ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لاوروف در تهران: دیدار با رئیسی

تلویزیون جمهوری اسلامی گزارش داد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شامگاه چهارشنبه ۲۲ ژوئن/۲ تیر وارد ایران شد. یکی از موضوعات مورد بحث بن‌بست مذاکرات احیای برجام در وین است. اما این تنها موضوع مهم نیست که در دستور کار لاوروف در سفرش به تهران قرار دارد.

این نخستین سفر لاوروف، به ایران در دوره دولت سیزدهم است. وزیر امور خارجه روسیه آخرین بار ۲۴ فروردین‌ ۱۴۰۰ به تهران سفر کرده بود.

پیش‌ از این میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نوشته بود که لاوروف در پاسخ به دعوت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می‌کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزرات خارجه ایران دوشنبه ۳۰ خرداد در نشست خبری خود ضمن تأیید سفر لاوروف به تهران گفته بود یکی از اهداف این سفر گسترش همکاری‌ها بین دو کشور با منطقه اوراسیا و قفقاز است.

صبح پنجشنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم با هم دیدار کردند. وزیر خارجه روسیه در این دیدار از آمادگی و علاقمندی کشورش برای ارتقای سطح همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران به سطح راهبردی تأکید کرد.

تنظیم مجدد روابط اقتصادی

وزارت امور خارجه روسیه کلیپی از سخنان لاوروف در دیدار با ابراهیم رئیسی منتشر کرده است. لاوروف می‌گوید مسکو در حال تطبیق خود است با آنچه که او سیاست‌های تهاجمی غرب نامید. لاوروف در فراز دیگری از این کلیپ می‌گوید:

«در همه کشورهایی که تحت تأثیر منفی خودخواهایی‌های آمریکا و متحدانش قرار گرفته‌اند، نیاز به تنظیم مجدد روابط اقتصادی احساس می‌شود تا بتوانند از اتکا به هوس‌های آمریکا و شرکای غربی بکاهند.»

ماه گذشته مسکو اعلام کرده بود که روسیه و ایران که هر دو تحت تحریم‌های غرب هستند و برخی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان را در اختیار دارند، درباره مبادله منابع نفت و گاز و همچنین ایجاد یک مرکز لجستیکی گفت‌وگو کرده‌اند.

لاوروف با اشاره به اهمیت عضویت ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای، بر حمایت کشورش از گسترش نقش‌آفرینی ایران در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.

در حالی که مسکو تحریم‌های غرب در واکنش به تهاجم نظامی به اوکراین را به چالش می‌کشد، حاکمان جمهوری اسلامی به دلیل تحریم‌های ایالات متحده که پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای تهران در سال ۲۰۱۸ مجدداً اعمال شد، برای سرپا نگه‌داشتن اقتصاد ایران در تقلا هستند. رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند:

گفت وگوهای غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن برای بازگشت به برجام از ماه مارس سال جاری به دلیل امتناع آمریکا از پذیرش خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه ایالات متحده به حالت تعلیق درآمده است. این اما تنها مورد اختلاف نیست. روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به بن‌بست خورده است.   

خبرگزاری دولتی ایران ایرنا اعلام کرد که لاوروف روز پنجشنبه با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود دیدار خواهد کرد.

مقصد سفر بعدی لاورف باکوست.

وزیر خارجه روسیه در باکو با الهام علی‌اف رئیس جمهوری و جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند. بنا بر اعلام وزارت امور خارجه روسیه، اجرای توافق‌های سه جانبه ۲۰۲۰ بین روسیه، ارمنستان و آذربایجان در دستور این گفت‌وگوها قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.