ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی، اعتصاب در عسلویه و خودکشی یک کارگر در کهگیلویه و بویراحمد

سکوت دولت و بی‌توجهی به خواسته‌های بازنشستگان تامین اجتماعی، آن‌ها را دوباره به خیابان کشاند. همزمان تعدای از کارگران در عسلویه و خرمشهر هم دست از کار کشیدند تا شاید معوقات مزدیشان پرداخت شود.

براساس اطلاعاتی که تاکنون در اختیار رادیو زمانه قرار گرفته است، در روز شنبه ۲۸ خرداد، بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای شوش، شوشتر، اهواز، آبادان، زنجان و بندرعباس مجددا به خیابان آمده‌اند.

معترضان در شعارهایشان دولت ابراهیم رئیسی را نشانه گرفته‌اند. «دولت انقلابی، فقط شعار خالی» شعاری است که شوشتر و بندرعباس سر داده شد. شعارهای دیگر در این اعتراضات هم مشابه اعتراضات پیشین در هفته‌های گذشته بر ناکارآمدی جمهوری اسلامی در حل مشکلات معیشتی مردم و بی‌عدالتی متمرکز بود.

بازنشستگان در اعتراضات اخیر خود که از ۱۶ خرداد آغاز شده است به صورت مستقیم خواستار ابطال مصوبه هیات وزیران درباره حقوق بازنشستگان، و اجرای همسان‌سازی هستند. هیات وزیران ۱۵ خرداد با بیش از دو ماه تأخیر، افزایش حقوق سالیانه بازنشستگان را تصویب کرد که بر اساس آن حقوق مستمری‌بگیرانی که دریافتی بیشتر از حداقل دستمزد را دارند تنها ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

به دنبال اعتراضات بازنشستگان حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سمتش استعفا داد و این وزارتخانه اکنون با سرپرست اداره می‌شود. تغییر در راس وزارت کار اما موجب عقب‌نشینی دولت از تصمیمش در مورد میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نشد و همین موضوع سبب خشم معترضان شده است.

بنا بر اعلام مسئولان کانون‌های بازنشستگی ۸۰ درصد بازنشستگان دریافتی کمتر از خط فقر دارند و ۶۵ درصد آن‌ها حداقل‌بگیرند. با مصوبه هیات دولت دریافتی بازنشستگان حداقل بگیر به ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان افزایش می‌یابد که معادل نصف رقم اعلام شده درآمد خط فقر از سوی رئیس کمیته امداد است.

در رویدادی دیگر و بنا به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز  شنبه ۲۸ خردادماه  جمعی از کارگران شهرداری خرمشهر، در اعتراض به دریافت نکردن حقوق و مطالبات چند ماهه خود، دست به اعتصاب زدند و در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند.

همچنین گزارش شده است که کارگران داربست‌بند فاز‌های ۹ و ۱۰ عسلویه هم دست به اعتصاب زده‌اند.

کارگران پروژه‌ای داربست‌بند شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی خواستار افزایش دستمزد به میزان لیست پیشنهادی خودشان و اجرای نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند. 

اتحادیه آزاد کارگران خبر داده است که کارگران داربست‌بند شاغل در پروژه‌های نفت در تلاشند تا از روز اول تیرماه به یک اعتصاب گسترده‌تر دست بزنند. 

در استان کهگیلویه و بویراحمد هم یک کارگر ساکن شهر لنده به دلیل مشکلات معیشتی خودکشی کرد. هویت این کارگر، لهراسب وحیدی و دارای شش فرزند اعلام شده است. او خود را در منزلش حلق‌آویز کرده است. هرانا نوشت که علت خودکشی این کارگر «مشکلات معیشتی، فقر مالی و مشکل در تامین رهن خانه بوده است».

همزمان با این رویدادها در یزد، نورآباد ممسنی، کوهچنار در نزدیکی کازرون، فسا، لنجان و اصفهان به دلیل مخالفت با تصمیمات مالیاتی دولت دست به اعتراض زدند.

در تهران گزارش شده است که نیروی انتظامی با کسبه معترض در خیایان سعدی و امیرکبیر درگیر شده است.

گزارش‌های اولیه از دستگیری چند نفر در جریان اعتراضات تهران خبر می‌دهد که زمانه نمی‌تواند به صورت مستقل آن را تایید یا رد کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.