ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوکراین: روسیه پناهگاه غیرنظامیان در سیورودونِتسک را هدف قرار داده است

یک مقام اوکراینی گفت نیروهای روسی وارد شهر سیورودونتسک در شرق اوکراین شدند و کارخانه شیمیایی را که صدها غیرنظامی به آن پناه برده‌اند، مورد حمله قرار داده‌اند. صحنه‌هایی مشابه آن‌چه ماه گذشته در ماریوپل رخ داد. گفته می‌شود که ارتباط با شهر سیورودونتسک تقریباً قطع شده است.

اوکراین به‌شکل فزاینده‌ای برای دریافت سلاح‌های بیشتر از کشورهای غربی درخواست کمک می‌کند تا بتواند از شهر سیورودونتسک دفاع کند، شهری که به‌گفته کی‌یف تصرف آن می‌تواند سرنوشت نبرد برای کنترل منطقه شرقی دونباس و آینده جنگ را تعیین کند.

در گزارشی که اوکراینی‌ها آن را تأیید نکرده‌اند، یک جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه گفت آخرین پل به داخل شهر سیورودونتسک روز گذشته، یکشنبه ۲۲ خرداد / ۱۲ ژوئن تخریب شد و عملاً مدافعان اوکراینی در داخل شهر محاصره شدند.

خبرگزاری ریا نووستی روسیه به نقل از ادوارد باسورین، سخنگوی جدایی‌طلبان طرفدار روسیه نوشت:

«آن‌ها (اوکراینی‌ها) دو راه دارند: یا از سربازان همکار خود پیروی کنند و تسلیم شوند یا بمیرند. چاره دیگری ندارند.»

سرهی گایدی، فرماندار اوکراینی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین که شامل سیورودونتسک نیز می‌شود، عصر یکشنبه گفت پس از تخریب یک پل دیگر در اوایل روز، آخرین گذرگاه بر روی رودخانه سیورسکی دونتس همچنان پابرجاست. او گفت:

«پل سوم همچنان بر قرار است. اما وضعیت آن تهدیدکننده است: نیمه‌ویران شده و تردد کامیون‌ها بر روی آن غیرممکن است.»

سرهی گایدی امروز دوشنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن گفت درگیری در شهر همچنان جریان دارد و نیروهای اوکراینی ساختمان به ساختمان از شهر دفاع می‌کنند. او در شبکه‌های اجتماعی نوشت:

«نبردها آن‌قدر شدید است که جنگ نه تنها برای فتح یک خیابان، بلکه برای تصرف یک ساختمان هم می‌تواند روزها ادامه داشته باشد.»

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز روز دوشنبه در فیس‌بوک اعلام کرد که نیروهای اوکراینی از مرکز شهر عقب رانده شده‌اند.

گایدی همچنین افزود توپخانه روسیه کارخانه شیمیایی آزوت را که صدها غیرنظامی در آن‌جا پناه گرفته بودند، زیر آتش گرفت.

ماه گذشته پیش از آن‌که ماریوپل به دست روسیه بیفتد، صدها غیرنظامی و سرباز اوکراینی که به‌شدت زخمی شده بودند هفته‌ها در کارخانه فولاد آزوفستال گرفتار شده بودند. مقام‌های اوکراینی می‌گویند به‌دلیل وجود جسدهای مدفون‌شده در زیر آوار ساختمان‌های مسکونی ویران‌شده، بیماری وبا در حال گسترش در میان ساکنان باقی‌مانده در شهر است.

گایدی ضمن تخمین این‌که نیروهای روسی اکنون حدود ۷۰ درصد سیورودونِتسک را تحت کنترل دارند، گفت در یکی از خونین‌ترین حملات از آغاز تهاجم روسیه، «محله به محله» سیورودونتسک ویران می‌شود. او روز دوشنبه گفت:

«روس‌ها به یورش به شهر ادامه می‌دهند و از برتری قابل توجهی در توپخانه برخوردارند و تا حدودی سربازان اوکراینی را عقب رانده‌اند.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین روز یکشنبه در سخنرانی شبانه خود گفت روسیه در تلاش است تا ذخایر نظامی خود را به دونباس سرازیر کند. او گفت:

«درگیری شدید در آن‌جا به‌معنای واقعی کلمه برای هر یک متر ادامه دارد.»

زلنسکی گفت حملاتی که منجر به مرگ کودکان شد، تصویری ماندگار از روسیه به جهانیان نشان داد و نه تصویری که مسکو می‌کوشد از خود ارائه دهد.

او در اشاره‌ای آشکار به اظهارات هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مقایسه لشکرکشی مسکو با تسخیر سرزمین‌ها توسط امپراتور روسیه در قرن هجدهم، گفت:

«نه پتر کبیر، نه لئو تولستوی، بلکه این کودکان‌اند که در حملات روسیه مجروح و کشته‌ می‌شوند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی‌ای در مسکو به مناسبت سی‌صدوپنجاهمین سالگرد تولد پتر کبیر، تزار روسیه، شباهت‌هایی را بین تلاش‌های تاریخی او برای بازگرداندن آن‌چه سرزمین‌های روسیه می‌خواند و اقدامات خود ترسیم کرد. او از جنگ پتر کبیر با سوئد در قرن هجدهم و تسخیر سواحل بالتیک حرف زد و گفت:

«پتر کبیر ۲۱ سال جنگ در شمال را رهبری کرد. نه با این هدف که سرزمین جدیدی را فتح کند بلکه در حال تصرف بخش‌هایی از خود روسیه بود.»

رومن ولاسنکو، رئیس اداری منطقه سیورودونتسک، به تلویزیون محلی گفت در آخرین بخش از قلمرو اوکراینی باقی‌مانده در منطقه لوهانسک، نیروهای اوکراینی و روسی هر دو متحمل تلفات سنگینی شده‌اند. او با بیان این‌که سیورودونتسک به‌مدت یک ماه بدون ارتباطات و خدمات عادی بوده است، گفت «فرزندان ما ادامه می‌دهند اما شرایط دشوار است».

گایدی گفت گلوله‌های روسیه سه بار به منطقه کارخانه شیمیایی آزوت اصابت کرده‌اند. او افزود:

«حدود ۵۰۰ غیرنظامی در محوطه کارخانه آزوت در سیورودونتسک به‌سر می‌برند که ۴۰ نفر از آن‌ها کودک هستند. ارتش اوکراین گاهی موفق می‌شود فردی را از آن‌جا خارج کند.»

گایدای افزود پل باقی‌مانده خارج از شهر به سمت غرب آسیب‌پذیر است. او با اشاره به عدم توافق بر سر آتش‌بس و ایجاد گذرگاه‌های تخلیه غیرنظامیان، گفت:

«اگر در پی گلوله‌باران جدید پل فرو بریزد، ارتباط شهر واقعاً قطع خواهد شد و هیچ راهی برای خروج از سیورودونتسک با خودرو وجود نخواهد داشت.»

او همچنین به لیسیچانسک شهر همسایه در آن سوی رودخانه سیورسکی دونتس اشاره کرد و گفت این شهر نیز توسط نیروهای روسی گلوله‌باران می‌شود و یک کودک شش ساله در آن‌جا کشته شده است.

در پوکروفسک، واقع در جنوب غربی سیورودونتسک، روز شنبه زنان، کودکان و افراد مسن که برخی از آن‌ها با ویلچر بودند، سوار بر تنها قطاری شدند که غیرنظامیان را از منطقه درگیری به مناطق نسبتاً امن در دوردست لویو، نزدیک مرز لهستان منتقل کرد.

روز یکشنبه، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که ژنرال والری زالوژنی، رئیس این ستاد، با ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا صحبت کرده و بار دیگر درخواست سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین بیشتری کرده است.

مسکو از ایالات متحده و سایر کشورهای غربی به‌دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد کرده و تهدید کرده است که در صورت تأمین موشک‌های دوربرد برای این کشور به اهداف جدیدی حمله خواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.