ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر نفت عراق می‌گوید تولید نفت این کشور تا پنج سال آینده حدودا سه برابر می‌شود

وزیر نفت عراق اعلام کرد تولید نفت خام این کشور تا سال ۲۰۲۷ به هشت میلیون بشکه در روز خواهد رسید. بر اساس حکم دادگاه فدرال عراق دولت اقلیم کردستان ملزم به تحویل نفت اقلیم به دولت فدرال این کشور است.

به گزارش رسانه‌های دولتی عراق احسان عبدالجبار، وزیر نفت در ادامه خاطرنشان کرد قرار است تا پنج سال آینده پروژه‌های بزرگی با هدف به حداکثر رساندن تولید نفت خام و صدور آن به بازارهای اروپا اجرایی شود. احسان عبدالجبار گفت:

«عراق برای افزایش توانمندی‌های خود در جهت صدور بیشتر نفت در تلاش هستیم و  پروژه‌های بزرگی برای افزایش تولید در تمامی میدان‌های نفتی کشور داریم.«

وزیر نفت عراق توسعه خط لوله جیهان از شهر کرکوک عراق تا جیهان در سواحل مدیترانه ترکیه را یکی از پروژه‌های زیرساختی وزارت نفت برای افزایش تولید برشمرد.

 دادگاه فدرال عراق در فوریه سال جاری با صدور حکمی، قانون نفت و گاز دولت اقلیم کردستان را مغایر قانون اساسی دانست.

 بر اساس تصمیم دادگاه فدرال عراق، دولت اقلیم کردستان ملزم به تحویل نفت اقلیم به دولت فدرال این کشور است.

دادگاه فدرال عراق همچنین دولت اقلیم کردستان را ملزم کرده علاوه بر تحویل درآمدهای نفتی خود به وزارت نفت دولت فدرال، به این وزارتخانه و سازمان فدرال نظارت مالی اجازه دهد فرآیند انعقاد قراردادهای فروش نفت و گاز اقلیم را پیگیری کنند.

وزیر نفت عراق شامگاه یکشنبه از اجرای تصمیم دادگاه فدرال حمایت کرد و گفت «روش‌های استاندارد در مدیریت کل ثروت نفت در سراسر کشور» باید اعمال شود.

دولت اقلیم کردستان تصمیم دادگاه فدرال را غیر قانونی و مغایر قانون اساسی و ناعادلانه می‌داند و می‌گوید با این حکم مبنای قانونی استقلال بخش نفت و گاز اقلیم کردستان از بین می‌رود.

محمد العبودی، مدیر کل اداره توسعه مخازن و میادین در وزارت نفت عراق شنبه گذشته در مصاحبه با شبکه روداو گفت وزارت نفت عراق به دنبال کنترل نفت و گاز اقلیم کردستان نیست، بلکه می‌خواهد نفت این منطقه را مدیریت کند و این امر بر اساس قانون اساسی یک روش مجاز است. عبودی گفت:

«هدف وزارت نفت این نیست که نفت اقلیم کردستان را کنترل کند، من کاملاً مطمئن هستم. هدف این است که وزارت نفت فقط پروژه‌های نفتی را مدیریت کند، اما عملا منابع نفت و گاز تحت کنترل اقلیم باقی می‌ماند.»  

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق در ادامه سخنان روز یکشنبه خود بر تعهد عراق به سهم خود از تولید در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تأکید کرد و گفت:  سقف صادرات نفت خام این کشور در ماه ژوئن سال جاری ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.  بر این اساس این رقم که در ماه ژوئیه سال جاری روزانه به میزان ۵۰۰  هزار بشکه افزایش خواهد یافت. این ارقام شامل صادرات نفت اقلیم کردستان نیز می‌شود.

علی علاوی، وزیر دارایی عراق شنبه گذشته در سخنانی در ششمین مجمع انرژی عراق در بغداد هشدار داد که عراق باید در زیرساخت‌های نقای خود سرمایه‌گذاری کند و همزمان از اتکای خود به درآمدهای نفتی بکاهد.  

عراق در ماه مه سال جاری بیش از ۱۱ میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آورد و برای دومین بار در سال ۲۰۲۲ با صادرات بیش از ۱۰۲ میلیون بشکه نفت، رکورد درآمدهای نفتی را به نام خود ثبت کرد.

در مه/ اردیبهشت سال جاری نیروهای امنیتی عراق اعلام پالایشگاه شرکت «کار» در شهر خبات استان اربیل کردستان عراق هدف حملات موشکی قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران اواخر اسفند سال گذشته خورشیدی/ مارس سال جاری میلادی در یک حمله بی‌سابقه با ۱۲ موشک بالستیک، مناطق اطراف ساختمان کنسولگری آمریکا در اربیل را هدف قرار داد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته بود هدف حملات موشکی سپاه پاسداران ویلایی در شهر اربیل متعلق به باز کریم برزنجی، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کردستان عراق موسوم به «گروه کار» بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.