ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان روزانه ۱۰ هزار تُن زغال‌سنگ به پاکستان صادر می‌کند

پاکستان در سکوت از طالبان زغال‌سنگ می‌خرد. روزانه دست‌کم ۵۰۰ کامیون با محموله‌هایی با تناژ بالا زغال‌سنگ را از دو معدن در سمنگان و پلخاب به پاکستان می‌برند.

روزنامه «هشت صبح» افغانستان به نقل از منابع محلی گزارش کرده است روزانه حدود ۱۰ هزار تن زغال‌سنگ از معادن این کشور به شمال پاکستان انتقال داده می‌شود.

این منابع که نامشان فاش نشد گفته‌اند روزانه حدود ۵۰۰ کامیون باربری با «با تناژ بالا» زغال‌سنگ استخراج شده از معادن «دره‌صوف بالای سمنگان» و «بلخاب سرپل» را بدون کنترل به پاکستان می‌برند.

به گفته آن‌ها روزانه ۲۱۰ تا ۲۵۰ کامیون از معدن دره صوف سمنگان و ۲۸۰ تا ۳۰۰ کامیون نیز از معدن بلخاب بارگیری می‌شوند و طالبان هر یک تُن زغال‌سنگ را سه هزار و ۲۰۰ افغانی به پاکستان می‌فروشد.

منابع رسمی طالبان پیش از این به صورت رسمی تأیید کرده بودند که از زمان تسلط دوباره این گروه بر افغانستان از نیمه اوت ۲۰۲۱/ شهریور ۱۴۰۰، دو میلیون تن زغال‌سنگ صادر کرده‌اند که بخش بزرگی از آن به مقصد پاکستان بوده است.

احمد ولی حق که به عنوان سخنگوی وزارت مالیه طالبان معرفی شده، نزدیک به یک ماه قبل گفته بود صادرات زغال‌سنگ افزایش یافته چون این گروه راه را برای تاجران هموار کرده است.

این مقام دولت طالبان ادعا کرده بود که مالیات صادرات زغال‌سنگ از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافته است. خبرگزاری رویترز نیز همان زمان به سندی دست یافته بود که افزایش مالیات بر صادرات زغال سنگ را تأیید می‌کرد.

بر اساس اعلام طالبان، درآمد این گروه از عوارض صادارت زغال‌سنگ طی شش ماه ۴۴ میلیون دلار بوده است.

بنابر گفته منابع محلی، طالبان مجوز بهره برداری برخی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی را تمدید نکرده‌اند و به جای آن معادن را به افراد نزدیک و همسو با خود واگذار کرده‌اند.

بنیادگرایان مسلط بر افغانستان پیش از این گفته بودند که از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از منابع معدنی افغانستان دعوت به همکاری کرده‌اند. تا به حال مشخص نیست که کدام شرکت‌ها به دعوت طالبان پاسخ گفته‌اند.

دولت پاکستان نیز تا به حال به صورت رسمی واردات زغال‌سنگ از افغانستان را تأیید نکرده اما آخرین گزارش تجارت خارجی این کشور بیانگر افزایش واردات از افغانستان است به گونه‌ای که تراز تجاری پاکستان و افغانستان برای نخستین بار به سود افغانستان تغییر کرده است.

پاکستان در ۱۱ ماه منتهی به مه ۲۰۲۲ بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار کالا از افغانستان وارد کرد که در مقایسه با یک سال قبل آن ۱۵۰ میلیون دلار افزایش را نشان می‌دهد و در مقابل آن ۷۰۰ میلیون دلار کالا به این کشور صادر کرد که ۲۰۰ میلیون دلار از صادرات یک سال قبل کمتر است.

پاکستان از جمله حامیان طالبان به شمار می‌رود و از جمله دولت‌هایی است که خواستار عادی‌سازی روابط با طالبان و پذیرش این گروه به عنوان حکومت افغانستان در مجامع بین‌المللی است. ایران، عربستان سعودی، قطر، چین، روسیه و امارات متحده عربی نیز از دیگر دولت‌هایی هستند که با طالبان رابطه سیاسی و تجاری دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.