ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استعفای وزیر کار پذیرفته شد

پس از مدت‌ها گمانه‌زنی‌، حجت‌الله عبدالملکی، وزیر کار جمهوری اسلامی در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی به‌طور رسمی استعفای خود را اعلام کرد و استعفای او پذیرفته شد. افزایش اعتراض‌های کارگری و تجمع‌های سراسری بازنشستگان از دلایل این استعفا عنوان می‌شوند.

در حالی‌که از دو ماه پیش زمزمه استعفای حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی شنیده می‌شد، او سرانجام در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم استعفای خود را تقدیم کرد.

عبدالملکی در این نامه تنها دلیل استعفای خود را «به‌منظور افزایش هماهنگی دولت» اعلام کرده و تأکید کرده که همچنان «خود را سرباز کوچک نظام اسلامی» می‌داند.

در پی انتشار این نامه، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد استعفای وزیر کار را تأیید کرد و گفت روز گذشته استعفای عبدالملکی مورد پذیرش رئیسی قرار گرفت.

به‌گفته سخنگوی دولت، محمدهادی زاهدی وفا به‌عنوان سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشغول به کار خواهد شد.

بهادری جهرمی افزود حجت‌الله عبدالملکی دومین بار بود که استعفا می‌داد و همکاری او با دولت ادامه خواهد داشت و به‌عنوان «مشاور رئیس جمهوری» فعالیت خواهد کرد.

استعفای عبدالملکی در حالی صورت می‌گیرد که تنها یک سال از عمر دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد و این نخستین تغییر در ترکیب کابینه اوست.

گسترش اعتراض‌های کارگری و تجمع‌های سراسری بازنشستگان به‌ویژه در روزهای اخیر از عوامل استعفای او به‌شمار می‌روند. افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان در مقابل سیر صعودی و کم‌سابقه تورم و گرانی و همچنین کاهش ۱۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران شاغل و بازنشسته، انتقادهایی را علیه وزیر کار برانگیخت و بازنشستگان نیز در اعتراض‌های خود خواهان استعفای او شده بودند.

در فروردین‌ماه سال جاری نیز جمعی از کارکنان وزارت کار در محوطه این وزارتخانه تجمع کردند و ضمن اعتراض به وضعیت معیشتی خود، به حذف اضافه‌کاری، لغو مزایا و کاهش دستمزدها اعتراض کردند. انتصابات جدید وزیر کار نیز از جمله مورد اعتراض کارکنان وزارت کار قرار گرفت. آن‌ها می‌گفتند حجت‌الله عبدالملکی از کمیته امداد مدیرانی به وزارت کار می‌آورد که «نیروی تخصصی» نیستند. برخورد با کارکنان معترض وزارت کار اخراج و احضار بود.

عملکرد حجت‌الله عبدالملکی صدای نمایندگان اصولگرای مجلس را هم درآورد. او زمانی که کار خود را در دولت سیزدهم آغاز کرد وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال را داد اما با توجه به وضعیت نابه‌سامان اقتصادی چنین وعده‌هایی غیرواقعی بودند و در حد حرف باقی ماندند.

فشارهای اجتماعی علیه وزیر کار احتمالاً موجب شده‌ است که دولت او را قربانی کند تا بتواند تا حدی این فشارها را کاهش دهد.

تسلط بر سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) یکی از مواردی است که در دولت‌های گذشته هدف هر وزیر کاری قرار داشته و مناقشه‌انگیز نیز بوده است. حجت‌الله عبدالملکی نیز به‌دلیل کم‌تجربه بودن نتوانست به چنین هدفی دست یابد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • س

    اون شریعتمداری بی شرف وزیر کار روحانی که کشور را به گند کشید و الان دارند گندکاری اون و روحانی را تمیز می کنند. چرا به اون چیزی نمی گفتید؟