ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گسترش دامنه طرح جدید حجاب اجباری از ادارات دولتی به بازار و اصناف

کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرد طرح تازه حکومت ایران برای تشدید حجاب اجباری پس از ادارات دولتی در بازار و اصناف اجرا خواهد شد. پیشتر یک مقام این ستاد، زنان «بدحجاب» کارمند دولت را به اخراج تهدید کرده بود. همزمان یک روزنامه اصولگرا به خشونت گشت ارشاد اعتراض کرد و آن‌را ناموفق و مضر خواند.

در ادامه تلاش‌های همه‌جانبه حکومت ایران برای تشدید فشار حجاب اسلامی اجباری بر زنان، کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اعلام کرد این ستاد پس از اجرای «طرح حجاب و عفاف» در ادارات دولتی قرار است آن‌را در بازار و اصناف اجرا کند.

طرح مذکور، تحت عنوان «طرح جامعه حجاب و عفاف» تدوین و ابلاغ شده است و به گفته محمد صالح هاشمی گلپایگانی دبیر این ستاد، قرار است «بدحجابی» را در ۱۱ عرصه و با رویکرد اجرایی و فرهنگی «کنترل» کند و «عرصه اول آن با ابلاغ شاخص‌های حجاب به ۱۲۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده است».

بر مبنای گزارش خبرگزاری‌ مهر، کاظم صدیقی عصر دوشنبه ۲۳ خرداد جلسه‌ای را با «دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار، نمایندگان، اعضای هیئت امنا و معتمدین اصناف و بازار» برگزار کرد و در این جلسه گفت:

«ستاد طرحی ارائه داد و اول دولت را مکلف کرد تا وضعیت پوشش کارکنانش را سر و سامان بدهد و در همین راستا چندین جلسه با وزرا برگزار و به رئیس جمهور نیز این طرح ارائه شد، ایشان پس از مطالعه، به دستگاه‌ها ابلاغ کردند که براساس آن تمامی دستگاه‌ها باید وضعیت عفاف و حجاب را اصلاح کنند.»

او افزود:

«بعد از ادارات، ما به سراغ یکی دیگر از مهم ترین ارکان جامعه یعنی بازار و اصناف می‌آییم و در این زمینه دست یاری به سمت شما عزیزان دراز می‌کنیم تا ما را در حفظ و زنده نگه داشتن این حکم الهی کمک و یاری کنید.»

ایران از معدود کشورهای جهان است که در قوانین خود حجاب اسلامی را به صورت اجباری بر همه زنان مکلف کرده و با استفاده از خشونت و مجازات آن‌را در مکان‌های عمومی اعمال می‌کند. در ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور هیچ زنی حضور ندارد و جلسات تصمیم‌گیری این چنینی نیز بدون حضور زنان، حتی زنان موافق اعمال خشونت‌آمیز حجاب اجباری برگزار می‌شود.

طبق گزارش‌ها تاکنون دست‌کم «دو قرارگاه ۲۱ تیر و جهاد» برای اجرای طرح تازه حجاب اجباری تشکیل شده است. قرارگاه ۲۱ تیر برای این منظور راه‌اندازی شده تا به گفته مقام‌های ستاد امر به معروف «وضعیت پوشش کارمندان دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی تا روز عفاف و حجاب (۲۱ تیر) اصلاح شود».

محمود الله‌مرادی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان روز شنبه زنان کارمند دولت را به اخراج تهدید و اعلام کرد:

«تمام دستگاه‌های دولتی موظفند تمام افرادی که بی‌حجاب یا بد‌حجاب هستند از مجموعه خود خارج کنند.»

او گفت:

«کارکنان تمامی دستگاه اجرایی باید با حجابی که در چهارچوب قانون مشخص شده است سرکار حاضر گردند و تا ۲۱ تیرماه سال جاری نباید در محیط اداری فردی بی حجاب و یا بدحجاب باشد و در این راستا تاکید بر ترغیب، تشویق و اقناع است.»

آمار دقیقی از زنان شاغل در دستگاه دولت ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ در کشتار ۶۷) وجود ندارد. با این‌حال احتمال می‌رود اجرای طرح حجاب و عفاف امنیت شغلی و سرنوشت کاری زنان زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد. ایران از نظر نرخ مشارکت سیاسی و اقتصادی زنان به‌ویژه در نهادهای دولتی، در زمره بدترین کشورهای جهان قرار دارد و هیچ‌یک از تعهدنامه‌های مرتبط با رفع خشونت و تبعیض علیه زنان را هم امضا نکرده است.

انتقاد روزنامه اصولگرا به خشونت گشت ارشاد

از سوی دیگر، با بالاگرفتن خشونت افسارگسیخته گشت ارشاد علیه زنان و خانواده‌شان در مکان‌های عمومی و انتشار خبر مربوط به شلیک گلوله توسط ماموران گشت ارشاد به یکی از ورزشکاران سابق ایران، روزنامه اصولگرای رسالت از برخورد گشت ارشاد با زنان انتقاد کرد و آن‌را برای «برقراری حجاب یا مقابله با بی‌حجابی» ناموثر دانست. این روزنامه روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد نوشت:

«برخی برخورد‌ها از قبیل گشت ارشاد در سطح جامعه و در موقعیت‌های قدری غیر رسمی جامعه نیز موجبات وهن قانون و فلسفه حجاب و عفاف را فراهم می‌آورد و تنها به‌عنوان ابزاری نمادین در جهت برقراری حجاب یا مقابله با بی‌حجابی خواهد بود که تجربه چندین ساله حکایت از عدم توفیق و تالی‌فاسد‌های متعدد این طرح دارد.»

روزنامه رسالت همچنین به اکتفای حکومت ایران به گشت ارشاد به مثابه «رفع تکلیف» و «اجرای نادرست و کاریکاتوری» آن برای مقابله با بی‌حجابی انتقاد کرد و نوشت:

«قرار نبود گشت ارشاد تنها روش مقابله حاکمیت با این پدیده باشد. گشت ارشاد حکم جراحی را دارد که باید تنها در مواقع لزوم از آن استفاده کرد؛ بگذریم که در اوضاع و احوال کنونی وضع به گونه‌ای شده که گشت ارشاد به کل کارآیی خود را از دست داده است. استمرار برخورد کریه، رفع تکلیفی و خشن گشت ارشادی قانون حجاب را بیشتر به خطر خواهد انداخت.»

این روزنامه برخورد‌های گشت ارشاد را «حاصل قطع شدن رابطه سیاست‌گذار خواهان مقابله با بدحجابی، با مجری سیاست» خواند و نوشت:

«در این حالت فلسفه قانون به فراموشی سپرده می‌شود و تنها جسدی از آن باقی می‌ماند که آن هم به شکلی ناقص عمل می‌کند. گشت ارشاد همچنین گسل‌های جامعه را تعمیق کرده و بین گروه‌های مختلف جامعه تناقض و نفرت ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر گشت ارشاد جز اینکه برای سپاه رسانه‌ای دشمن اسلحه فراهم می‌کند و به او محتوا برساند، فایده جدی دیگری ندارد.»

روزنامه شرق اخیراً گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد یک ماه پیش یکی از ماموران گشت ارشاد به دنبال تذکر در مورد حجاب یک زن، چندین بار به همسر او شلیک کرده است. ماموران لباس شخصی، قاضی پرونده و رییس پلیس امنیت اخلاقی با حضور در بیمارستان، از آنها خواسته بودند که موضوع را مسکوت بگذارند تا از آنها حمایت شود اما در ادامه از پذیرش مسئولیت سرباز زده‌اند. ماموران همچنین فیلم‌های تهیه شده از سوی شاهدان را هم در محل حادثه پاک کرده‌اند.

درگیری ماموران گشت ارشاد با شهروندان به خصوص زنان سابقه طولانی دارد. فیلم‌هایی که از این درگیری‌ها منتشر شده خشونت پلیس را با شهروندان نشان می‌دهد اما به کارگیری سلاح در برخورد گشت ارشاد با مردم، کم‌سابقه است.

انتشار گزارش شلیک به یک شهروند از سوی مامور گشت ارشاد در حالی است که لایحه «قانون به کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری» در دستور کار کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. قرار است پیش‌نویس آن پس از بررسی نهایی در صحن علنی مجلس مطرح شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.