ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بورل به تهران سفر می‌کند

ابتدا ملاقات مسئولان ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نماینده آمریکا در امور ایران در بروکسل و سپس تأیید سفر جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا. هدف از این سفر گفت‌وگو درباره «انرژی» و خروج از بن‌بست در مذاکرات وین است. بورل شامگاه جمعه ۲۴ ژوئن/۳ تیر وارد تهران می‌شود.

انریکه مورا، معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هدایت‌کننده مذاکرات احیای برجام در وین با انتشار عکسی، از شام کاری با حضور جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا و رابرت مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در موضوع ایران در بروکسل خبر داد.

معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا  در این پیام در توییتر نوشت:

«گفت‌وگوی عمیق در مورد برجام و چشم‌اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه به طور وسیع‌ انجام شد.»

و در ادامه این پیام اعلام کرد:

«راب مالی بر تعهد قاطع آمریکا برای بازگشت به توافق تأکید کرده است.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

چند ساعت بعد لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال، به نقل از منابع آگاه نوشت که جوزپ بورل هفته آینده برای گفت‌وگو درباره احیای برجام به ایران سفر می‌کند.

در همان حال برخی منابع آگاه ایرانی که نام آن‌ها افشا نشده به نشریه العربی الجدید (نزدیک به قطر، مستقر در لندن) گفته بودند مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «به احتمال زیاد» اوایل هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد. هدف از این سفر گفت‌وگو درباره «انرژی» و تحولات مربوط به توافق هسته‌ای و خارج کردن مذاکرات وین از بن‌بست سه ماهه است.  

ساعتی نگذشته بود که سرانجام صبح جمعه ۳ تیر سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سفر بورل به تهران را تأیید کرد.  اتحادیه اروپا هم با انتشار بیانیه کوتاهی خبر را تأیید کرده است.

بورل با انتشار پیامی در توییتر نوشت در نقش هماهنگ‌‌کننده مذاکرات به تهران سفر می‌کند و قرار است با وزیر امور خارجه ایران و برخی مقامات ارشد جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن برای بازگشت به برجام از ماه مارس سال جاری به دلیل امتناع آمریکا از پذیرش خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه ایالات متحده به حالت تعلیق درآمده است. روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در تهران گفته بود به از سرگیری گفت‌وگوها در آینده نزدیک خوشبین است. امیرعبداللهیان گفته بود:

«امیدوار هستم با واقع‌بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم.»  

لاوروف هم گفته بود:

«باید کاری کنیم برجام به همان شکل اول آن در سال ۲۰۱۵ و بدون هیچ اضافه‌ای احیا شود.»

منابع آگاه به العربی الجدید گفته‌اند در روزهای اخیر رایزنی‌هایی بین تهران و کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ایجاد مقدمات سفر بورل به تهران صورت گرفته است و احتمال دارد بورل شنبه هفته آینده راهی تهران شود.

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای ۶ فروردین سال جاری به تهران سفر کرده بود. ایران پیشنهادهایی را به عنوان «ابتکار» تهران برای خروج از بن‌بست از طریق مورا به واشنگتن ارائه داد.  منابع ایرانی العربی الجدید می‌گویند بورل اکنون حامل پیام آمریکا برای تهران است.  

شنبه گذشته، وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد از سرگیری مذاکرات وین که از ۱۱ مارس به حالت تعلیق درآمده، تلفنی گفت‌وگو کردند.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه ایران در این تماس، بورل از ایران خواسته بود مذاکرات را از سر بگیرد و گفته بود «ادامه دیپلماسی و پرهیز از اقدامات غیرسازنده راه برون رفت از شرایط کنونی است» و بر تمایل خود برای ادامه ایفای «نقش مثبت برای رسیدن به توافق نهایی» تأکید کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.