکم دادگاه یونان در مورد توقیف نفتکش را هم پیش برده بود.

حال به نظر می‌رسد یونان با درخواست حقوقی ایران برای لغو حکم اولیه موافقت کرده و در دادگاه تجدیدنظر به نفع ایران حکم داده است.

نادری هم روز پنج‌شنبه در حساب توییتر خود صدور حکم تجدیدنظر در دادگاه را تأیید کرد و نوشت که تلاش‌‌ها برای اجرای این حکم در جریان است.

هنوز مشخص نیست که آیا دولت‌های ایالات متحده یا یونان به این حکم اعتراض خواهند کرد یا نه. با این وجود همچنان میزان نفتی که از این نفتکش به کشتی ثالث منتقل شده است محل اختلاف باقی خواهد ماند. هنوز درباره میزان نفتی که بر اساس حکم دادگاه نخست از نفتکش خارج شده است اطلاعی در دست نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Admin

    باید از یونان خسارت نفتی که آمریکا برده رو بگیرن که دیگه هیچکس با طناب آمریکا تو چاه نره