ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان و بن سلمان بر دوره جدید همکاری‌ های ترکیه و عربستان سعودی تأکید کردند

رهبران ترکیه و عربستان سعودی در جریان مذاکرات آنکارا بر عزم دو کشور برای دوره جدیدی از همکاری‌های دوجانبه تأکید کردند. هدف دو کشور عادی‌سازی کامل روابطی است که پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی قطع شده بود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درباره دوره جدیدی از همکاری‌ها از جمله در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و فرهنگی و همچنین تقویت روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، بر اساس بیانیه مشترک دو کشور، رهبران ترکیه و عربستان سعودی بر عزم خود برای آغاز دوره جدیدی از همکاری‌های همه‌جانبه در بسیاری از زمینه‌ها تأکید کردند. در این بیانیه آمده است:

«آنکارا و ریاض تصمیم گرفته‌اند رایزنی‌ها و همکاری‌ها را در مورد مسائل منطقه‌ای برای تقویت ثبات و صلح در منطقه تقویت کنند.»

رهبران دو کشور متعهد شدند که بر اساس «برادری تاریخی» بین دو ملت همکاری را توسعه دهند و حفظ کنند. در بیانیه مشترک آمده است، آن‌ها همچنین بر اهمیت افزایش شمار پروازها، تسهیل تجارت دو جانبه، بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تبدیل آن‌ها به مشارکت‌های ملموس تاکید کردند.

سرمایه‌گذاری‌های مشترک از جمله در زمینه‌‌های هوش مصنوعی، فن‌آوری‌های دیجیتال و شهرهای هوشمند خواهد بود.

قرار است توافق‌نامه‌هایی بین دو کشور در زمینه همکاری‌های دفاعی در خدمت منافع دو کشور و کمک به امنیت و ثبات منطقه نیز امضا شود.

طرفین همچنین به پتانسیل اقتصادی دو کشور و پتانسیل چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تجارت، گردشگری، صنعت، معدن، پروژه‌های ساختمانی، زیرساخت‌های حمل‌ونقل و کشاورزی تأکید دارند.

دو کشور از یافتن راه حل سیاسی برای بحران‌های منطقه‌ای و دور نگه داشتن منطقه از تنش و تضمین امنیت و ثبات استقبال کردند.

عربستان سعودی از حمایت ترکیه از نامزدی ریاض در نمایشگاه اکسپو ۲۰۳۰ نیز قدردانی کرد.

رجب طیب اردوغان در پایان ماه آوریل گذشته با هدف تقویت روابط دو کشور به عربستان سعودی سفر کرد. او در این سفر با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی و همچنین محمد بن سلمان دیدار و درباره موضوعات مختلف بین‌المللی، منطقه‌ای و دو جانبه گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در پایان سفر خود به عربستان سعودی گفت:

«آنکارا و ریاض مصمم به ادامه تلاش‌های خود برای منافع مشترک و ثبات منطقه هستند.»

سفر محمد بن سلمان به ترکیه بخشی از سفر منطقه‌ای او به کشورهای خاورمیانه است که نقطه عطفی در تلاش‌های او برای کسب مقبولیت بین‌المللی است. او پیش از ورود به آنکارا از مصر و اردن دیدار کرده بود.

محمد بن‌ سلمان پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سرشناس سعودی به‌ندرت به خارج از عربستان سعودی سفر کرده و بازدیدهای رسمی خود را محدود به کشورهای عربی همسایه و دوست سعودی کرده بود.

قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به دست مأموران امنیتی نزدیک به محمد بن‌سلمان، یک آبروریزی بین‌المللی برای عربستان و پدر و پسری بود که اکنون بر تخت پادشاهی و ولایتعهدی تکیه زده‌اند.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که ولیعهد سعودی احتمالاً دستور قتل ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست را صادر کرده است. ریاض ابتدا این حادثه را تکذیب کرد اما بعد اذعان کرد که مقام‌های دولتی این قتل را انجام داده‌اند و گفت بن‌سلمان شخصاً در این قتل دخالتی نداشته است.

این قتل محکومیت بین‌المللی عربستان سعودی را برانگیخت و باعث شد تا کشورها و شرکت‌های تجاری در سراسر جهان از ولیعهد و دولت او دوری کنند.

اکنون، رهبران بزرگ جهان بار دیگر شروع به استقبال از محمد بن سلمانی کرده‌اند که عملاً پادشاه در سایه عربستان سعودی است.

ترکیه نیز در فروردین‌ماه گذشته، پیش از آغاز روند بهبود روابط با عربستان سعودی، پرونده ترور جمال خاشقجی را بست و آن را به عربستان سعودی تحویل داد و اعلام کرد که ادامه روند محاکمه در ریاض خواهد بود. این اقدام گام تازه‌ای بود برای آغاز روابط دو جانبه دو کشور.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدیق

    صد رحمت به مسئولین جمعوری اسلامی که تروریست هستند و میگویند هستیم.نه مثل اردوغان بوقلمون صفت که بخاطر منافع هر روز و هر ساعت یکرنگ است. با روسیه مراوده دارد عضو ناتو هم هست . با ایران مراوده دارد روابط را با اسرائیل هم گرم برقرار میکند. بلافاصله تیم ترور ایران را وقتی لازم باشد میگیرد و هر وقت لازم شد رها میکند،یعنی نمیدانست اینها در ترکیه چه کاره اند؟ چرا تا حالا کشف نشده بود ؟ لااقل اگر انسان نیستی هزار رنگ نباش. این دانایی و فراست نیست که همه چیز دستاویزی شود برای تامین منافع سیاسی.