ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوئد برای تأیید درخواست عضویت در ناتو خواسته‌‌‌های ترکیه را پذیرفت

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که سوئد گام‌های مهمی برای برآورده کردن درخواست‌های ترکیه برای تأیید درخواست عضویت استکهلم در ناتو برداشته است. قطع حمایت سیاسی» از حزب کارگران کردستان و صدور سلاح به ترکیه از خواسته‌های آنکاراست.

در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد ۱۵ مه/‌ ۲۵ اردیبهشت رسماً‌ درخواست خود برای عضویت در ناتو را ارائه دادند. ۳۰ کشور عضو ناتو می‌بایست با عضویت این دو کشور موافقت کنند. ترکیه اما با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالفت کرده است. عضویت این دو کشور در ناتو، مهم‌ترین پیامد ژئوپلیتیکی جنگ اوکراین است و ممکن است نقشه امنیتی اروپا را تغییر دهد.

 دولت ترکیه از سوئد و فنلاند درخواست کرده قبل از پیوستن به ناتو، رسماً و با صراحت حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و سایر گروه‌های وابسته به این حزب را محکوم کنند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه دوشنبه ۲۳ مه گفت آنکارا از سوئد و فنلاند درخواست کرده که محدودیت‌های تجاری که علیه ترکیه وضع کرده‌اند را لغو کنند. منظور چاووش‌اوغلو از «محدودیت‌های تجاری»، محدودیت صدور تسلیحات نظامی است.    

ینس استولتنبرگ شامگاه دوشنبه ۱۴ ژوئن/۲۴ خرداد در یک نشست خبری در استکهلم گفت:

«سوئد از قبل قصد داشته قوانین ضد تروریسم خود را تغییر دهد. علاوه بر آن سوئد تضمین خواهد کرد که چارچوب قانونی صدور تسلیحات را با توجه به وضعیتی که بعد از پیوستن به ناتو خواهد داشت با در نظر گرفتن تعهدات جدید خود به متحدانش در پیمان آتلانتیک شمالی را تغییر دهد.»

استولتنبرگ در ادامه افزود:

«این دو گام مهم برای رفع نگرانی‌هایی است که ترکیه مطرح کرده.»

ترکیه پیش از این درخواست‌هایش از فنلاند و سوئد را به شکل فهرستی از «ضمانت‌های ملموس» به این کشورها ارائه داده بود: «قطع حمایت سیاسی از تروریسم»، «حذف منبع تأمین مالی تروریسم» و «قطع حمایت تسلیحاتی» سوئد از پ.ک.ک و کردهای شمال سوریه. ظاهراً اکنون این درخواست‌ها برآورده شده است.

ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد گفت آن کشور نگرانی‌های ترکیه را بسیار جدی می‌گیرد و به همراه فنلاند برای یافتن راه‌ حل به گفت‌وگو با ترکیه ادامه می‌دهد.

اندرسون طی نشست خبری مشترک با ینس استولتنبرگ گفت:

«نگرانی‌های ترکیه را جدی می‌گیریم و به همراه فنلاند برای یافتن راه‌ حل به گفت‌وگو با ترکیه ادامه می‌دهیم. چیزهای زیادی برای ارائه به ناتو و کشورهای عضو آن داریم. سوئد و فنلاند در امنیت کشورهای ناتو از جمله ترکیه سهم خواهند داشت.»

دولت ترکیه می‌گوید از سال ۲۰۱۷ درخواست استرداد جنگجویان کرد و طرفداران آن‌ها را به دولت سوئد تسلیم کرده اما پاسخ مثبتی از استکهلم دریافت نکرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.