ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای اوکراین از سیورودونتسک عقب‌نشینی کردند

ارتش اوکراین دستور عقب‌نشینی از شهر سیورودونتسک را دریافت کرد. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور از رهبران اروپا به خاطر نامزدی عضویت کشورش در اتحادیه اروپا تشکر کرد. ایالات متحده آمریکا تسلیحات بیشتری در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

چهار ماه پس از آغاز حمله روسیه، جمعه ۳ تیر / ۲۴ ژوئن اوکراین خروج نیروهای خود از سیورودونتسک، شهری که هفته‌ها بر سر آن جنگیده است را اعلام کرد.

سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک در یک مصاحبه تلویزیونی گفت نیروهای روسی بخش بزرگی از این شهر را اشغال کرده‌اند. او افزود دیگر هیچ فایده‌ای ندارد که در مناطق شکست‌خورده مقاومت کرد در غیر این صورت شمار کشته‌ها به‌شدت افزایش خواهد یافت.

به‌گفته گایدای، هم‌اکنون حدود ۹۰ درصد از خانه‌های این شهر تخریب شده است. سیورودونتسک یکی از آخرین بخش‌های لوهانسک بود که روسیه و طرفداران جدایی‌طلب‌اش تصرف نکرده بودند.

بامداد جمعه اوکراین همچنین اعلام کرد که نیروهای روسی تا حومه شهر لیسیچانسک پیشروی کرده‌اند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در کی‌یف گفت سربازان اوکراینی در حال حاضر موفق شده‌اند پیشروی نیروهای روسی را دفع کنند. اوکراین می‌گوید ارتش روسیه اکنون از نیروهای ذخیره خود استفاده می‌کند اما این اطلاعات را نمی‌توان به‌طور مستقل تأیید کرد.

لیسیچانسک آخرین شهر بزرگ در استان لوهانسک است که تحت کنترل کامل اوکراین قرار دارد. این شهر همسایه سیورودونتسک است و در آن سوی رودخانه دونتس قرار دارد.

تسلیحات بیشتر برای اوکراین

در همین حال، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که تجهیزاتی شامل چندین سامانه توپخانه‌ای پرتاب موشک و قایق‌های گشتی به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت.

بر اساس آمار خود آمریکا، این کشور تاکنون در چهار ماهه جنگ، تسلیحات و تجهیزاتی به ارزش حدود ۱,۶ میلیارد دلار به اوکراین وعده داده یا پیش از این به این کشور تحویل داده است.

وزارت دفاع اوکراین همچنین گفت سامانه‌های موشکی متعدد هیمارس از ایالات متحده وارد شده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز گفت این کشور مایل به کمک به عملیات مین‌زدایی در سواحل جنوبی اوکراین است و در حال بررسی ارائه بیمه به کشتی‌ها برای جابه‌جایی میلیون‌ها تن غلات مسدودشده در این کشور است.

پذیرش نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا روز گذشته، پنج‌شنبه ۲ تیر / ۲۳ ژوئن در اجلاس کشورهای عضو این اتحادیه در بروکسل به نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا رأی مثبت داد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از این تصمیم استقبال کرد و آن را یکی از مهمترین تصمیم‌ها برای اوکراین از زمان جدا شدن این کشور از اتحاد جماهیر شوروی در ۳۱ سال پیش دانست.

او افزود، این تصمیم تنها به سود اوکراین نیست:

«این بزرگترین تصمیمی بود که می‌توانست در حال حاضر در جهت تقویت اروپا و در دورانی گرفته شود که جنگ روسیه توانایی ما را برای حفظ آزادی و وحدت به آزمون گذاشته است.»

شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در توئیتر این تصمیم را «لحظه‌ای تاریخی» عنوان کرد و افزود: «آینده ما با هم است».

در کنار اوکراین، مولداوی نیز یکی از نامزدهای رسمی عضویت در اتحادیه اروپا شد که نشان‌دهنده قصد این اتحادیه برای پذیرش بیشتر کشورهایی است که از اتحاد جماهیر شوروی سابق جدا شده‌اند.

نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا می‌تواند روحیه اوکراین را تقویت کند، اما عضویت کامل در این اتحادیه راهی طولانی خواهد بود و ممکن است سال‌ها طول بکشد.

زلنسکی متعهد شده است که تا زمانی‌که شکست روسیه و عضویت کامل اوکراین در اتحادیه اروپا تضمین نشود، آرام نخواهد گرفت.

او در ویدئویی که دفترش منتشر کرد گفت:

«ما می‌توانیم دشمن را شکست دهیم، اوکراین را بازسازی کنیم، به اتحادیه اروپا بپیوندیم و سپس آرام بگیریم.»

اقدام اوکراین و مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا در کنار درخواست سوئد و فنلاند برای ورود به ناتو که در پی تهاجم روسیه به اوکراین انجام می‌شود؛ نشانه‌هایی است از این‌که اقدامات نظامی کرملین برای اهداف ژئوپلیتیکی، نتیجه معکوس داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.