ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک سوم جمعیت سودان در معرض گرسنگی قرار گرفت

بیش از ۳۰ درصد از مردم سودان در حال حاضر به دلیل تنش‌های آبی، تغییرات اقلیمی و افزایش قیمت اقلام اساسی در جهان با بحران غذایی مواجه هستند.

گزارش مشترک برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) و سازمان غذا و کشاورزی حاکی از آن است که ۱۵ میلیون نفر در تمام ۱۸ استان این کشور آفریقای شرقی با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند.

ناامنی غذایی حاد به این صورت تعریف می‌شود که «زمانی که ناتوانی یک فرد در مصرف غذای کافی زندگی یا معیشت او را در معرض خطر فوری قرار دهد».

ادی رو، نماینده برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در سودان گفت:

«تأثیر درگیری‌ها، تنش‌های آبی و تغییرات اقلیمی، بحران‌های اقتصادی و سیاسی، افزایش هزینه‌ها و برداشت اندک محصولات کشاورزی، میلیون‌ها نفر را به عمق گرسنگی و فقر سوق می‌دهد.»

از زمانی که کودتای نظامی اکتبر اقتصاد شکننده سودان را به سمت سقوط آزاد سوق داد، با کمبود نقدینگی، شرایط زندگی در سراسر سودان به سرعت رو به وخامت رفت و تهاجم روسیه به اوکراین نیز به بحران دامن زد.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد هشدار داد اگر سودان از حمایت‌های قوی بین‌المللی برخوردار نشود ناامنی غذایی در میان مردم این کشور «ممکن است به طور چشمگیری به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش یابد و در نهایت منجر به درگیری و آوارگی بیشتر شود».

 در این گزارش آمده است که سطوح بودجه برای تأمین نیازهای بشردوستانه در سودان به حدی نیست که بتوان با گرسنگی در این کشور مقابله کرد. انتظار می‌رود تا سپتامبر سال جاری ۴۰ درصد از جمعیت سودان دچار ناامنی غذایی شود. رو گفت: «ما باید اکنون برای جلوگیری از افزایش سطح گرسنگی و نجات جان افرادی که آسیب دیده‌اند، اقدام کنیم.»

در بیانیه‌ای جداگانه صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و مؤسسه ورلد ویژن هشدار دادند که سه میلیون کودک سودانی زیر پنج سال از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند و حدود ۳۷۵ هزار نفر ممکن است در سال جاری بدون درمان جان خود را از دست بدهند.

کودتای نظامی ۲۵ اکتبر، انتقال سودان به حکومت دموکراتیک را پس از سه دهه سرکوب و انزوای بین‌المللی تحت ریاست عمر البشیر، تحت تأثیر قرار داد. سودان از زمانی که قیام مردمی ارتش را مجبور به برکناری البشیر و دولتش در آوریل ۲۰۱۹ کرد، در مسیری شکننده به سوی دموکراسی قرار گرفته است.

۹۰ درصد مردم یک شهر در دارفور غربی گرسنه‌اند

 نظامیان اعتراضات هفتگی مردم سودان به کودتاچیان را سرکوب کردند. سرکوب‌ها بیش از ۱۰۰ کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت. روز پنجشنبه در اعتراضات مردمی علیه نظامیان در بخش‌هایی از خارطوم و اوم‌درمان، یک معترض به ضرب گلوله کشته شد.

کودتا همچنین دو سال تلاش‌های دولت غیرنظامی سرنگون شده برای بازسازی اقتصاد را با میلیاردها دلار وام و کمک دولت‌های بزرگ غربی و مؤسسات مالی بین‌المللی متوقف کرد. حمایت‌های بین‌المللی پس از کودتا به حالت تعلیق درآمد.

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و مؤسسه ورلد ویژن در گزارش خود به شهر کرینیک در دارفور غربی اشاره می‌کنند. در این شهر درگیری‌های قبیله‌ای در  آوریل سال جاری جان بیش از ۲۰۰ نفر را گرفت. ۹۰ درصد از مردم این شهر با گرسنگی مواجه هستند.

در سال ۲۰۱۱ پس از دهه‌ها جنگ داخلی جنوب نفت‌خیز از سودان جدا شد و بیش از نیمی از درآمدهای عمومی و ۹۵ درصد صادرات از بین رفت. این کشور پس از اینکه در اوایل دهه ۱۹۹۰ در فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا قرار گرفت، از اقتصاد جهانی حذف شد و از حمایت نهادهای جهانی مانند صندوق بین‌المللی پول بی‌بهره ماند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا پس از موافقت دولت انتقالی سودان با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار غرامت به قربانیان حملات شبکه القاعده از فهرست سیاه کشورهای حامی تروریسم خارج کرد و سودان هم عادی‌سازی روابط با اسرائیل را پذیرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.