ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

راه برای به قدرت رسیدن شیعیان طرفدار ایران در عراق هموار شد

در پارلمان عراق ده‌ها نماینده جدید سوگند یاد کردند و جایگزین و ۷۳ نماینده جریان صدر شدند که در اعتراض به بن‌بست سیاسی موجود و با فراخوان مقتدی صدر استعفا داده بودند. به این ترتیب ائتلاف شیعیان طرفدار ایران اکنون می‌تواند رئیس جمهوری و نخست وزیر را انتخاب کند.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر ۱۲ ژوئن/۲۲ خرداد از حسن اطهری، رئیس بلوک صدر خواست که در اعتراض به بن‌بست سیاسی موجود استعفای ۷۳ نماینده این ائتلاف را به رئیس مجلس تحویل دهد. صدر در نامه‌اش به رئیس پارلمان نوشته بود:

 «استعفای نمایندگان جریان صدر، فداکاری در راستای رها شدن ملت از سرنوشت مبهم است.»

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. استعفای دسته‌جمعی نمایندگان جریان صدر عراق را در بحران سیاسی عمیق‌تری فروبرد.

بر اساس قانون اساسی عراق، بعد از استعفای دسته‌جمعی نمایندگان جریان صدر، کرسی‌های آنان به نامزدهایی واگذار شد که در انتخابات پارلمانی اکتبر دومین رأی را در حوزه انتخاباتی نمایندگان مستعفی به دست آورده بودند. الجزیره می‌نویسد اکنون احزاب شیعه مورد حمایت ایران با حدود ۱۲۲ کرسی دارای اکثریت آرا شدند.

این برای اولین بار از سال ۲۰۰۵ است صدر با کناره‌گیری از پارلمان به جناح‌های طرفدار ایران اجازه می‌دهد تا ترکیب دولت بعدی را تعیین کنند.

محمد سعدون سیهد، از نماینگان ائتلاف دولة القانون گفت:

«امروز با ادای سوگند نمایندگان جایگزین اولین گام برای تشکیل دولت برداشته شد.»

 سیهد گفت اکنون می‌توان روند انتخاب رئیس جمهوری و نخست‌وزیر را از احزاب شیعه آغاز کرد.

مقتدی صدر درباره ادای سوگند نمایندگان جایگزین سکوت کرد.

مناف الموسوی، تحلیلگر سیاسی و مدیر مرکز مطالعات استراتژیک بغداد در مصاحبه با الجزیره گفت از هم‌ا‌کنون رقابت‌ها برای تصاحب پست‌های دولتی آغاز شده است. الموسوی پیش‌بینی کرد که پس از تشکیل دولت، حامیان صد به خیابان‌ها می‌ریند و دور تازه‌ای از ناآرامی‌های اجتماعی در عراق آغاز می‌شود.   

مردم عراق در بلاتکلیفی به سر می‌برند. دولت موقت قادر به پرداخت هزینه‌های حیاتی تأمین برق در تابستان گرم عراق نیست. تا قبل از فرارسیدن فصل تابستان دولت می‌بایست در زیرساخت‌های برق سرمایه‌گذاری می‌کرد که این امر به دلیل بن‌بست سیاسی موجود به تعویق افتاد. به همین ترتیب افزایش نرخ بیکاری، کمبود آب و نگرانی در مورد امنیت غذایی خشم عموم مردم را برانگیخته است.

در اواخر سال ۲۰۱۹ این بحران‌ها سبب اعتراضات سراسری شد و سرانجام با پادرمیانی مرجعیت عراق، انتخابات زودهنگام پارلمانی با هدف خروج از بن‌بست سیاسی برگزار شد.

صدر و نوری مالکی که جریان شیعه تحت حمایت ایران را هدایت می‌کند، دشمنان سیاسی دیرینه‌اند و افراد وابسته به خود را در وزارتخانه‌ها به کار گمارده‌اند تا برنامه‌های سیاسی خود را پیش ببرند و از این بیم دارند که اگر دیگری در قدرت باشد، از امکانات دولتی از جمله قوه قضائیه و کمیته‌های ضد فساد برای پاکسازی وزارتخانه‌ها از جریان رقیب استفاده کند.

همچنین مقتدی صدر و قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق از گروه‌های شیعه تحت حمایت ایران درگیر یک خصومت مرگبار هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.